Négyezer autós flottatendert bukott az ORFK
A közel négyezer autóra vonatkozó közbeszerzést az ajánlatkérő pénzügyileg és műszakilag is elrontotta. A Közbeszerzési Döntőbizottság szabálytalannak találta a műszaki feltételeket, de a finanszírozó lízingcégek egyébként is annyira kockázatosnak találták a feltételeket, hogy nem adtak ajánlatot – írja az Index.
A rendőrség és más belügyi szervek összesen közel 4000 új járművet lízingeltek volna az elkövetkező években. A közbeszerzési ajánlatkérés azonban jogsértő volt, ezért a Közbeszerzési Döntőbizottság megsemmisítette azt.
A 3107 gépkocsi beszerzése mellett további 783-ra szóló opciót tartalmazó tendert az ORFK Gazdasági Főigazgatósága írta ki a rendőrség, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága valamint a BM irányítása alá tartozó egyéb költségvetési szervek új gépjárművel történő ellátására. A kiírás „szolgálati járművek bérlése működéséhez szükséges autóflotta biztosítására” szólt.
Magyarul lízingcégek jelentkezhettek, akik finanszírozták volna a műszaki leírásoknak megfelelő járműflotta beszerzését, majd a belügyi szervek tartós bérletbe vették volna az autókat. A tender teljes becsült költsége 12-16 milliárd forint volt.
Az első probléma az volt, hogy a tenderre végül egyetlen lízingcég sem adott be érvényes ajánlatot. Az egyik legnagyobb piaci szereplő, a LeasePlan Hungária Zrt. pénzügyi igazgatója, Jakus László ezt azzal magyarázta, hogy ha a nagy volumen, a hosszú időtáv és a bizonytalan gazdasági helyzet miatti inflációs, kamat- és árfolyamkockázatokat beárazzák, teljesen versenyképtelen árat tudtak csak volna megadni.
Még mielőtt azonban ez kiderült volna, a Renault Hungária Kft. megtámadta a közbeszerzést. Szerintük, ha az autókhoz megszabtak egy elvárt teljesítményszintet, indokolatlan egyidejűleg minimális hengerűrtartalmat is kikötni (egyes gyártók motorjai kisebb térfogat mellett érnek el nagyobb teljesítményt).
A Renault szerint a kiírás nem veszi figyelembe a környezetvédelmi és energiahatékonysági szempontokat, amivel alapelvi jogsérelmet okoz, ugyanakkor az egyik beszerzendő jármű minimális hosszát úgy adták meg, hogy annak az azonos kategóriájú járművek közül csak két márka típusai felelnek meg.
A Renault azt is sérelmezte, hogy a kiírás csak a gyárban beszerelt fényszórómosót tekintette elfogadhatónak (egyes márkák bizonyos gyári extrákat csak a célországban, de a gyártósori beszereléssel azonos minőségben és garanciákkal építenek be). Ez ugyanis szerintük indokolatlan és jogsértő korlátozás, ami megakadályozta, hogy a flottakezelők az általuk forgalmazott Renault és a Dacia típusaival érvényes ajánlatot tehessenek; szakmai körökben arról beszéltek, hogy a kiírás specifikációk két, részben már használt márka egyes típusainak voltak kedvezőek.
A KDB lényegében jóváhagyta a Renault kifogásait: „Az ajánlatkérő a közbeszerzési műszaki leírást nem határozhatja meg oly módon, hogy egyes ajánlattevőket, illetőleg árukat az eljárásból kizár, vagy más módon indokolatlan és hátrányos vagy előnyös megkülönböztetésüket eredményezi” – áll a határozatban. Mivel a jogsértés (új kiírással) reparálható, a KDB nem szabott ki bírságot.