Komoly elmaradásban van a pályafenntartás Svédországban

iho/vasút   ·   2023.08.26. 17:00
svéd_regionális

Cselekvést sürget a szakminiszter, aki szerint jelentős fenntartási adósság halmozódott fel a svéd vasúti infrastruktúrában.

A kialakult helyzetre tekintettel Andreas Carlson svéd infrastrukturális miniszter még korábban összehívta az alágazati szereplőket; a fórumon feltárták, és a közlekedési igazgatóság, a Trafikverket szakembereivel közösen megnevezték a bajok forrását, egyúttal javaslatokat tettek a problémák megoldásának mikéntjére. Hivatkoztak a svéd iparkamara, a Svenskt Näringsliv jelentésére, ami arról számolt be, hogy a vasúti (és a közúti) infrastruktúra fenntartása ez elmúlt időszakban gyakorlatilag átfogó rendszer híján, átgondolt koncepció nélkül zajlott, ami a gazdaság és társadalom szempontjából is hátrányosnak bizonyult. A lassújelek, az egyre gyakoribb szűk keresztmetszetek, a vágányzárak ugyanis korlátozták az egyes szakaszok áteresztőképességét, lassult a vonatok áramlása, késedelmet szenvedett az áruk és az utasok eljutása. A jelentős fenntartási elmaradás pénzben is kifejezhető: 2015 és 2020 között a tervezettnél (és a szükségesnél) 46 milliárd svéd koronával (mintegy 3,6 milliárd euróval) költöttek kevesebbet a vasúti infrastruktúra karbantartására.

Az infrastruktúrát működtető Trafikverket 2033-ig szóló átfogó országos tervében a vasútfenntartási keretösszeg 25 százalékkal nő a korábbiakhoz képest. Ez azt jelenti, hogy a hálózat funkcionalitásának fenntartása mellett az elmulasztott karbantartások egy része is elvégezhető. Jelezzük: kishíján tízezer kilométernyi vasútvonalról és a mintegy hétezer kilométernyi felsővezetékről van szó.

De ez – mármint a pénz – még nem minden: a Trafikverketnek 2024. február 12-ig nyilvánosságra kell hoznia azt a most készülő jelentését, amiben részletesen és öt évre előre meghatározzák a karbantartás folyamatának eszközeit, a beavatkozások idejét és mélységét, a forgalom fenntartásának módját, a vágányzárak idejét. A jelentésből ki kell derülnie annak is, hogy a fenntartási rendszeren belül mely körülménynek, és szereplők okozhatják a zavarokat.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek