Megint előznek a kamionok az autópályákon
Méterben kellene előírni a követési távolságot Pintér Sándor belügyminiszter szerint, hogy hatékonyabban lehessen ellenőrizni az erre vonatkozó közlekedési szabály megtartását.
A tárcavezető a fideszes Gyopáros Alpár írásbeli kérdésére válaszolt: a képviselő arról érdeklődött, milyen módon volna lehetséges, hogy a gyorsforgalmi utakon és autópályákon közlekedő tehergépjárművek betartsák a KRESZ módosítása révén 2011. január elseje óta hatályos előzési tilalmat és a megfelelő követési távolságot. Szerinte ugyanis – bár eleinte az érintettek betartották azt a szabályt, hogy az autópályákon és az autóutakon reggel 6 és este 22 óra között tilos a nehéz tehergépkocsikkal előzni, illetve összefüggő sorban haladni –, azóta a sofőrök nagy része visszatért „a megszokott rutinjához”.
„A korlátozás hatálya alá tartozó járművek követési távolságára vonatkozó szabály járművezetők által történő megtartása, valamint a hatóságok által történő ellenőrzése a szabályozás nem egyértelműsége miatt kétséges” – írta válaszában Pintér Sándor, aki szerint a követési távolsággal kapcsolatosan megfogalmazott jogszabályi követelmény a gyakorlatban nem alkalmazható, mivel egy ismeretlen sebességű és hosszúságú jármű besorolásának biztosítását írja elő.
Megítélése szerint a követési távolságra vonatkozó közlekedési szabály megtartásának hatékonyabb ellenőrizhetősége érdekében annak pontosítása lenne szükséges, vagyis a követési távolságot méterben kellene előírni. A hatékonyabb eljárásra pedig a közlekedési szabály megszegésének objektív felelősség hatálya alá történő bevonása adna lehetőséget – fűzte hozzá a belügyminiszter.
Az előzési tilalom és a hozzá kapcsolódó követési távolság megtartásának ellenőrzésével, valamint megsértésük szankcionálásával kapcsolatban Pintér Sándor kitért arra is, hogy – mivel a nem uniós országokkal Magyarországnak nincs szabálysértési jogsegélyegyezménye –, az unión kívüli hatósági jelzésű gépjárművet vezető jogsértő járművezetőkkel szemben kizárólag a járművek megállításával lehet eredményesen fellépni. Közölte ugyanakkor, hogy a forgalom intenzitása és a nagy sebesség, valamint a pihenőhelyek egymástól való nagy távolsága miatt a megállítás autóúton vagy autópályán rendkívül balesetveszélyes, ezért biztonságos és nagy számban történő végrehajtása nagy rendőri létszámot, továbbá a jogsértő által vezetett jármű „kivezetése” jelentős futásteljesítményt igényel (jogsértőnként 50-60 km).