Megújult a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közelkörzeti légtere

Maron Szilárd Ákos   ·   2020.01.31. 15:35
hungarocontrol-TMAO_flyer

Tizenöt év után, de az uniós határidő előtt tizenegy hónappal megújult a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közelkörzeti légtere (TMA – Terminal Movement Area), amely így a jövőben hatékonyabban tehet eleget a megnövekedett forgalom elvárásainak. Tovább javul a repülésbiztonság, és a katonai-polgári légterekben lehetővé válik a rugalmas légtérfelhasználás.

A HungaroControl alkototta új TMA a lehető legnagyobb mértékben veszi figyelembe a főváros körüli sportrepülőterek és repülőszervezetek igényeit, bevezetésével csökken a repülések károsanyag-kibocsátása is. A módosított TMA bevezetésének határideje 2020. december 31. volt, ám a HungaroControl tizenegy hónappal korábban elkészült a fejlesztéssel, így január 30-ától életbe léphetett az új légtérszerkezet.

A légtérnek minden esetben a benne közlekedő légi járművek biztonságát kell szolgálnia, ezért 7000 láb magasság felett egyszerűsödtek az indulási és érkezési eljárások, rövidültek az érkezési nyomvonalak. Mindez azt jelenti, hogy a módosításoknak nincs hatásuk a lakossági zajterhelésre, annak mértéke nem növekedhet az új légtérstruktúra bevezetésével.

A TMA méretének növelésével sikerült megteremteni annak feltételeit, hogy minden irányból megoldható legyen a leszálló gépek folyamatos süllyedése. Becslések szerint az új érkezési eljárásoknak köszönhetően legalább tizenöt százalékkal rövidülnek az útvonalak, ezzel pedig a légitársaságok járatonként száz kilogramm üzemanyagot takaríthatnak meg, egy-egy gép károsanyag-kibocsátása 350 kilogrammal csökkenhet.

A HungaroControl tájékoztatója a változásokról

– Másfél évtizede nem volt ekkora horderejű légtérváltozás Magyarországon – mondta el Székely Zoltán, a HungaroControl módszertani és koordinációs osztályvezetője a témában szervezett sajtótájékoztatón. Tuzson Gergely, a Repülő és Légisport Szövetség elnöke ugyanitt kiemelte, az új légtérszerkezet bevezetésekor nagy hangsúlyt fektetnek a felhasználók tájékoztatására.

Az iho kérdésére, vagyis, hogy mi lesz a Budapest közelében lévő egyetlen, de megszűnt műrepülő légtérrel (LHSA1. – a szerk.), a szövetség elnöke kifejtette, fontos lenne egy kedvező és logikus megoldást találni a helyzet megoldására. A döntés előkészítésén maguk is dolgoztak, az Innovációs és Technológiai Minisztériumnak leadták már a javaslatukat, de egyenlőre nem tudni, mikorra várható fejlemény. Addig is marad az ideiglenes légtérhasználati engedély igénylése. (A légtér szerkezete, az ideiglenes, érvényben lévő légterek megtalálhatók itt.)

Az új közelkörzeti légtér fejlesztési munkálataiba a HungaroControl bevonta a Honvédelmi Minisztériumot és a Budapest Airport Zrt.-t is, továbbá mindazokat a sportrepülőtereket és repülőszervezeteket, amelyek tevékenysége a budapesti TMA közvetlen környezetében zajlik. A 2017 decemberében elkezdett, kétéves fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium felügyelete mellett valósult meg. A január 30-ától működő TMA a katonai-polgári légtérstruktúra integrációjában is komoly előrelépést jelent.

Új TMA - légtérszerkezet (forrás: HungaroControl)

A HungaroControl együttműködési megállapodást kötött a katonai féllel. E szerint a kecskeméti katonai közelkörzeti légtér (MTMA) azon tartománya, amely átfedésben van a budapesti nemzetközi repülőtér közelkörzetével, alaphelyzetben nyitva áll a polgári légiközlekedés előtt. Viszont ha a katonai bázis igényli, aktiválható az MTMA, és ekkor a Magyar Honvédség légiforgalmi irányítói felelnek a légtér forgalmáért.

A magyar léginavigációs szolgáltató arra törekedett, hogy a TMA a sportrepülőket a lehető legkevésbé korlátozza mozgásukban. Ezért az új vitorlázórepülő- és könnyűrepülő-légterek kialakításakor bevonta a Repülő és Légisport Szövetség, a Magyar Vitorlázórepülő Szövetség, a Siklórepülő Szövetség és a Szabad Repülők Szövetségének képviselőit is. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér új közelkörzeti légtere e szervezetek egyetértésével nyerte el jelenlegi formáját.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közlekedésfejlesztés Smart City

Gyerünk a rakpartra le!

BKK/iho   ·   2024.03.28. 19:20

Az ünnepi hosszú hétvégén, március 29-én reggeltől április 1-jén estig ismét megnyílik a Pesti alsó rakpart a mozogni és kikapcsolódni vágyók előtt a Margit híd és az Erzsébet híd közelében lévő Irányi utcai lehajtó között.