Messer-roncsokat emeltek ki a földből Vámosszabadi közelében

MTI/iho   ·   2024.10.18. 10:00
messerschmitt109

A roncs legértékesebb része a Daimler-Benz 605-ös típusú motor, amelyet három és fél méter mélyről ástak ki.

Egy Messerschmitt ME-109-es német katonai repülőgép roncsdarabjait emelték ki a földből a Győr-Moson-Sopron vármegyei Vámosszabadi közelében.

Magó Károly zászlós, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár hadtörténésze, a Magyar Roncskutató Egyesület elnöke elmondta, Alasztics Ervin helytörténeti kutató kereste meg azzal, hogy vélhetően beazonosította az 1944. december 6-án lezuhant gép helyét. A területet magnetométerrel vizsgálták meg, amely kimutatta, hogy a gép motorja a földben van.

A tervszerű kutatás október 14-én indult, amely az igen magas talajvízszint és a laza talajszerkezet miatt leletmentésbe torkolt. Végül nem kihúzták, hanem egy markoló segítségével kiemelték a motort és a roncs darabjait. A mocsaras, iszapos talaj jól konzerválta a motort, de egyes részei, mint az áttételház vagy a szelepfedelek korrodáltak a földben, összességében viszont jó állapotban van.

A feltárás során a repülőgép szerkezetének különböző elemeit is sikerült kiemelni, egyebek mellett egy üzemanyagtartály-darabot, fegyverzetet és kettétört futóműdarabot. A sérülésekből látszik, hogy a gép nagy erővel csapódott a földbe.

A roncsdarabokat először Vámosszabadiban állítják ki, majd átszállítják Szolnokra, a központi gyűjteménybe.

Arasztics Ervin felidézte, 1944. december 6-án reggel harmincegy B–24-es nehézbombázó szállt fel a dél-olaszországi Pantelleria légitámaszpontról azzal a céllal, hogy a pozsonyi rendező-pályaudvart bombázza. A felhős idő miatt azonban Dévényújfalu vasúti pályáját támadták. A Liberator-kötelék 61 tonna rombolóbombát dobott le, majd miután visszaindultak, a Felvidékről felszáll tizenöt–húsz Messerschmitt ME-109 típusú vadászgép megtámadta a köteléket és négy bombázót lőtt ki.

A légi ütközetben három Messer is lezuhant, kettő szlovák területre, egy pedig az akkor még Alsóvámosnak nevezett Vámosszabadi község közelébe. A gép egy morotvába zuhant, az iszapos talajba hamar belesüllyedt. A roncsot 1945-ben és a hatvanas években kis megpróbálták a felszínre hozni, sikertelenül. A táj azóta átalakult, és a felszíni nyomok idővel eltűntek. Egy 1958-as katonai légi fotón láttak egy elszíneződést és abból fejtették vissza a pontos helyet.

A gép pilótája, Alfred Hirsch életét vesztette, és a vámosszabadi temetőben temették el. 1994-ben exhumálták, és a veszprémi katonai temetőben helyezték örök nyugalomra.

Polgár Balázs, a HM Hadtörténeti Intézet hadirégészeti osztályának vezetője arról beszélt, hogy 2014-től a repülőgéproncsok is részei a kulturális örökségnek, ennek megfelelően régészeti módszerekkel és régészeti tudományos szemlélettel kell viszonyulni a maradványokhoz.

A Hadtörténeti Múzeum 2024-ben kötött együttműködést a Magyar Roncskutató Egyesülettel, az együttműködés első állomása a Messerschmitt vadászgép roncsainak kiemelése volt.

(Nyitóképünkön egy Luftwaffe-festésű Messerschmitt. Kép forrása: Wikipedia)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút

Isten éltesse, elnök úr!

iho.hu   ·   2024.10.11. 18:30

Nyolcvan éve épült a pennsylvaniai Eddystone-ban a hazai gőzmozdony-kultúra szemefénye, a 411.118 pályaszámú gőzmozdony. Az évforduló alkalmából ünnepi megemlékezést tartott a Magyar Vasúttörténeti Parkban az amerikai hadigőzöst számos támogatójával karöltve életben tartó Truman Gőzmozdony Alapítvány.