Nyárig eladják a CFR Marfát
A kronika.ro értesülései szerint a kabinet a továbbiakban beszerzi a szükséges engedélyeket, majd elfogadja a magánosításra vonatkozó kormányrendeletet. A vállalat eladási árát csak ezt követően határozzák meg. A privatizációt két lépésben valósítják meg: előbb előválogatón szelektálják a teherszállító részleget megvásárolni kívánó beruházókat, majd a versenyben maradtak közül legkésőbb június 20-áig kiválasztják a nyertest. A versenytárgyaláson résztvevőknek 10 millió eurót kell majd fizetniük a tender dokumentációjáért, ez az eladni kívánt állami vállalat értékének 17 százaléka.
Bukarest a CFR teherszállító részlegének, a Marfának a többségi részvényeitől kíván megválni, pontos adatokat azonban egyelőre nem közöltek. A szállításügyi minisztérium honlapján megtalálható határozattervezet szerint ugyanakkor a szaktárca a részvények 51 százalékáért legkevesebb 268 millió lejt remél. Az összeg egyébként csak becslés, amelyet a korábbi privatizációk alapján számítottak ki, és azzal a minisztériumban is tisztában vannak, hogy az eladási árat a piac határozza meg.
Victor Ponta miniszterelnök korábban arra hívta fel a figyelmet, hogy a 10 millió eurós garanciával szeretnék elkerülni a Râmnicu Vâlcea-i Oltchim vegyipari üzem privatizációjára tett kísérlet nyomán kialakult „cirkuszt”. A kormányfő felszólította Relu Fenechiu szállításügyi minisztert, hogy körültekintően járjon el a CFR magánosításával kapcsolatban, és személyesen ellenőrizze, hogy a folyamat rendben halad-e. Előzmény: az Oltchimra kiírt pályázatot megnyerő bulvártévé-tulajdonos, populista politikus Dan Diaconescuról végül kiderült, hogy nem rendelkezik a cégért felajánlott 45 millió euróval.
A magánosítással foglalkozó bizottságot a szállításügyi minisztérium nevezi ki, a testületben más tárcák szakértői is helyet kapnak. A kormány a Nemzetközi Valutaalap (IMF) bizottságával határozta meg a privatizációs stratégiát. Fenechiu elmondta: az IMF, az Európai Bizottság és a Világbank képviselőivel arról is egyeztetnek, hogy a CFR teherszállító részlegének tetemes tartozásait részben töröljék el. Az adóhatóság (ANAF) adatai szerint a vállalat év végéig több mint 411 millió lej (egy lej hozzávetőlegesen hetven forint ér) adósságot halmozott fel az állam felé. Az összeg legnagyobb részét a ki nem fizetett adók és illetékek teszik ki.
Erik de Vrijer, az IMF romániai küldöttségének vezetője korábban úgy nyilatkozott, a vállalat a román kormány és a valutaalap közötti együttműködés egyik legfőbb pontja, amelynek kulcsszerepe van a hazai szállítási szektorban, azonban jelentős veszteséget halmoz fel évről évre. „A vállalatnak profitot kellene termelnie, és folyamatosan beruházásokat eszközölnie a vasúti teherszállítás területén. Erre a privatizálás a legjobb megoldás” – vélekedett de Vrijer.