Megállapodást kötött a DB és a német mozdonyvezetők szakszervezete

iho/vasút   ·   2021.09.17. 12:00
db_strike_07

A felek három GDL-sztrájkot követően egyeztek meg a kollektív szerződésben. A vasutasok 3,3 százalékos béremelést és kétszeri prémiumot kapnak, a nyugdíjrendszert is felülvizsgálták.

Feloldhatatlannak tűnő konfliktus végére tett pontot a Deutsche Bahn és a GDL. Az elmúlt napok során bizalmas és intenzív tárgyalások zajlottak, miután a DB és a szakszervezet is közelítette álláspontját a vitatott témákban. Az eredményekről a GDL elnöke, Claus Weselsky és a DB személyzeti igazgatója, Martin Seiler közös sajtótájékoztatón nyilatkozott Berlinben. A tárgyalások most Alsó-Szászország és Schleswig-Holstein tartományok miniszerelnökei, vagyis Stephan Weil és Daniel Günther közvetítésével kezdődtek újra.

Az eddigi munkabeszüntetések jelentős hatással voltak Németország vasúti közlekedésre. Az első során például a távolsági vonatok hetvenöt százalékát kellett lemondani, de a vasúti áruszállítás is jócskán akadozott.

A GDL-vezér különösen kihangsúlyozta a vállalati nyugdíj korábban ellentmondásosnak számító témáját: a szakszervezet ígéretet tett a nyugdíjpótlékra és meg is valósítja azt. Ez azt jelenti, hogy minden olyan dolgozó, aki 2021. december 31-éig alkalmazásban áll, a teljes dolgozói életére megkapja a vállalati nyugdíjat. A DB-nél 2022-ben munkába állók a kezdéstől számítva 3,3 százalékot kapnak a DEVK biztosító nyugdíjalapjából, így méltányos vállalati nyugdíjból részesülnek.

A DB és a GDL is kollektív szerződésekkel rendelkezik a vonatszemélyzetekről, és most először a hét DB-leányvállalat (DB Fernverkehr, DB Cargo, DB Regio, DB Regio Netz, S-Bahn Berlin, S-Bahn Hamburg és DB ZugBus Regionalverkehr Alb-Bodensee) műhelyeiben és adminisztrációjában dolgozókkal kapcsolatban is. Az infrastruktúrával kapcsolatosan viszont nem lesz kollektív szerződése a GDL-nek.

A DB személyzeti igazgatója szerint világos az Egységes Kollektív Tárgyalási Törvény alkalmazása, és nem hosszabbítják meg a GDL kollektív tárgyalási szerződéseit a jelenlegi vállalatokon túlra. A GDL kollektív megállapodásait a DB olyan vállalatainál alkalmazzák, ahol többségük van a tagok számában, ez jelenleg tizenhat vállalatot jelent.

A GDL kész egy közjegyzői eljárásra a 71 vállalatban való többség meghatározása érdekében.

Weselsky elmondta: ha a tagok száma elegendő, jobb kollektív szerződéseket tudnak majd kötni a jelzőberendezéseknél, a vasútállomásokon, valamint a hálózat karbantartásán dolgozó kollégák számára.

A megállapodás 3,3 százalékos béremelést jelent, mely 32 hónap alatt, 2023 októberéig, két lépcsőben történik meg. Első lépésként idén december elsejével másfél százalékot emelnek, 2023. március 1-jével pedig további 1,8 százalékkal növelik a béreket. A koronavírus-pandémia hatásainak enyhítése érdekében az első emelés mellé további bónuszt is adnak majd: a bértáblának megfelelően 600, 400 és 300 euró (körülbelül 210 ezer, 140 ezer és 105 ezer forint) kifizetése történik meg. 2022 márciusában pedig újabb 400 eurót kapnak a dolgozók.

Seiler szerint ez a megoldás működésben tudja tartani a vasutat, enyhíti a Covid-19 okozta károkat, valamint elismeri a dolgozók munkáját. A GDL-nél nagyobb vasúti és közlekedési szakszervezet, az EVG már meg is kötött egy átszervezési kollektív szerződést a vasúttal, mellyel egyetlen EVG-tagnak sem szabad rosszul járnia, ezt hamar ki le is fogják tisztázni az EVG-vel; ha bármilyen nézeteltérés felmerül, azt meg fogják oldani – írja a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Autóbuszközlekedés

MÁV-csoport-integráció: megszületett a megállapodás a kollektív szerződésről

iho/vasút   ·   2024.11.27. 15:00

Minden érintett szakszervezet aláírta az Integrált Kollektív Szerződést, mely garantálja a MÁV-Start, a Volánbusz és a MÁV-HÉV összeolvadásával létrejövő új, egységes személyszállító cégben az egyesülő társaságok valamennyi munkavállalójának biztonságos továbbfoglalkoztatását 2025. január elsejét követően is.