Magánvasút kontra Start

iho   ·   2016.04.22. 11:15
mvasut_start0

A közszolgálati kötelezettségekből fakadó teendők hatékonyságára hivatkozva a közelmúltban több magánvasút társasággal is felmondta, illetve nem újította fel a társaságok mozdonyaira vonatkozó karbantartási szerződést a MÁV-Start. Ugyancsak falakba ütközik néhány magánvasút, ha mozdonyt kívánna bérelni az államvasúttól. A MÁV-Start Zrt. vezetése már korábban is rossz néven vette, hogy a jobb munkakörülményeket és fizetést kínáló magánvasutak sok mozdonyvezetőt csábítottak el a társaságtól. Fenntartásaiknak számos fórumon, vagy akár zárt ajtók mögött is hangot adtak. Nem állítjuk, hogy összefüggés van a rosszallás és az első hallásra diszkriminatív lépés között, ugyanakkor a MÁV-Start legnagyobb (hagyományos) partnereinek vezetői nyugodtan alhatnak, nem kell azon törniük a fejüket, hogy hol kerítsenek sort a soron következő napivizsgára. Igaz, az elutasítottak is találnak megoldást, bár azt nem értik, hogy egy jól működő kapcsolatot miért kellett megszüntetni.

Amikor még több hónapra is kapott Szilit a Noszi... Kővonat Szobról Székesfehérvárra, a 30-as vonal építéséhez (fotók: Vörös Attila)

Nem esünk kétségbe – válaszolta megkeresésünkre Ónody Miklós, a vontatási szolgáltatást (mozdonyt, mozdonyvezetővel) kínáló Kárpát Vasút kisebbségi tulajdonosa. – Vagy elmegyünk a maszek szférába, és teszem azt a miskolci Bobo Kft.-vel működünk együtt, vagy külföldön keresünk partnert, a zólyomi járműjavítóban tárt karokkal várnak minket is. Kétségtelen azonban, noha van megoldás, a Startnál sokkal egyszerűbben lehetne a mozdonyainkat karbantartani, a B-vizsgákat elvégezni, hiszen a hazai, kisebb szolgáltatók, műhelyekben egy motorsüllyesztést aligha tudunk megoldani, a legnagyobb szívfájdalmamról nem is beszélve: gyakorlat és rendszeres elfoglaltság híján kopik a mávos szakemberek tudása, fokozatosan felmorzsolódik a műszaki gárda. Mozdonybérlés? Inkább vennénk, például akár Púpost is, de a kérésünket elutasították.

A MÁV Zrt. többségi tulajdonában lévő, egyre markánsabb árufuvarozói tevékenységet végző MÁV Nosztalgia Kft.-t a karbantartás nem érinti, a közelmúltban egyébként is megszerezték a személy- és áruszállításra, valamint a vasúti járművek karbantartására vonatkozó TÜV Rheinland tanúsítványokat. Ám ez a cég is az elutasítottak között van: holott mind a mai napig érvényes a MÁV-Starttal kötött mozdonybérleti szerződése, hiába kér, nem kap gépet...

Már-már sarkos megfogalmazásban véleményezi az AWT Rail Hu Zrt., hogy a Start egyoldalúan felmondta az együttműködési szerződést. – Egyszerűen és jól működött ez az egész – fogalmazott Oláh László, a vasúttársaság műszaki- és biztonságirányítási igazgatója. – Ők jól megcsinálták, amit vállaltak, mi pedig jól fizettünk. Ötven kilométerre vannak egymástól a fűtőházak, ahol javíttathattunk, ám most ennek vége. A vonatbefolyásoló berendezés rendszeres ellenőrzésének az ellehetetlenülése érint bennünket a legérzékenyebben, de nem tehetünk semmit, a Start nem piaci alapon működik, a vállalatirányítási modelljük a siker- és bevételorientált vállalkozói szférában napok alatt összeomlana. A jövőben a futójavításokat kisebb, de bizonyos feladatokra nem biztos, hogy felkészült cégekkel végeztetjük el. Arról nem is beszélve, hogy őrületes mennyiségű gépmenetünk lesz, hiszen öt mozdonyunk van.

Kiegészítés: az AWT a legutóbbi üzleti évben a karbantartások fejében háromszázmillió forintot fizetett a MÁV-Startnak. Ennek a pénznek a nagy része most megy Romániába, az ottani járműjavítóknak. És hiába tettek kísérletet a helyzet tárgyalóasztal melletti tisztázására, a társaság vezérigazgatójának megkeresésére a Start vezetője fél éve még csak nem is reagált.

Nem kárvallott a CER Cargo Holding Zrt. Kukely Márton vezérigazgató elmondta, a Transmontanáikon esedékes komolyabb javításokat eredendően Craiován végzik el, a kisebbekre meg a Start szakemberei kaptak kiképzést. Tartós bérletben pedig egy V63-as dolgozik a CER-nél, és nem kaptak jelzést arról, hogy a jövőben tartaniuk kéne a gép visszavételétől. „A MÁV és a CER tízéves múltra visszatekintő szerződése a jelek szerint nem változik, igaz, tudnánk javasolni egy ennél jobbat is” – jegyezte meg végezetül Kukely Márton.

AWT-Gigant 2013-ban Budatétényben

A Train Hungary Magánvasút Kft. gépei továbbra is bejárnak napivizsgára a Start telephelyeire, és a társaság továbbra is igénybe veheti az államvasút vontatási szolgáltatásait. A Prvá Slovenská železničná, a.s., vagyis a PSŽ két évig bérelt mozdonyt a Starttól, de a gépet kérésre visszaadták.  Kisebb horderejű szerződésük is volt a mozdonyaikon rendszeresített vonatbefolyásoló berendezés ellenőrzésére, ezt ugyan a Start felmondta, mást azonban nem tudott: a PSŽ ugyanis maga javítja a mozdonyait.

Train Hungary-dízel a debreceni fűtőházban (Papp Máté felvétele)

Megkerestük az államvasút társaságot is, válaszuk a következő: „A közszolgáltatási tevékenység ellátása, illetve a tevékenységgel szemben megfogalmazott megrendelői elvárások teljesítésének érdekében felülvizsgáltuk a harmadik félnek (vállalkozó vasúti társaságnak) nyújtott szolgáltatásokat. A felülvizsgálatot követően a MÁV-START kizárólag azokkal a tevékenységekkel hagyott fel, amelyek csak a közszolgáltatási feladat ellátásának rovására tervezhetőek és kivitelezhetőek, illetve az állandó és üzemviteli szempontból is egyenletes leterhelést jelentő megrendelések teljesítését, azok minőségét befolyásolják. A csekély mértékű ideiglenes megrendelések, döntően ad hoc karbantartások, esetében nem újítottuk meg a karbantartási szerződéseket. A vontatójárművek biztosítása nem akadozik. A vonatkozó szolgáltatási szerződéseknek megfelelően, az igénylést követően a szabad kapacitások figyelembevételével történik. A megrendeléseket a beérkezések sorrendjében, a gazdaságos működés figyelembevételével teljesítjük, oly módon, hogy a közszolgáltatási kötelezettség, a vontatójárművet megrendelő vasúttársaság, illetve harmadik fél érdekei ne sérüljenek.”

Az MMV bérgépe. Később a magánvasút felségjelzése is fölkerült az oldalára

Startos mozdonyok magánvasutaknál

Az AWT-nél egy darabig csak az 167-es volt a bér Szili a 037-es Giganttal párhuzamosan, utána a 167-et visszaadták és a 182-est hajtották huzamosabb ideig. Mellé jött egy rövidebb időre a 072-es Szili is. A 035-ös, a 022-es és a 033-as hatlábú is járt az AWT-nél, de egyszerre csak egy Gigantjuk volt, amit saját mozdonyvezetővel használtak.

Bérgépek a magánvasutaknál (Papp Máté gyűjtése)

Az MMV-nél a 314-es és a 338-as V43-as dolgozott Startos személyzettel évekkel ezelőtt, később a 048-as Szilit is használták. Gigantból előbb a 031-es volt az MMV-nél, ezt később a 034-esre cserélték le. A 034-es Gigantot április 5-én adták vissza Nyíregyházán a Startnak.

Az MMV bérelt Szilije ereszkedik gázvonattal Szolnok-rendezőből a 100-as vonalra 2015 februárjában

Gigantot a CER és a PSŽ is bérelt a Starttól. A CER egy gépet vett tartós bérletbe, bár a pályaszám többször cserélődött, legtöbbet a 019-est és a 036-ost lehetett látni a vonataik élén. A PSŽ pedig előbb a 030-ast majd a 025-öst foglalkoztatta a teherforgalomban saját vezéreivel. Itt is és az MMV-nél is érvényes, hogy egyszerre a társaságok egy V63-as mozdonyt béreltek. Ne feledjük a Rail Cargo Hungariát sem, náluk megfordult a 630 010-es, a 018-as és a 027-es gép is.

A PSŽ matricás Gigantja Újszászon (fotó: Papp Máté)

A mozdonyokat a cégek annyira magukénak érezték, hogy több gépre felkerültek a céges logók is. A PSŽ a 630 030-ra és a 025-ösre ragasztotta fel a cégjelzést, az MMV a 031-es és a 034-es Gigantra, míg az AWT a 182-es Szilire és a 037-es Gigantra dekorált jellemzően kis felületen.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek