Nem sci-fi az ingyenes internet a vonatokon
·
2011.09.28. 20:15
A széles sávú telekommunikációs lehetőségek életünk egyre több szegmensébe hozzák el a gyors és biztonságos internetet. A vasúti közlekedés során Nyugat-Európában már számos helyen van lehetőség az ingyenes vagy legalábbis olcsó internetezési lehetőségre utazás közben. Hazánkban, ha kevés helyen is, de működnek ehhez hasonló szolgáltatások, például a GYSEV vonatain. A nagyon közeli jövőben azonban ez nem kirívó eset, hanem a mindennapok része lesz. Legalábbis ezt ígérték a Rail Network Solutions 2011 – Vasúti Hálózati Megoldások elnevezésű konferencia résztvevői szerdán.
A vasúti kommunikáció fejlesztése azon túl, hogy számos kényelmi és üzleti lehetőséget rejt magában, nemzetgazdasági szempontból a vasúti ágazat kiugrási lehetőségét jelenti. Az elmúlt években a világon, ezen belül Európában, és persze Magyarországon is érezhetően nőtt a vasutat választók száma. Ennek számos oka van. A kettő legfontosabb: a kényelmi szolgáltatások rohamtempóban történő fejlesztése, valamint az üzemanyagok árának csillagos égig szökése.
A Nokia Siemens Networks Hungary ügyvezető igazgatója a kerekasztal-beszélgetés felvezetőjében felhívta arra a figyelmet, hogy 2020-ra várhatóan megduplázódik az európai nemzetközi vasúti személyforgalom. Ez azt jelenti, hogy elérheti az ötvenmillió főt évente. Éppen ezért fontos cél színvonalasabbá tenni a vasúti közlekedést. Ésik Róbert az okok között kiemelte, hogy rövid hatótávolságon belül kényelmesebb és biztonságosabb vonattal utazni, a dráguló üzemanyagárak miatt pedig olcsóbb is. Az egyre elterjedtebb vasúti infokommunikációs megoldásokról elmondta, cége ezt a kérdést két irányból közelíti meg. Az egyik az a GSM-R rendszer, ami egy európai szabványon alapuló zárt kommunikációs platform a biztosítóberendezések számára. Ez Magyarország szempontjából különösen fontos, mert 2010 szeptemberében hazánkba hozták az ilyen típusú fejlesztéseket, ezzel Budapesten nagyjából 100 fő foglalkozik. A másik irány pedig maga a széles sávú vasúti hozzáférés, ami az internetezésen kívül számos alkalmazás futtatására alkalmas. Ezek az utasok szempontjából azért jók, mert növelik az utazási élményt, a vasúttársaságok szempontjából pedig hasznos, mert az információk gyorsabb és pontosabb áramlását teszik lehetővé, valamint a bevételeket is növelhetik, például az online reklámok segítségével.
Ésik Róbert a felhasználási területek kapcsán beszámolt arról, hogy egyrészt üzemeltetői szempontból hasznos alkalmazás lehet egy online jegyvásárlási-, helyfoglalási rendszer, aminek lehet alapja egy stabil vasúti wifi infrastruktúra, de az online hirdetések sincsenek kizárva. A vasúti utastájékoztatás kiszélesítése is egy fontos felhasználási terület lehet, akár a szerelvényeken, akár a vasútállomásokon. Vasút-diagnosztikai lehetőség a szerelvényekről valós időben információkat kapni.
Olasz Péter, a Nokia Siemens Networks vasúti hálózati megoldási regionális menedzsere megemlítette a szerelvénykövetés lehetőségét is, akár kocsikra lebontva. A biztonságtechnikai lehetőségeket, azon belül is a CCTV-rendszert külön kiemelte. Mint mondta, ezeket könnyen össze lehet kötni a fedélzeti diagnosztikai rendszerekkel.
MÁV Zrt. fejlesztési igazgatója kifejtette, a mozdonyvezetők által használt útvonalkönyvben konkrét napi információk nem szerepelnek, ám a széles sávú internetes rendszer segítségével ezen könnyen változtatni lehetne. Tömpe István hozzátette, a Trakciónál például a napi információk esetében ezekkel a fejlesztésekkel ki lehetne váltani a parancskönyvet. Nagyon fontos, hogy a mozdonyvezető folyamatosan információkhoz tud jutni, a jegykezelésnél pedig azért lehet hasznos, mert a kalauzt is ellenőrzi a rendszer. Emellett utasszámláláshoz is nagyon jó, nincs kizárva, hogy a jegykezelés ilyen típusú ellenőrzése utasszám-növekedéshez is vezethet. Mint mondta, sok a konfliktus egy ilyen rendszer bevezetésénél, mert néhány országban, például nálunk is az emberek nem feltétlenül szeretnek fizetni a szolgáltatásokért.
Az utastájékoztatásról szólva Tömpe egyetértett az előtte szólókkal, azt mondta, az utas kényelme mellett egyfajta kereskedelmi tevékenységet is tudna folytatni a vasúttársaság, illetve folyamatos tájékoztatást tudna adni az utazással kapcsolatban. Például, hogy mennyit késik a vonat. De nemcsak a rossz hírek közlésére van lehetőség, hanem a későbbiekben arra is, hogy például az információk eljussanak a városi közlekedési diszpécserekhez, akik azok alapján irányíthatnák a buszokat az állomásokhoz. Ezt esetleg ki lehetne egészíteni egy zöldhullám-igazító rendszerrel. A mozdonyvezetők és a kalauzok is könnyebben végezhetnék el a technikai ellenőrzéseket – tette hozzá.
A GYSEV Zrt. vezérigazgató-helyettese az árubiztonság napi szintű problémáját emelte ki. Mint mondta, a széles sávú internetes eszközök segíthetnek megakadályozni a lopásokat, ami növelheti a vasúti áruszállítás versenyképességét. Beszámolt róla, hogy a GYSEV vonatain és a nagyobb vasútállomásokon, Sopronban, Csornán és Körmenden tavasz óta elérhető a széles sávú internet bárki számára, és a felmérések szerint bejöttek a számítások, mert nagyon pozitívan fogadták az utasok az ingyenes wifit. Mint mondta, 80-90 százalékban van használható lefedettség, ezzel az utasok is tisztában vannak, ezért ezzel kapcsolatban nem érkezett panasz a GYSEV-hez.
Ungvári Csaba fontos előnynek nevezte, hogy az autóközlekedéssel ellentétben a vasúton lehetőség van az online információk segítségével a kiszámítható utastájékoztatásra, például baleseteknél lehet jelezni a problémákat az utasoknak. Hozzátette, meglepően kis többletköltséggel tudják biztosítani a wifi-elérést. Ennyit be kell áldozni, hogy megnyerjék az utasokat – mondta.
Ezzel kapcsolatban Tömpe István hozzátette, tíz harmadik generációs intercity szerelvényen már elérhető az ingyenes internet. A MÁV-Startnál fölmerült, hogy csak az első osztályú szerelvényeken telepítsék a wifi-rendszert, de végül úgy döntöttek, minden felújításnál automatikusan beszerelik a vonatokba azt, mert ez egyrészről imázs, másrészről új utasokat lehet vele megnyerni.
Olyan eszközök segítik az internet stabil elérését, amelyek mind a három Magyarországon elérhető szolgáltató hálózatára tudnak csatlakozni, ezzel egyrészt megoldható, hogy ha a térerő valahol gyengébb, egyszerűen át lehet állni a másik kártyára, illetve a sávszélességet szétszórja háromfelé, így gyorsabbá válik az internet sebessége. Arra is van lehetőség, hogy külső antennával a vasútállomásra, illetve megoldható, hogy műholdra is rá lehet csatlakozni a prérin – így tényleg mindenhol van esély a térerőre – magyarázta Olasz Péter.
Az online hirdetési lehetőségek például azt is lehetővé tehetik, hogy egy adott állomáson a helyhez köthető reklámok jelenjenek meg – vetette fel Olasz Péter.
Azt is kifejtette, műszakilag kivitelezhető, hogy a GSM-R rendszer segítségével, a rendelkezésre álló adatok alapján gazdaságossági szempontból is fontos lehet a rendszer, mert például egy sínpáron akár sűrűbben lehet szerelvényeket mozgatni.
A vasúti kommunikáció fejlesztése azon túl, hogy számos kényelmi és üzleti lehetőséget rejt magában, nemzetgazdasági szempontból a vasúti ágazat kiugrási lehetőségét jelenti. Az elmúlt években a világon, ezen belül Európában, és persze Magyarországon is érezhetően nőtt a vasutat választók száma. Ennek számos oka van. A kettő legfontosabb: a kényelmi szolgáltatások rohamtempóban történő fejlesztése, valamint az üzemanyagok árának csillagos égig szökése.
A Nokia Siemens Networks Hungary ügyvezető igazgatója a kerekasztal-beszélgetés felvezetőjében felhívta arra a figyelmet, hogy 2020-ra várhatóan megduplázódik az európai nemzetközi vasúti személyforgalom. Ez azt jelenti, hogy elérheti az ötvenmillió főt évente. Éppen ezért fontos cél színvonalasabbá tenni a vasúti közlekedést. Ésik Róbert az okok között kiemelte, hogy rövid hatótávolságon belül kényelmesebb és biztonságosabb vonattal utazni, a dráguló üzemanyagárak miatt pedig olcsóbb is. Az egyre elterjedtebb vasúti infokommunikációs megoldásokról elmondta, cége ezt a kérdést két irányból közelíti meg. Az egyik az a GSM-R rendszer, ami egy európai szabványon alapuló zárt kommunikációs platform a biztosítóberendezések számára. Ez Magyarország szempontjából különösen fontos, mert 2010 szeptemberében hazánkba hozták az ilyen típusú fejlesztéseket, ezzel Budapesten nagyjából 100 fő foglalkozik. A másik irány pedig maga a széles sávú vasúti hozzáférés, ami az internetezésen kívül számos alkalmazás futtatására alkalmas. Ezek az utasok szempontjából azért jók, mert növelik az utazási élményt, a vasúttársaságok szempontjából pedig hasznos, mert az információk gyorsabb és pontosabb áramlását teszik lehetővé, valamint a bevételeket is növelhetik, például az online reklámok segítségével.
Ésik Róbert a felhasználási területek kapcsán beszámolt arról, hogy egyrészt üzemeltetői szempontból hasznos alkalmazás lehet egy online jegyvásárlási-, helyfoglalási rendszer, aminek lehet alapja egy stabil vasúti wifi infrastruktúra, de az online hirdetések sincsenek kizárva. A vasúti utastájékoztatás kiszélesítése is egy fontos felhasználási terület lehet, akár a szerelvényeken, akár a vasútállomásokon. Vasút-diagnosztikai lehetőség a szerelvényekről valós időben információkat kapni.
Olasz Péter, a Nokia Siemens Networks vasúti hálózati megoldási regionális menedzsere megemlítette a szerelvénykövetés lehetőségét is, akár kocsikra lebontva. A biztonságtechnikai lehetőségeket, azon belül is a CCTV-rendszert külön kiemelte. Mint mondta, ezeket könnyen össze lehet kötni a fedélzeti diagnosztikai rendszerekkel.
MÁV Zrt. fejlesztési igazgatója kifejtette, a mozdonyvezetők által használt útvonalkönyvben konkrét napi információk nem szerepelnek, ám a széles sávú internetes rendszer segítségével ezen könnyen változtatni lehetne. Tömpe István hozzátette, a Trakciónál például a napi információk esetében ezekkel a fejlesztésekkel ki lehetne váltani a parancskönyvet. Nagyon fontos, hogy a mozdonyvezető folyamatosan információkhoz tud jutni, a jegykezelésnél pedig azért lehet hasznos, mert a kalauzt is ellenőrzi a rendszer. Emellett utasszámláláshoz is nagyon jó, nincs kizárva, hogy a jegykezelés ilyen típusú ellenőrzése utasszám-növekedéshez is vezethet. Mint mondta, sok a konfliktus egy ilyen rendszer bevezetésénél, mert néhány országban, például nálunk is az emberek nem feltétlenül szeretnek fizetni a szolgáltatásokért.
Az utastájékoztatásról szólva Tömpe egyetértett az előtte szólókkal, azt mondta, az utas kényelme mellett egyfajta kereskedelmi tevékenységet is tudna folytatni a vasúttársaság, illetve folyamatos tájékoztatást tudna adni az utazással kapcsolatban. Például, hogy mennyit késik a vonat. De nemcsak a rossz hírek közlésére van lehetőség, hanem a későbbiekben arra is, hogy például az információk eljussanak a városi közlekedési diszpécserekhez, akik azok alapján irányíthatnák a buszokat az állomásokhoz. Ezt esetleg ki lehetne egészíteni egy zöldhullám-igazító rendszerrel. A mozdonyvezetők és a kalauzok is könnyebben végezhetnék el a technikai ellenőrzéseket – tette hozzá.
A GYSEV Zrt. vezérigazgató-helyettese az árubiztonság napi szintű problémáját emelte ki. Mint mondta, a széles sávú internetes eszközök segíthetnek megakadályozni a lopásokat, ami növelheti a vasúti áruszállítás versenyképességét. Beszámolt róla, hogy a GYSEV vonatain és a nagyobb vasútállomásokon, Sopronban, Csornán és Körmenden tavasz óta elérhető a széles sávú internet bárki számára, és a felmérések szerint bejöttek a számítások, mert nagyon pozitívan fogadták az utasok az ingyenes wifit. Mint mondta, 80-90 százalékban van használható lefedettség, ezzel az utasok is tisztában vannak, ezért ezzel kapcsolatban nem érkezett panasz a GYSEV-hez.
Ungvári Csaba fontos előnynek nevezte, hogy az autóközlekedéssel ellentétben a vasúton lehetőség van az online információk segítségével a kiszámítható utastájékoztatásra, például baleseteknél lehet jelezni a problémákat az utasoknak. Hozzátette, meglepően kis többletköltséggel tudják biztosítani a wifi-elérést. Ennyit be kell áldozni, hogy megnyerjék az utasokat – mondta.
Ezzel kapcsolatban Tömpe István hozzátette, tíz harmadik generációs intercity szerelvényen már elérhető az ingyenes internet. A MÁV-Startnál fölmerült, hogy csak az első osztályú szerelvényeken telepítsék a wifi-rendszert, de végül úgy döntöttek, minden felújításnál automatikusan beszerelik a vonatokba azt, mert ez egyrészről imázs, másrészről új utasokat lehet vele megnyerni.
Olyan eszközök segítik az internet stabil elérését, amelyek mind a három Magyarországon elérhető szolgáltató hálózatára tudnak csatlakozni, ezzel egyrészt megoldható, hogy ha a térerő valahol gyengébb, egyszerűen át lehet állni a másik kártyára, illetve a sávszélességet szétszórja háromfelé, így gyorsabbá válik az internet sebessége. Arra is van lehetőség, hogy külső antennával a vasútállomásra, illetve megoldható, hogy műholdra is rá lehet csatlakozni a prérin – így tényleg mindenhol van esély a térerőre – magyarázta Olasz Péter.
Az online hirdetési lehetőségek például azt is lehetővé tehetik, hogy egy adott állomáson a helyhez köthető reklámok jelenjenek meg – vetette fel Olasz Péter.
Azt is kifejtette, műszakilag kivitelezhető, hogy a GSM-R rendszer segítségével, a rendelkezésre álló adatok alapján gazdaságossági szempontból is fontos lehet a rendszer, mert például egy sínpáron akár sűrűbben lehet szerelvényeket mozgatni.