Nem várható nagy verseny az emeletesvonat-tenderen

iho/vasút   ·   2016.12.20. 07:48
flirt_kiss_rovilid

Szűkebb lehet a pályázók mezőnye a MÁV-Start emeletes motorvonat beszerzésére kiírt tenderén a korábban vártnál – értesült a Magyar Idők. A vasúttársaság eredetileg arra törekedett, hogy minél több nagy nemzetközi gyártó vegyen részt a 600 személy szállítására alkalmas járművekre vonatkozó pályázaton. Jelenleg a Stadler és az Alstom rendelkezik olyan járművekkel, amelyek megfelelnek a magyar vasúttársaság által meghirdetett járműbeszerzési pályázat műszaki feltételeinek – tudta meg iparági forrásokból a Magyar Idők.

Mint a lap korábban beszámolt róla, a MÁV-Start december elején tette közzé a felhívást 40 darab, nagy befogadóképességű, egyenként 600 utast szállító villamos motorvonat beszerzésére, amire a kormány korábban 150 milliárd forint uniós forrást különített el. A járműveket a ceglédi vonalra szánják, amely átépítése után érinteni fogja a Ferihegyi repülőteret is.

A MÁV-nál korábban úgy nyilatkoztak, a teljes világpiacot felmérték és elemezték, hogy minél élénkebb versenyt támasszanak a pályázaton. Ehhez képest meglepetést okozott, hogy a kiírás időpontjában viszonylag kevés nagy gyártó rendelkezik a MÁV-Start igényeinek megfelelő emeletes járművel. A Magyar Idők szerint bizonyos európai gyártók számára akadály, hogy a magyar vasút villamosáram-hálózatán 25 kV váltóáram biztosítja az energiát. Közéjük tartozik a német Siemens, a cseh Skoda, a lengyel Pesa és társaik. A kanadai Bombardier éppen egy svájci emeletesvonat-megrendelés teljesítésével került komoly késésbe. Marad a lehetséges kínálatban a francia Alstom, amely eleve 25 kV feszültségre gyártja járműveit, és a Stadler, amelynek KISS emeletes vonatai számos országban teljesítenek szolgálatot.

Emeletes és "földszintes" Flirt-motorvonatok randevúja

Szakértők szerint megéri emeletes járműveket beszerezni, mert azoknak az egy ülőhelyre jutó tömege mintegy húsz százalékkal, az élettartamköltsége pedig csaknem ötven százalékkal alacsonyabb a hagyományos szerelvényekénél, így olcsóbb a fenntartásuk. A MÁV-Startnak az elővárosi forgalomban csúcsidőben 380-460 ülőhelyet kell biztosítania egy-egy szerelvényen. Az ajánlatok benyújtásának határideje 2017. január 13. Szerződéskötés jövő nyárra várható, a MÁV-Startnál arra számítanak, hogy 2018 végén, 2019-ben ebből a beszerzésből már közlekednek majd vonatok itthon.

 

A hazai Flirt-flotta pedig hétfőn vált teljessé, amikor a Stadler átadta a legutóbb megrendelt 21 villamos motorvonat utolsó járművét is - fejeződik be a Magyar Idők cikke.

(Szerkesztőségünk megjegyzése, hogy természetesen a fent említett egyik gyártó számára sem akadály a 25kV váltóárammal üzemelő járművek építése, ahogy ezt már a magyar felsővezeték alatt közlekedő Taurus-, vagy éppen Skoda-mozdonyok is mutatják, így a verseny szűkülésének vélhetően más okai vannak.)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek