Milyen legyen a Pesti alsó rakpart?

iho   ·   2023.07.09. 09:00
00_bkk_pesti_alsorakpart

A hétvégékre megnyitott Pesti alsó rakpartra kilátogatók tapasztalataira kíváncsiak a BKK szakemberei: a társaság weboldalán kitölthető kérdőívben arra várják a válaszokat, milyennek szeretnék látni a rakpartot. A Margit híd és a Közraktár utca között hétvégére és ünnepnapokra megnyitott területet rengetegen keresik fel gyalog, kerékpárral vagy rollerrel, azaz a budapestiek szívesen töltik az idejüket közvetlenül a Duna partján.

Idén nyáron már harmadik éve vehetik birtokba az oda kilátogatók a gyalogosok és kerékpárosok előtt is megnyitott pesti alsó rakpartot a Margit híd és a Közraktár utca között. Erre az útszakaszra péntekről szombatra virradó éjszakától vasárnap este 23 óráig nem hajthatnak be gépjárművel, csak gyalog, kerékpárral, vagy más mikromobilitási eszközzel lehet megközelíteni a nyitott rakpartot. Ennek köszönhetően hétvégéken és ünnepnapokon pihenni, mozogni vagy edzeni vágyókkal telik meg a terület. A rakpartra látogatók nagy száma azt igazolja, hogy a budapestiek szívesen töltik szabadidejüket az egyedülálló panorámával és különleges atmoszférával bíró területen, ahová hétköznapokon az autóforgalom miatt sokkal nehezebb eljutni.

Így alakult ki a mai rakpart

A Pesti alsó rakpartot a Lánchíd felépülte után, a XIX. század közepén alakították ki. Abban az időszakban itt rakodtak ki, illetve be azokról a folyami hajókról, amelyek árut hoztak Budapestre, vagy éppen innen indultak. A XX. század elejére már kezdett átalakulni a térség: a rakodást részben máshol oldották meg, a rakpart pedig eredeti szerepe mellett vásároknak, sőt, dunai fürdőházaknak is otthont adott. A motorizáció fejlődése miatt az 1960-as évek pecsételték meg igazán a Duna partjának sorsát: az akkori gondolkodásmód szerint a folyam mindkét oldalán városi autópályát építettek, ezzel pedig szinte teljesen elzárták a budapestieket a Dunától. Az ezredforduló idején viszont egyre nagyobb igény jelentkezett arra az itt élőktől és az ide látogatóktól, hogy közelebb mehessenek a Budapestet kettészelő folyamhoz. Közel ötven év elteltével, 2000 után több próbálkozás is volt arra, hogy a Duna partja ne egy, a városszövettől autóúttal elválasztott, szinte megközelíthetetlen terület legyen, hanem annak szerves része.

(fotók: BKK)

Az igazán nagy változás két éve következett be: 2021-ben, a pandémia idején nyílt először meg minden hétvégén a rakpart a gyalogosok előtt a nyári időszakban, és már akkor is látszott, hogy hatalmas az igény arra, hogy pesti alsó rakpart mindenki számára elérhető legyen.

A rakpartra kilátogatók szava is számít

A szakemberek jelenleg is dolgoznak a jövő Pesti alsó rakpartjának tervezésén. Ehhez azonban az ide látogatók, a rakpart használóinak véleményére is kíváncsiak: egy kérdőív kitöltésével mindenki elmondhatja, hogy milyennek szeretné látni a jövőben a pesti alsó rakpartot, melyek azok a funkciók, eszközök, programok, amelyek még élvezetesebbé tehetik az itt eltöltendő időt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút Városi vasút

Külföldön nyomul a cseh vasúti ipar

iho/vasút   ·   2024.02.26. 10:00

Komoly árbevétel-növekedést ért el a cseh vasúti ipar. Az ágazat tavaly 130 milliárd cseh korona, mintegy 5,2 milliárd eurós összforgalmat könyvelt el, jelentős részben a külföldi megrendeléseknek köszönhetően. Lesz különvonat is, az Innotransra.