Kész az ETCS L2 a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonalon

iho/vasút   ·   2022.11.15. 15:40
03_gysev_etcs

A GYSEV Európai Uniós támogatás felhasználásával a 21-es vonalat a pálya, a villamosvontatás, a biztosítóberendezés és távközlés szempontjából is felújította. A teljes körű korszerűsítéshez azonban szükséges volt még a vasútvonalon az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítás Rendszer rendszer telepítése is. Ennek alkotórészét képező, biztonsági adatkommunikációt is lehetővé tevő GSM-R rendszer egy önálló országos program keretében épült meg, megteremtve annak a lehetőségét, hogy annak másik alkotórészét képező ETCS vonatbefolyásoló rendszer a GYSEV Zrt. a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonalán is telepítse.

Az ETCS rendszer kiépítésével lehetővé vált a vonatoknak az eddigi megoldástól eltérő, folyamatos rádiós felügyelete, így a legkülönbözőbb forgalmi, üzemi helyzetekben is garantálható azok biztonsága. A projekt keretében az állomásokon, és több vonali objektumnál a vonatok helyzetét ellenőrző, úgynevezett vezérelhető balízokat telepítettek, amik a vonatok rendszerbe történő be és kiléptetését végzik. Telepítettek kettő úgynevezett RBC-t, rádiós blokk központot is, amivel a biztosítóberendezésekből – a megfelelő kommunikációs csatornák és illesztő felületek kiépítése után – nyert információk segítségével lehetőség van közvetlenül vezérelni a vonatok sebességét, illetve azok követési távolságát.

A rendszer illeszkedik a korszerű, egységes európai vonatbefolyásoló rendszerbe, annak kritériumai alapján épül fel. A rendszer a pályaadatokat, például a sebességi viszonyokat tárolja, az állomási és vonali biztosítóberendezésekből kapott információkat, adatokat feldolgozza, és ezen információk segítségével kiszámítja a vonat megengedett legnagyobb sebességét. Ezt az információt a pályamenti egységek segítségével eljuttatja a vonat vezetőjéhez. A vonat sebességét folyamatosan ellenőrzi, és abban az esetben, ha az nagyobb, mint a megengedett, beavatkozik, és a megengedett mértékűre csökkenti a vonat sebességét.

Vasúti átjárók, pálya melletti munkavégzés, extrém időjárás

A vasútüzemben a közúti átjárók potenciális veszélyforrást jelentenek. A közúton közlekedők figyelmetlenségéből adódó baleseteket sajnos az ETCS L2 sem tudja megelőzni, azonban az útátjáró berendezések meghibásodása, vagy helytelen működése esetén emberi beavatkozás nélkül a vasúti jármű sebességét oly mértékben csökkenti az útátjáró közvetlen közelében, hogy a gázolás bekövetkezési valószínűsége minimálisra csökken.

A berendezés képes ideiglenes sebességkorlátozásokat is bevezetni, például pályamenti munkavégzők védelme érdekében.

Előfordulhatnak olyan időjárási helyzetek, amikor a vasúti járművek sebességét csökkenteni kell, például extrém nyári melegben a közvetlen napsugárzásnak kitett pályaszakaszon vagy viharos szél esetén az adott vonalon bevezetett sebességkorlátozásokat a rendszer kikényszeríti.

Magyarországon elsőként kapott engedélyt

A Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonalra telepített ETCS L2 rendszer hatósági használatbavételi engedélyét – Magyarországon elsőként – 2022. október 4-én adta ki a Technológiai és Ipari Minisztérium Vasúti Hatósági Főosztálya.

– Az utasoknak kevésbé érzékelhető, kézzel fogható fejlesztés a vonatbefolyásoló rendszer kiépítése. Ugyanakkor nekünk óriási mérföldkő, hiszen mostantól Sopron és Szentgotthárd között folyamatos rádiós felügyelet mellett közlekedhetnek a vonataink, és a legkülönbözőbb forgalmi, üzemi helyzetekben is garantálható az utasok, valamint a járművek biztonsága. Baleseti helyzeteket előzhetünk meg, ezért is kiemelten fontos ez a jelentős fejlesztés vasúttársaságunknak – mondta el az átadási ünnepségen Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. elnök-vezérigazgatója.

Az ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése során elvégzett munkálatok:

  • a teljes ETCS L2 rendszer építési engedélyeztetési eljárásának lefolytatása
  • Új ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszer telepítése:
  • Harka–Szombathely vonalszakaszon 54 kilométer hosszon,
  • Szombathely–Szentgotthárd országhatár vonalszakaszon, 57 kilométer hosszon,
  • az ETCS L2 központi egységének (RBC) tervezése,
  • két RBC telepítése, és
  • a rendszerhez tíz elektronikus biztosítóberendezéssel felszerelt állomás és
  • ötvenkettő vonali, önműködő, útátjáró fedező berendezés illesztése.
  • Telepítettek több mint ötszáz jelfeladó és vonatérzékelő pályamenti elemet (balíz) és egyéb, a működéshez szükséges elemeket, berendezéseket.
  • Korszerűsítették az átviteli utakat, a szükséges IT-kapacitás bővítésekkel.
  • Kiépítették továbbá az oktatáshoz és képzéshez szükséges szimulációs központot.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek