Orosz árnyékflotta: biztosítási csalás Norvégiában?

iho/hajózás   ·   2025.04.06. 12:00
_arnyekflotta_

A hatóságok négy személy ellen emeltek vádat az orosz árnyékflottához köthető biztosítási csalás miatt.

Az eljárás középpontjában a Ro Marine AS biztosító tevékenysége áll. A társaság a Norvég Hajótulajdonosok Szövetsége, a Norges Rederiforbund tekintélyes oslói épületébe van bejelentve, ám a szövetség szerint a Ro Marine semmilyen tevékenységet nem végzett, „munkatársai” nem voltak jelen az irodában – és, ahogy most a gyanú felmerült, nem is árult valódi biztosítást. Egy rutinellenőrzés során ugyanis kiderült, hogy a biztosító a Finanstilsynet, a norvég pénzügyi felügyeleti hatóság nevében küldött hamisított dokumentumot az ügyfeleknek. A levél pecsétje és az aláírása hamis volt; a dokumentum pedig egy nem is létező szabályozásra hivatkozott.

Négy személy ellen emeltek vádat az ügyben – csalás miatt: két, tagadásban lévő norvég, egy bolgár és egy orosz állampolgár az érintett, utóbbi jegyzi a céget, és brókerként intézte a biztosításokat. Időközben a Ro Marine korábban informatív honlapja gyakorlatilag leállt, és „karbantartás alatt” felirat fogadja a látogatót.

A fejlemények nyomán indított ellenőrzések csak a Balti-tengeren hét olyan orosz tankert találtak, amik a Ro Marine-nél kötöttek hajóbiztosítást. Az erről szóló papírjuk azonban valószínűleg talmi: nincs mögöttük érvényes kötvény, ezért baleset, például a rakományuk a tengerbe ömlése esetén keletkezett károkra sincs fedezet. Szakértők hangsúlyozzák, a hamis biztosítás egyrészt közvetlenül sérti a nemzetközi egyezményeket, másrészt a globális hajózás biztonságának egyik alapelvébe ütközik, és így minden partmenti államnak aggodalomra ad okot.

A Ro Marine esete nem elszigetelt, egyike a számos „alternatív” biztosítási megállapodásnak. Mint ismert, a körülbelül négyszáz tankhajóból álló árnyékflotta elsődleges célja az, hogy az ársapkákat kikerülve, „távol a nyugat szemeitől” exportálja az orosz olajat. Ezen felül az olajszármazékokat és termékeket további kétszáz hajó szállítja a megrendelőkhöz, így jut el a piacra az orosz olajexport mintegy hetven százaléka. Mivel a szankciók miatt ezek a hajók nem léphetnek be a nyugati, legális biztosítási piacokra, orosz és indiai biztosítókhoz fordulnak, hogy legalább a látszatát keltsék a felelősségbiztosítással összefüggésben felmerülő nemzetközi előírásoknak való megfelelésnek. A norvégiai eset pedig azt jelzi, hogy az oroszok a nyugati helyszín megválasztásával igyekeznek elterelni a gyanút a kétes értékű ügyleteikről.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek