Majd három évig tartott, de megérte: Dombóváron összerakták a 1150-es Szilit

Harmati Marcell   ·   2025.02.16. 12:00
00_fenyszili1150

Folyamatosan érkeznek a különböző villamos mozdonyok bérleményként hazánkba enyhítvén a súlyos géphiányt a MÁV-csoportnál. De a Taurusok, az Astride-ok, a Vectronok mellett még mindig szükség van a Szilikre is. Legutóbb a 1150-est glancolták ki, V4-et kapott.

Miért van szükség mindig minél több Szilire? Mert a mai napig vannak olyan állapotban lévő villamosított vasútvonalak hazánkban, ahol erősen ajánlott minél könnyebb mozdonyokat közlekedtetni a további lassújelek elkerülése miatt. Pláne, ha a pályasebesség el se éri a 100 kilométer/órát. Ilyen többek között a huszonkilences számú vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti szakasza, ahol legfeljebb nyolcvannal mehetnek a vonatok. Bár 2021 óta villamos gépek pendliznek az említett szakaszon, magához az al- és felépítményhez csak minimálisan nyúltak hozzá, a vonatok ugyanúgy a közel hatvanéves negyvennyolcas rendszerű síneken gurulnak.

Múltidéző Vízipókkal halad Csopak határában a 2021-es második Balatoni Retró Hétvégén (a szerző felvételei)

Így a mai napig égető szükség van a Szilikre, hiszen a MÁV-csoportnak továbbra is ez a legkönnyebb, energiaellátásra is alkalmas villamos mozdonya. Bár a nyolcvan tonnájukkal így is jobban megterhelik a pályát, mint hatvanhat tonnás Csörgők, amik egykor erre vitték az ablakos vonatokat

Épp ezért zajlanak továbbra a Szilik felújításai. Az elmúlt hetekben gördült ki a 431 150-es pályaszámú Szili a dombóvári műhelyből friss V4-es javítással, közel három évig tartott a javítása. Szinte még festékszagú! Érdemes tudni erről az ötvennégy esztendős mozdonyról, hogy ez volt az első Fényszili.

Fényszili az utolsó Budapest–Veszprém viszonylatú, a 968-as vonat élén 2021. december 29-én

A 1150-es a Dunántúl vaspályáit rója a Budapestet Veszprémmel és Balatonfüreddel összekötő személyszállító vonatok élén lelhető fel mostanában.

A 2021. december 30-i első Veszprém–Budapest viszonylatú személyvonat, a 9059-es, szerelvénye készül az átállásra egy másik vágányra fotósok kereszttüzében

Nyitóképünkön: festékszag a 905-ös Bakony Intercity élén. Immáron megújulva halad fővárosunk felé a Várpalotához tartozó Inota házainak előterében a 431 150-es február 4-én.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

ERFA: új megközelítés kell az ERTMS bevezetéséhez!

iho/vasút   ·   2025.02.19. 12:00

Az Európai Vasúti Fuvarozási Szövetség arra figyelmeztet: az előírások változásai, az egyes országok eltérései és a vasúti üzemeltetők üzleti szempontjainak hiánya miatt az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszer elveszítheti eredeti célját, az átjárhatóság javítását.