MAX visszatérés: először újra fizető utasokkal, először új gép átadása

iho/repülés   ·   2020.12.10. 12:00
GOL_boeing

A brazilok beelőznek, a GOL már menetrend szerinti járatot repültet a géppel, a United átvette újabb példányát.

São Paulo–Porto Alegre, 90 perc. Nem figyelne fel a nemzetközi aviatikai közvélemény a repülésre, de ez volt húsz hónapja az első, amikor a két katasztrófa után letiltott Boeing keskenytörzsű ismét szokásos kereskedelmi járatot teljesített, nem újságírókkal, nem légitársasági főnökökkel, nem hatóságiakkal, hanem fizető utasokkal. A gép probléma nélkül teljesítette a járatot, ami megint csak természetes, de a jelentések most nyilván ezt is kiemelik.

A GOL Linhas Aereas elsősorban Brazílián belüli, illetve dél- és közép-amerikai hálózattal repül egészen Floridáig, diszkont-alapokon, jövőre lesz immár húsz éve. Homogén 737-es flottát üzemeltet, 91 NG-t, MAX-ból hét parkolt eddig, amelyeket folyamatosan visszatérítenek a forgalomba, és további tizenhatot vár a légitársaság a Boeingtól átadásra.

(fotók: Boeing)

Mint megírtuk, először az FAA adott zöld jelzést a visszatérésre, majd egy bő héttel később a brazil hatóság is, a többiek egyelőre nem mozdultak, hírek szerint az európai EASA csak januárban akarja megadni az új típusalkalmassági engedélyt, a legbizonytalanabb a kínai döntés várható ideje. A feltételek a műszaki módosítások, egyebnek közt  a repülési szoftver változtatása vagy a trimmfelületekhez vezető kábelek átrendezése, és persze a karbantartó és a repülő személyzet átképzése.

A végrehajtás számítások szerint a leállított gépek esetében tizenhat napot vesz igénybe, vagyis a brazilok gyakorlatilag az oldás első pillanatától kezdve dolgoztak a MAX-okon, két tesztrepülést is végeztek a géppel, és megvolt a lehetőségük a pilóták kiegészítő oktatására és szimulátorozására is.

Az első légitársaság, amely meghirdette, hogy beilleszti menetrendjébe a visszatérő MAX-okat, az American volt, amely azonban csak december 29-re tervezte nyitójáratot New York La Guardia és Miami között. Érdekes, hogy a világ legnagyobb 737-es üzemeltetője, a Southwest viszont csak 2021 második negyedévére állítja vissza a meglévő, illetve állítja be az új MAX-okat.

A másik jó hír a Boeingnak: az elkészült, de Rentonban és más Washington állambeli reptereken (főleg Moses Lake) parkolt MAX-ok közül megtörtént az első átadása a United Airlines részére. Ugyanakkor a társaság idén már nem tervez járatot a típussal. A cég színeiben tizennégy MAX várja, hogy visszatérjen a közforgalomba, ezek egyébként a hosszabb törzsű 9-es sorozathoz tartoznak. A gépek beállításáig a United is jónéhány próbarepülést tervez.

A Boeing számára az első MAX-átadás tavaly március óta a fellélegzés korszakának nyitánya, például mert a gyártó bevételeinek túlnyomó része az egyfolyosós gépekből származik, megkezdődhet tehát lassan a pénzügyi építkezés a hatalmas kiesés után. A mostani adatok szerint vagy 450 kész, de át nem adott gép várja, hogy a vevőkhöz kerüljön, ami viszont hatalmas munka a Boeing műszaki stábjára nézve, hiszen mindegyik példányon végre kell hajtani az előírt módosításokat, illetve mindegyiken végre kell hajtani a leállítás utáni kötelező munkálatokat.

A típus engedélyeztetése utáni első évre korábban a Boeing gyakorlatilag az összes parkoló MAX átadását tervezte, aztán a remélt számot 225-re vették vissza. A tavalyi év legelején még havi 52 gépes tempó évi 624-et jelentene, ehhez képest tehát kevesebb, mint felére esik vissza az évi 737-es átadás. Ráadásul maguk a légitársaságok sem feltétlenül ragaszkodnak az eredeti ütemhez, de ennek már inkább a járvány az oka.

Ami bíztató a MAX-ok közeljövője számára: a globális trend azt mutatja, hogy elsősorban a rövid- és középtávú hálózatok élednek fel, tehát azok a vonalak, amelyekre a MAX-okat szánják. Ezért is remélheti a Boeing, hogy előbb-utóbb azokra „White Tail” gépekre is lesz vevő – például a Ryanair –, amelyek készen várják sorsukat, de az eredeti megrendelő lemondta a megvásárlásukat, illetve amelyek a válság miatt, mint a Jet Airways, gyakorlatilag csődbe mentek, és a nekik készült gépeket is másnak kell eladni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

ITA helyett megint Alitalia?

iho/repülés   ·   2022.01.24. 09:00

Az arculatot a cég tavaly megvette, de az Unió az állami beavatkozást ahhoz kötötte, hogy az új cég ne legyen a régi... Tárgyalások a Lufthansa csoporttal a légitársaság negyven százalékáról.