Magyar mérnökök fejleszthetik a jövő okoskamionjait

iho/közút   ·   2018.09.09. 16:15
hannoveri_kamion0

A Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. Kutatás Fejlesztési Intézetének célja, hogy a leendő mérnököknek bemutassák ezt a kutatási területet és a lehető legtöbb magyar fiatalt kapcsolják be a fejlesztésekbe. Kevés érdekesebb látnivaló létezik egy autószerető embernek, mint amikor egy több tíztonnás kamion önállóan old meg közlekedési szituációkat, kerül el automatikusan veszélyes helyzeteket vagy éppen versenyre kel egy profi sofőrrel a rámpára tolatásban.

Automatizált haszonjármű rendszermegoldások

A vasúti- és haszonjármű fékrendszereket, haszonjármű kormányrendszereket valamint ezek alrendszereit gyártó és fejlesztő cégcsoport a 2016-os IAA, Nemzetközi Haszongépjármű-kiállításon mutatta be először saját fejlesztésű önvezető kamionját. Az automatizált félpótkocsis szerelvény sofőr nélkül hajt a rakodóhelyre, majd vissza a logisztikai központban.

A közlekedésbiztonság növelése

Ha a modern rendszerek segítenek kivédeni egy szerelvény felborulását, azzal nem csak egy katasztrófát előzhetnek meg, de mindez segít elkerülni egy jelentős forgalmi dugót is, amennyiben a pórul járt szerelvényt menteni kellene. Szintén kamionspecifikus fejlesztés a digitális visszapillantó tükör, amely ugyan kísérleti jelleggel már személyautókon is feltűnt, ám a haszonjárművek esetében mérhető üzemanyag megtakarítást jelent.

A cég kínálatában már ma is megtalálhatóak az olyan vezetősegédek, mint sávelhagyás figyelmeztető, holttérfigyelő, vészfékező rendszer, adaptív tempomat, amelyeket a városi közlekedésben is használni tudnak az okos kamionok. Ezeket a rendszereket összehangoltan is lehet működtetni, amivel biztosítják a Traffic Jam Assist működését, ami a járművet automatizáltan mozgatja egy közúti dugóban.

Platooning rendszerek a hatékony fuvarozásért

Annak érdekében, hogy kamionok csoportja teljes sebességgel hatékonyan közlekedjen, egy úgynevezett platooning rendszer tud segíteni. Ennél a megoldásnál a kamionok kommunikálnak egymással és ennek segítségével minimális követési távolságú konvojokat hoznak létre, ahol az első szerelvény vezetőjének kell csupán az utat és a forgalmat figyelnie, míg a többiek nyugodtan pihenhetnek, ráadásul a kis távközök miatt a járművek komoly mennyiségű üzemanyagot takarítanak meg.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek