Öt halott a 21-esen: veszélyes kisbuszok? Vagy a vezetőik?
A baleset reggel negyed nyolckor történt Nógrád megyében, Vizslás-Újlak és Bátonyterenye között. Az öt halálos áldozat mellett eddigi hírek szerint hatan szenvedtek sérülést. A rendőrség az érintett útszakaszt teljesen lezárta.
A magyar rendszámú Ford Transit kisbusz Salgótarjánból szállított munkásokat Hatvan felé, amikor a baleset történt. A kisbusz három nő és két férfi utasán a mentők már nem tudtak segíteni.
Három súlyos és három könnyű sérültet a mentők a salgótarjáni kórházba szállítottak. Az ellátásban két mentőhelikopter és öt mentőkocsi személyzete vett részt – közölte Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat kommunikációs vezetője.
Kora délután a salgótarjáni Szent Lázár Megyei Kórház orvosigazgatója közölte: két súlyosan és négy könnyebben sérült embert kezelnek, akiket a baleset helyszínéről szállítottak hozzájuk. A sérültek közül senki nincs életveszélyben – mondta Laczkó Tamás. Az egyik súlyos sérültet, akinek nyílt térdtörése volt, már megműtötték, a másikat, akinek eltört az állcsontja, és bordatöréssel járó mellkasi sérüléseket is szenvedett, holnap műtik meg. A négy másik sérült csak zúzódásokat és hámsérüléseket szenvedett, a biztonság kedvéért megfigyelés alatt tartják őket, de pénteken valószínűleg hazamehetnek.
Egy szemtanú elmondta, hogy látta, amint a kisbusz áttért a szemközti sávba, és ez okozta az ütközést. A kisbuszt a katasztrófavédelem munkatársai vágták szét, hogy ki tudják venni a járműből az áldozatokat.
A menetrend szerinti buszon több mint harmincan utaztak. A baleset egyenes útszakaszon történt, a buszt az ütközés ereje keresztbe fordította. A mikrobusz sofőrje feltételezhetően elaludt a volánnál.
A Nógrád Megyei rendőr-főkapitányság közlekedési osztálya szakértők bevonásával vizsgálja a baleset körülményeit.
Mindkét balesetben részvevő jármű idősnek számított. Az autóbusz több mint húsz éves volt. A Ford Transit szóban forgó típusát pedig már tíz éve nem gyártják.
Az ütközés erejére jellemző, hogy a Fordból kiszakadt a motor és a sebességváltó-egység. Az autóbusznak pedig a bal oldala sérült meg súlyosan. A szerencsének és valószínűleg az autóbuszvezető lélekjelenlétének tudható be, hogy a busz az útszéli árok előtt néhány centiméterrel állt meg és nem borult fel.
Az iho.hu által megkérdezett szakértők szerint a kilencszemélyes kisbuszok vezetéséhez elegendő egy B kategóriás jogosítvány, tehát a KRESZ szerint az ilyen járművet úrvezetői engedéllyel is lehet vezetni, nem kell hozzá buszvezetői vizsga. Ezért kötelező pihenőidő sincs előírva a sofőrök részére, és a vezetési gyakorlat és szaktudás sem mérhető a hivatásos autóbuszvezetőkéhez, miközben majd kétszerannyi ember testi épsége múlik a sofőrön, mint egy közönséges személyautóban.
A szakértők felhívták a figyelmet arra is, hogy az ilyen kisbuszokat sokszor alkalmazzák munkásszállításra, ilyenkor rendszerint a sofőr nem más, mint a munkások egyike. Tehát nemcsak hogy nem hivatásos sofőr vezeti az autót, hanem olyan valaki, aki szintén munkába igyekszik vagy munkából jön, tehát ugyanolyan álmos hajnalban, vagy ugyanolyan kimerült munka után, mint akik mögötte ülnek.