Norvégia: kell az F–35A!

iho/repülés   ·   2012.04.15. 16:00
nyito

A meglehetősen viharos körülmények között repülő projekt Norvégiában is a belpolitika egyik kedvelt témájává vált. A norvég katonai és polgári vezetés még 2008-ban választotta ki a típust az F–16AM/BM Falconok leváltására a hagyományosan fel- és leszálló F–35A változatot. Az 52 gépes megrendelés az időbeni csúszások és a folyamatosan emelkedő költségek miatt egyre hangosabb kritikát kapott a norvég politikai erők és különböző civilszervezetek, szakértők részéről.

A nemrég nyilvánosságra hozott dokumentumok szerint az ország megerősítette szándékait az 52 gépes állomány megvételére. Sőt, az első két, kiképzésre szolgáló gépet már akár hamarabb, 2015-ben átvennék. „Nem változtak céljaink az 52, köztük a kiképzésre szolgáló négy gép beszerzésével kapcsolatban”, tette hozzá Espen Barth Eide védelmi miniszter. Véleménye szerint a norvég kormány hihetőnek és jól felépítettnek tartja a Lockheed Martin költségszámításait dacára annak, hogy ezt több másik, szintén partneri viszonyban lévő (Norvégia Level 3-as partner) ország egyre hangosabban megkérdőjelezi. „Továbbra is biztosak vagyunk abban, hogy az F–35-ös képviseli az elérhető legjobb ár-érték arányt.”

Kiállás a zászlócska mögött: Norvégia nem hátrál meg az F–35A költségei elől <br>(fotó: Lockheed Martin)

A beszerzéssel függ össze az is, hogy – Nyugat-Európában szinte példátlan módon – növelni fogják a védelmi tárca költségvetését: 2013–16 között 7 százalékkal. A mostani tervek szerint a hadrendbe állítandó, harci feladatokra alkalmazott gépek 2017-től érkeznének be s 2023–24-re landolna az utolsó, norvég felségjelzésű F–35A. A gépek megvásárlását éves bontásban kell engedélyeznie a norvég parlamentnek – ez sok vidám vitát jelez már jó előre. A gépeket az Orland Légibázison üzemeltetik majd, de az északi légtér védelmét az Evenes Légitámaszponton állomásozó készültségi gépek látják majd el.

Kapcsolódó hírek