Lejárt a szolgálata, otthagyta a vonatot a vezér

iho/vasút   ·   2016.09.15. 18:45
400px_osorno

A Santanderből este hétkor Madridba induló nagysebességű járat szeptember tizenharmadikán, kedden is a menetrendnek megfelelően negyed tízkor érkezett meg a félúton, Palencia tartományban található Osornóba, ám ott hosszabb pihenőre kényszerült: a mozdonyvezetőnek ugyanis lejárt az előírt szolgálati ideje, sőt már túl is lépte azt. Ezért úgy döntött, lezárja a mozdonyt, majd hazamegy, otthagyva az Alvia-vonatot, fedélzetén százkilenc utassal. Az utasokat a hangosbeszélő először csak műszaki okok miatti késésről tájékoztatta, később viszont elmondták nekik, hogy a vonat azért nem tud tovább közlekedni, mert nincs mozdonyvezető rajta. A járat végül kétórás várakozást követően, új vezérrel indulhatott tovább a spanyol fővárosba. A szokatlan eset miatt a spanyol hatóságok, valamint a spanyol nemzeti vasút Renfe is vizsgálatot indított – adja hírül az El Pais.

A vasúttársaság elnézést kért az utasoktól a váratlan közjáték okozta késésért és kellemetlenségért, és a jegyek teljes visszatérítését ígérte meg. A polgárőrség szóvivője arról számolt be, hogy a mozdonyvezető a kihallgatás során elmondta, véget ért számára aznap a munkaidő, leváltó pedig nem érkezett, ő pedig nem kockáztatta meg, hogy a túlóra miatti fáradtság okán esetleg baleset történjen.

A spanyolországi Osorno állomásán kétórás kényszerpihenőre kényszerültek egy nagysebességű vonat utasai, mert a mozdonyvezetőnek lejárt a munkaideje, és biztonsági okokra hivatkozva távozott (forrás: El Pais)

A mozdonyvezetők szövetsége az esettel kapcsolatba azt nyilatkozta, hogy a vezér tettének semmi köze sincs munkaügyi követelésekhez, csak a biztonság érdekében cselekedett e nem megszokott módon. Mivel a pilótákhoz vagy buszsofőrökhöz hasonlóan a mozdonyvezetők sem léphetik át a maximálisan meghatározott munkaidejüket, az ügyben érintett vezér így csak betartotta a törvényt. A szövetség szerint a vezért nem kötelezhetik pénzbírságra, mivel csak a törvényt követte, ami azt írja elő, hogy egy mozdonyvezető nem dolgozhat egyszerre öt és fél óránál többet. Sőt, az irányítókat is értesítette arról, hogy leváltóra van szüksége, a Renfe azonban senkit sem küldött.

A vezér lépése újra figyelem középpontjába helyezi vasútbiztonságot a közelmúlt spanyolországi vasúti baleseteinek fényében. Alig pár napja, szeptember elején például Galíciában siklott ki egy vonat, akkor négy ember halt meg és több tucat megsérült. Az elsődleges vizsgálatok szerint a mozdony vezetője túl gyorsan haladt egy ívben. Bő három éve, 2013. július huszonnegyedikén pedig Santiago de Compostela közelében következett be Spanyolország történetének egyik legsúlyosabb vasúti katasztrófája: a Madridból Ferrolba tartó nagysebességű Alvia-szerelvény a megengedett nyolcvannál jóval gyorsabban, közel kétszázas tempóval vágódott be egy ívbe, majd kisiklott, a kocsik pedig egy betonfalnak csúszva, egymás hegyén-hátán álltak meg. A brutális erejű baleset hetvenkilenc halottat és száznegyven sérültet követelt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek