Közúti fuvarozás: minden róluk szólt 2017-ben

Garai Szakács László   ·   2017.12.26. 18:00
kamion00

A következő években a magyar gazdaság folyamatos erősödése várható, ami a szállítási és logisztikai szektornak is jelentős növekedést jelenthet – olvasható a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság összefoglalójában.

Erre az évre vonatkozóan 3,8 százalékos éves bővülés várható az árukereskedelemben, ráadásul a középtávú becslések szerint ezt a növekedést tartani is lehet. Az érintett magyar vállalatok kilencven százaléka nemcsak belföldi szállítással foglalkozik, kifejezetten erős a piaci koncentráció, és a közeljövőben nem várható, hogy a közúti árufuvarozás dominanciája jelentősen csökkenne. Igaz ugyan, hogy az elkövetkező öt évben jelentős vasútiinfrastruktúra-beruházások várhatók, azonban a jelenlegi, közel hetvenhat százalékos részesedéséből a közúti fuvarozás még így is csak pár százalékot fog veszíteni.

Drága üzemanyag, kevés megbízható sofőr

Jelenleg a nyersolaj világpiaci ára – amelynek alakulása a szállítmányozási szektor nyereségességét jelentősen befolyásolja – stabilizálódott, és nem várható középtávon jelentős emelkedés. A másik oldalon ugyanakkor – a magas jövedékiadó-kulcs miatt – a hazai üzemanyagárak a régiós összevetésben kifejezetten magasak, ami összességében csökkenti a magyar cégek versenyképességét. A másik probléma a szektorban jelentkező munkaerőhiány: a hazai szállítmányozási cégek egyre nehezebben találnak megbízható, tapasztalt járművezetőket, ami egyre komolyabb üzleti kockázatot jelent.

Koncentrálódó piac – EKÁER és TSM

Az elektronikus közúti áruforgalmi ellenőrző rendszer 2015-ös bevezetése a közúti árutovábbításban komoly változást hozott: jelentősen csökkentette a fiktív szállítmányokkal elsősorban áfa-visszaéléseket megkísérlő cégek mozgásterét, és ezáltal az egész szektort „fehérítette”. Két évvel később, idén szeptemberében bevezetett Nemzeti Tengelysúlymérő-rendszer a biztonságot hivatott növelni: az ország közel kilencven pontján vizsgálja az aszfaltba épített mérőpont felett elhaladó járművek súlyát. A rendszer elsődleges feladata a túlsúlyos teherautók menet közbeni kiszűrése, és noha jelenleg még csak figyelmeztetésre számíthatnak a szabályszegő teherautók üzembentartói, hosszabb távon a rendszer működése biztonságosabbá teheti a közúti árufuvarozást.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek