Megindult a forgalom a bécsi 12-es villamos vonalán

iho.hu   ·   2025.09.01. 12:00
_winwrlinien_

Okos város! A U6 megálló Josefstädter Strassétól a második kerületi Hillerstrasséig így egy új közlekedési tengelyt jött létre, és kínál számos átszállási lehetőséget a metróra és az S-Bahnra.

Az új 12-es vonal Bécs négy kerületét (2., 8., 9., 20.) köti össze, és öt megállóban kínál csatlakozást a metróhoz (U1, U4, U6), továbbá két megállóban az S-Bahnhoz. A későbbiekben a villamosról az U5-ösre is át lehet majd szállni (és viszont) a 9. kerületi Arne Karlsson Parknál.

Maga a viszonylag 7,2 kilométer hosszú, ebből 2,2 kilométert újonnan fektettek le – a forgalom megindítását a császárvárosban is az iskolakezdéshez igazították. A Wiener Linien az új vonalon naponta mintegy 16 ezer utasra számít, és a teljes útvonal mentén körülbelül 250 ezer lakos élvezheti majd a hatékony tömegközlekedési kapcsolat előnyeit. Például a Nordbahnvierteltől*, a még építés alatt álló, a világ egyik legélhetőbbnek szánt városnegyedétől az U6 megálló Dresdner Strasséig tartó utat tízről hét percre rövidíti le, a Donauzentrumig pedig tizenegy percig tart majd az utazás a korábbi 18 helyett. Csúcsidőben a 12-es vonalon a járművek nyolcpercenként követik egymást.

Amit Ausztriában egy közlekedési beruházással kapcsolatban soha nem mulasztanak el megemlíteni, az a projekt környezetvédelmi aspektusa. Esetünkben a vonal jelentősen hozzájárul Bécs klímacéljainak eléréséhez. Azzal, hogy autó helyett közösségi közlekedési eszközzel lehet célt érni, évente akár 650 tonnával is csökkenhet a szén-dioxid kibocsájtás. Ugyanakkor a 12-es környezetét is megfontoltan alakították ki: a 2. kerületi szakaszon újonnan száz újonnan ültetett fa nyújt árnyékot a forró nyári napokon. A Haussteinstrasse és Walcherstrasse közötti szakaszon pedig a villamosok körülbelül 230 méter hosszú zöld, a mikroklímára ugyancsak jótékony hatású pályán futnak.

Nyitókép: Villamos a Vorgartenstrasse megállóban (illusztráció: Wienen Linien)

Nordbahnhofviertel, a kizöldült barnamező 
Az egykori teherpályaudvar, a Nordbahnhof helyén felhúzott városnegyedben körülnézve nem könnyű elképzelni, hogy ott, ahol manapság lakóházak, irodák, iskolák és üzlethelyiségek, modern sétálóutcák és városi parkok sorakoznak, egykor vonatok alkották a városképet. A negyedben „15 perces város” elv érvényesül, tehát az összes alapszolgáltatás, minden igazán fontos funkció könnyedén elérhető egy rövid sétával, vagy kerékpárral.

Beépítésükből adódóan a lakóterületek közlekedését az egyirányú gépjármű-forgalmi szabályozás, és az ehhez kapcsolódó forgalomcsillapított jelleg határozza meg. Éppen ezért a Nordbahnviertelt a kerékpárosok is biztonságosan és kényelmesen bejárhatják. A belső részeken egyáltalán nincs autós közlekedés, viszont a városrészben épült ki Bécs első bringasztrádája, egy kellemesen széles kerékpárút.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek