Maradnak a jelenlegi csökkentett pályahozzáférési díjak Spanyolországban

iho/vasút   ·   2021.12.07. 15:00
spanyol_tehervonat

A lépés a jövő évi állami költségvetés módosításának része. A cél a koronavírus-pandémia vasúti közlekedésre gyakorolt hatásainak mérséklése.

Az El Español újság értesülései szerint 2022-ben is érvényben maradnak az idén érvényes vasúti pályahasználati díjak. A nagysebességű vonalakat használó távolsági személyszállító vonatok után fizetendő alapdíjat 2020-ról 2021-re 23 százalékkal csökkentették. A költség függ azonban az útvonaltól és a szerelvényen található ülőhelyek mennyiségétől is. A 2018-tól érvényes díjszabás alapján például egy 360 ülőhelyes nagysebességű vonat közlekedéséért a Madrid–Barcelona útvonalon idén 7844 eurót (körülbelül 2,8 millió forintot) kellett fizetni, ez 12,4 százalékkal kevesebb, mint a pandémiát megelőző időszak 8954 eurós (2019-es euró/forint átlag alapján 2,9 millió, 2021-es átlagszinten 3,2 millió forintos) költsége.

A vasúti árufuvarozás díja is ugyanaz marad: a hagyományos vasútvonalakon kilométerenként húsz centet (nagyjából hetven forintot) kell kiadni a tehervonatok után. A spanyol vasúti infrastruktúra-kezelő Adif szerint ez a díjszabás a legalacsonyabb Európában, azzal a céllal, az hogy az áruszállítási ágazat nagyobb mértékben válassza a vasutat.

A 2022-es állami költségvetésben ismét szerepel egy, a vasúti közlekedés növekedését ösztönző bónusz a 2015-től érvényben lévő 38/2015-ös törvény 97.6-os cikkelye szerint az úgynevezett általános érdekű vasúthálózatot alkotó vonalak használatáért. Az Adif 1,8 millió euró (nagyjából 650 millió forint) éves bónuszra számít. A vasúti forgalom is élénkül: például a júniusi adatok a mobilitás progresszív élénkülését mutatják, az Adif díjbevétele is 45 százalékkal nőtt. Pénzügyi fellendülésről viszont még lehet beszámolni: az Adif és az Adif nagysebességű ágazatának pénzügyi információi azt mutatják, hogy az idei év első fele – vagyis a január és június közötti időszak – összesített forgalmának nettó összege 440 millió 930 ezer euró (körülbelül 160 milliárd forint) volt, ami két százalékkal alacsonyabb, mint a 2020-as első félévi eredmény.

Valószínűleg azonban ez az utolsó alkalom, hogy a spanyol állami költségvetés rögzíti a vasúti pályahasználati díjakat. A vasúti törvény várhatóan 2022-ben meg fog újulni, miután nemrégiben elfogadták annak tervezetét. A törvény életbe lépését követően az Adif függetlenül dönt majd a pályahozzáférési díjakról, azzal az európai direktívával összhangban, mely a vasúti üzemeltetők kormányoktól való függetlenedését tűzte ki célul.

A Covid-19-pandémia okozta válság jelenlegi helyzetében jelentősen visszaesett a vasúti tevékenység. A spanyol Nemzeti Piac- és Versenybizottság szerint a jelenlegi pályahasználati díjrendszer korlátozza a pályahálózat-üzemeltetők függetlenségét abban, hogy rugalmasan módosítsák a díjakat, továbbá megnehezíti az Európai Unióban bevezetetthez hasonló segélyintézkedések elfogadását. Nem lehet rugalmasan alkalmazkodni az év közben esetlegesen bekövetkező változásokhoz, vagy csak olyan költségvetési meghosszabbításokhoz lehet kötni, melyek a díjak alkalmazását kényszerítik ki – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünk forrása: maritimasureste.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek