Légibajok Romániában: a Blue Air egy hétre leáll, a Wizz támadja a Taromot is
Mindkét légitársaság kapott állami támogatást, a Wizz szerint az európai döntés ellenére jogtalanul.
A román low-cost légitársaság a Blue Air bejelentette, szerdától, amint az összes gépe visszaérkezett a járatokból, szünetelteti a repülését, legalábbi szeptember 12-éig, az összes Romániában használt bázisáról (Bukarest, Kolozsvár, Bákó és Ias). Az ok: a bukaresti kormány, jelesül a környezetvédelmi tárca befagyasztotta a cég számláit, miután a Blue Air „nem teljesítette fizetési kötelezettségeit”. Ráadásul a hatóság vezetője a sajtó útján kifejezetten eltanácsolta az utasokat attól, hogy igénybe vegyék a légitársaság szolgáltatásait.
Hogy ez a helyzet hogyan állt össze, arról kicsit zavarosak a magyarázatok. Egyfelől szerepel az, hogy a Blue Air a saját hitelezőinek is tartozik, illetve a beszállítóknak, ez feltehetően, reptérhasználati díjakat, a kiszolgálóknak járó pénzt, üzemanyagszámlákat jelenthet.
Másfelől a Nemzeti Fogyasztóvédelem egy ki nem fizetett büntetést is felhoz. A szervezet júliusban kétmillió eurót követel, amiért a légitársaság tavaly április vége és idén április 30. között 11 ezer járatát törölte, és elmulasztotta az utasoknak az előírt tíz napon belül visszafizetni a jegyárakat.
A Blue Air a maga részéről jogtalannak nevezte az intézkedést, inkompetensnek a fogyasztóvédelmet, és kilátásba helyezte, hogy bíróság előtt védi meg az igazát. Egyben magát a hatóságokat tette felelőssé, amiért a légitársaság nem tudja kivédeni a pandémia okozta visszaesés hatásait. A Blue Air egyébként tizenöt Boeing 737-essel repül tizenhat éve öt belföldi járatot, harminc külföldi célállomása van a hálózatának az Egyesült Királyságtól Franciaországig, Németországig, Ciprustól Spanyolországig, a cég láthatóan vegyesen épít az üdülő-turizmusra és a vendégmunkások utazásaira.
A Tripadvisor utazási portál hozzászólásai erősen bírálják a járatok bizonytalanságait, például hogy a dél-angliai járatoknál sűrűn fordul elő, hogy más repülőtérre érkezik a gép, és erről az utasokat csak indulás előtt két órával értesítik.
Ugyanakkor a Blue Air érintettje lehet egy másik ügynek is: a legfontosabb versenytárs, a Wizz Air fellebbezett a Wizzair az Európai Unió Bíróságának azon döntése ellen, mely szabályosnak nyilvánította a Taromnak tavaly nyújtott 36,6 millió eurós állami támogatást. Amint a Maszol portál írja: a Wizz egy másik keresetet is benyújtott a Tarom ellen, melyben egy 2020-as, 19,3 millió eurós állami támogatás ellen emelt kifogást. Ebben az ügyben még nem született ítélet. A vállalat a román fapados társaságnak, a BlueAirnek 2020 nyarán folyósított állami támogatás miatt is az Európai Unió Bíróságához fordult. A bukaresti kormány mindhárom alkalommal az Európai Bizottság jóváhagyásával nyújtott pénzügyi támogatást a két cégnek, a koronavírus-járvány miatti veszteségek ellensúlyozására.
Annak ellenére, hogy két év alatt 56 millió euró értékű kormánytámogatást kapott, a Tarom továbbra is kritikus helyzetben van, és újabb, közel 90 millió euró támogatásra vár, olvasható az összefoglalóban. A napokban Sorin Grindeanu szállításügyi miniszter is elismerte, hogy az állami légitársaság helyzete nem rózsás, ami azt jelenti, hogy a szakadék szélén táncol.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!