Kis lépés egy mozdonynak, de hatalmas lépés a vasútnak

iho/vasút   ·   2025.07.08. 15:00
_db_vecron_

Európa első, rendszeres automata üzemre alkalmas mozdonyaként értelmezi Vectronját a DB.

A Deutsche Bahn villamos mozdonya ez év októberében kezdi egy egyéves próbaüzemét a holland Betuweroute-on, Európa egyik legfontosabb és legmodernebb áruszállítási vasútvonalán. A jármű automatikus vonatüzemeltetési rendszere (ATO) a műveletek során automatikusan gyorsít, vezet, fékez és megáll. A biztonság azonban továbbra is a legfontosabb: a mozdonyvezető a fedélzeten marad, és egy központi távfelügyeleti és irányító csapat támogatja.

Ez azt jelenti, hogy esetünkben GoA2 (Grade of Automation2) szintű, félautomata üzemről beszélhetünk. A vonat megindítása és a megállás automatizált a fejlett vonatbefolyásolási rendszerek, mint például az ETCS L2 vagy 3 segítségével történik, de a mozdonyvezető kezeli a vészhelyzeteket, szükség esetén átveszi a mozdony vezetését. Összehasonlításul, a hármas szinten már csak vonatkísérő tartózkodik a mozdonyon, aki megállíthatja a gépet, a négyes szint pedig a teljes önvezetés, amikor nincs helyszíni felügyelet (de távfelügyelet lehetséges).

Számos nagyvasúti ATO-rendszer GoA2 szintű; a svájci SBB/CFF/FFS már 2023 novembere és 2024 februárja között vette górcső alá a maga automatikus vonatüzemeltetési rendszerét, amikor is ugyancsak mozdonnyal végeztek egyszerű tolatási műveleteket egy pályaudvaron. A legtöbb példát azonban motorvonati megoldásokra lehet felhozni – a németek abban úttörők, hogy valós üzemi körülmények között a DB Cargo köln-grembergi telephelyén felkészített Vectronnal vonatot továbbítva elemezhetik a tapasztaltakat. A próbák során különféle típusú kocsikat és rakodási műveleteket tesztelnek, továbbá az ATO, illetve a távoli vasútüzemeltetés, az RTO kombinációját most először értékelik nyílt hálózaton.

A projekt a jövő vasúti árufuvarozásának innovatív jellegét hangsúlyozó projekt keretében valósul meg, és 18,86 millió euró összegű német szövetségi forrást fektettek bele. A cél nyilvánvaló: az ATO és az RTO elterjedése révén az európai vasúti árufuvarozás hatékonyabbá, rugalmasabbá és versenyképesebbé tétele.

(fotó: Deutsche Bahn AG/Oliver Lang)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek