Kigördült az első 787-9

iho   ·   2013.08.25. 12:00
cim3

Elkészült, és nyilván hamarosan repülésre is készen áll a Boeing 787-es gépcsaládjának második tagja, amely méreteinél fogva még gazdaságosabb üzemeltetést ígér a légitársaságoknak, mint a most forgalomban lévő „alap” Dreamlinerek.

Amint korábban hírül adtuk, a 787-9-es összeszerelése után a festőhangárból egy új arculatú, az altípus számát a függőleges vezérsíkon hordozó repülőgép bontakozott ki, de mivel a gép akkori megjelenése egybeesett a londoni 787-es tűz okozta izgalmakkal, a gyártó nyilván nem akart túl nagy felhajtást körülötte, igaz, különösebb ünneplésről most sem kaptunk hírt.

Az első gyári fotó a hosszú 787-esről

Az egyrészt az esztétikum kérdése, hogy a 9-es hat méterrel hosszabb, mint a mostani 8-as, másrészt viszont ez – elrendezéstől függően – akár negyven utassal nagyobb kapacitást, és ami talán még fontosabb, az amúgy is szupernagy hatótávolságú gép számára még plusz 555, összesen 15750 kilométert jelent, 251 tonnát közelítő maximális felszállósúllyal.

Ezért a gép hatékonysági paraméterei is alaposan javultak az amúgy is gazdaságos alapváltozathoz képest. A Boeing szerint a hasonló kategóriájú más típusokkal összehasonlítva húsz százalékkal kevesebbe kerül az üzemeltetése, miközben ugyanazokat az előnyöket nyújtja, mint az alaptípus, tehát a kompozit törzset és szárnyat, azaz a hasznos teherhez képest jóval alacsonyabb üres súlyt, a hidraulikát és pneumatikát leváltó elektromos rendszereket, a kellemesebb kondicionálást, az újfajta kabinkiképzést, és így tovább.

Amikor a gép még a festőhangárban volt

A gyár friss közleménye szerint már zajlik a 787-9-es második és harmadik példányának az építése is. Az első gép a berepülési program végeztével jövőre az Air New Zealandé lesz, ez az a légitársaság, amely valóban olykor elképesztően hosszú óceáni vonalakon kell, hogy fenntartsa a kapcsolatot Új-Zéland és a külvilág között.

Mivel a rendszerek gyakorlatilag azonosak az alapváltozatéval, a Boeing a 9-esnek a tesztelésekor nem kell, hogy különösebb meglepetésekre, a programot hátráltató nehézségekre számítson. Egyébként is, mint azt azóta is hangsúlyozzák a szaksajtóban, az amerikai gyártó most már saját minőségellenőrzési rendszerének veti alá a beszállítók munkáit is, ez pedig (inkább) garantálja, hogy  rosszul sikerült kiszervezett részegységek sem hátráltatják majd a programot.

A Norwegian az első low-cost társaság, amely forgalomba állítja a Dreamlinert

A friss adatok szerint a gép teljes rendelésállománya valamennyi verzióra vetítve jelenleg 930, ebből eddig nyolcvan gép került a felhasználókhoz, azonban várható, hogy a frissen meghirdetett 787-10-es program, a még a 9-esnél is hosszabb és gazdaságosabb altípus projektjének indulása további vásárlókat vonz a Dreamliner felé.

Az elmúlt napokban egyébként Everettben és Charlestonban a Qatarnak, az Aeromexikónak, a TUI-nak és a China Southern-nek adtak át gépeket, kettőt kapott máris kiterjedt 787-es flottájához a kibocsátó légitársaság, az ANA, a Norwegian pedig pénteken vette át harmadik, az ILFC-től bérelt 787-esét, amelynek segítségével a diszkont társaság egyre nagyobb dimenziókban pörgeti fel low-cost interkontinentális hálózatát.

Kapcsolódó hírek