Leállt a South African Airways – de meddig?
Még nem tudni, vajon ez a légitársaság agóniájának végleges lezárását jelenti-e.
A hírek ellentmondásosak, az biztos, hogy az SAA csődeljárását vezérlő adminisztrátorok döntése alapján a cég felfüggesztette a teljes működését, de az egyik értelmezés szerint ez azért fontos, hogy jövő héten megszülethessen a végleges döntés arról, hogyan próbálják megmenteni.
Más verziók szerint a felfüggesztés azt jelenti, hogy a pretoriai kormány nem óhajtja tovább finanszírozni a társaság haldoklását, és ezzel meg is pecsételte a sorsát.
Mindeközben a mostani hírekből nem derül ki, ebben a pillanatban lehetségesek-e más befektetők, amelyek legalább részben fedeznék a továbbélés költségeit.
Az SAA egyike azoknak a légicégeknek, amelyek a járvány előtt már jóval veszteségesen üzemeltek és kétséges volt a fennmaradásuk, a COVID-okozta forgalomcsökkenés pedig végképp megroppantotta őket. Ugyanakkor a dél-afrikai hatóságok és kormányszervek meglehetősen hullámzó hozzáállást tanúsítottak a különféle mentő-programokhoz és az ehhez szükséges összegekhez. Júliusban már elfogadtak egy szerkezet-átalakítási tervet, 59 millió dollár értékben, de néhány nap múlva a kormány elállt ennek finanszírozásától, és jelezték, a magántőke bevonásával képzelik el a nemzeti légitársaság túlélését, méghozzá 300 millió dollárnyi tőkeinjekcióval.
Augusztusban beszámoltunk arról, hogy egyes hírek szerint az Ethiopian lenne a nagybefektető, Afrika egyetlen, legalábbis a COVID-kor előttig nyereséges légitársasága. Szeptemberre a cégnek végképp elfogytak a likvid forrásai, magyarán már nem volt pénze, hogy a repülésekkel kapcsolatos kiadásokat fedezze. Hasonló problémák miatt ugyancsak leállt az SAA diszkont leányvállalata, a Mango Air, egyébként az anyacéggel együtt azért sem tudnak tovább repülni, mert a karbantartó-javító partner South African Airways Technical (SAAT) már nem tudja „lenyelni” a két légitársaság tartozásait.
Most már a jelek szerint inkább szerepel a várható fejlemények között a South African vagyonának értékesítése, az esetleges mentőakció kapcsán a híradásokban nem szerepel az Ethiopian. Ugyancsak fontos, amire a Bloomberg figyelmeztet, vagyis, hogy
nem csak a dél-afrikai társaság, hanem maga a Dél-afrikai Köztársaság is praktikusan csődhelyzetben van, vagyis a működési környezet sem kedvez az újjáalakításnak...
A társaság limitált flottája – öt keskenytörzsű és nyolc szélestörzsű Airbus – egy részével a dél-afrikai állampolgárok hazamenekítésével foglalkozott csak, de mostantól ilyen járatokat sem vállal.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!