Otthagyja a Boeing Wichitát
2013 végére bezárja kapuit a gyár. Az ok: a Boeing védelmi üzletága (mely többek között a merev- és forgószárnyas repülőgépekkel, a C–17 Globemaster III-as katonai szállítógéppel különböző rakétarendszerekkel foglalkozik) kevesebb megrendeléshez jutott, így nem tudja úgy munkával ellátni a wichitai üzemet, hogy megfelelő nyereséget érjenek el. Még úgy sem, hogy a tervek szerint itt alakították volna át az amerikai légierő számára készített KC–46A tankergépeket. A Boeing 767-2C változatú repülőgép Everettben épül meg, majd az eredeti tervek szerint Wichitában építették volna át a különleges feladatnak megfelelő változatra.
A wichitai üzem eddig számos katonai programban vett részt, jellemzően a már meglévő repülőgépek (például az amerikai B–52 Startofortress-flotta) átépítését, modernizálását végezték el itt. Emellett számos típus nagyjavítását is a wichitai mérnökök, szakemberek végezték el az Egyesült Államok különleges feladatú vagy VIP katonai szállító repülőgépein. A Boeing a feladatokat szétosztja meglévő egységei között, maximalizálva azok kihasználtságát. A repülőgépek karbantartási, átépítési, támogatási munkálatait San Antonióba, a mérnöki feladatokat Oklahoma Cityben, míg a KC–46 tankergépek átépítését Puget Soundban végzik majd. A cégvezetés hangsúlyozta: Kansas államban számos, a KC–46 program számára nagyon fontos alkatrész és rendszer készül, így itteni beszállítóira a jövőben is számít. Tavaly a Boeing saját adatai szerint 3,2 milliárd dollárt fordított a helyi beszállítók fejlesztésére.
Wichita és a sokat emlegetett „repülőgép-ipari klaszter” így is illusztris cégeket tudhat magáénak: a Hawker Beechcraft, a Bombardier Learjet üzletága és a Textron leánya, a Cessna is itt dolgozik. Igaz, éppen az üzleti repülőgépek piacát viselte meg a legjobban a gazdasági visszaesés, így ebben az iparágban négy év alatt 12 700 munkahely szűnt meg Wichitában és környékén. A visszaesés azonban érezhető volt a katonai repülőgépek javítási, felújítási és modernizációs piacán is az elmúlt 18 hónap során, így a Boeing kénytelen volt racionalizálni tevékenységét.
A kansasi Wichitában 1929 óta folyt repülőgépgyártás és -javítás, így a mostani bejelentést sokan – és persze az állam politikusai is – árulásnak érzik. A Boeing viszont saját tanulmányára hivatkozik, melyet még 2011 harmadik negyedévétől készítettek el. Ennek megállapításai szerint a wichitai üzem kihasználtsága alacsony, így magas költséggel működik és önmagában már nem versenyképes. Ennek megfelelően (és persze a Boeing részvényeseinek elvárásait is figyelembe véve) döntöttek az üzem bezárásáról és az itt végzett tevékenység átcsoportosításáról a Boeing más egységeibe. A mostani bejelentés szerint Wichitában 2012 harmadik negyedévének végéig még lesz munka, így a nagyobb elbocsátások várhatóan csak az utolsó negyedévben kezdődnek meg.