Pályafelújítás Nagybörzsönyben

Hivert Gábor   ·   2011.09.28. 17:30
title

A nagybörzsönyi önkormányzat, illetve a szlovákiai Feketebalog (Čierny Balog) a Magyarország–Szlovákia határon átnyúló együttműködési program keretében pályázatot nyújtott be az Európai Unióhoz „Nagybörzsöny és Čierny Balog erdei kisvasutak együttműködése, összehangolt turisztikai célú fejlesztése és közös szlovákiai és magyarországi vonzerők kialakítása” címmel. A pályázat sikeres volt, és az önkormányzat 607 ezer eurós (176 millió forintos) támogatást nyert.

Az elnyert pénzösszegből a település szennyvízhálózatot és hozzá tartozó tisztítóberendezést épít, illetve felszámolja a falu határában működött egykori hulladéklerakót. Ezek mellett jelentős turisztikai fejlesztések is kezdődtek: hajtánypálya és tanösvény épül, megújulnak a kisvasút járművei, a pályája, közös ismeretterjesztő anyagok készülnek.

Szeptember közepén megkezdődött a pálya felújítása, amely a vonal Nagybörzsöny és Kisirtás közötti szakaszát érinti, ahol korábban már megújult kilencszáz méternyi pálya, most ezt Kisirtásig tovább folytatják. Hétről hétre felbontanak egy-egy szakaszt, ahol a régi zúzott kövek helyébe márianosztrai zúzottkőanyag kerül. A talpfák helyett betonaljakat raknak le, amelyeket korábban a Szob és Márianosztra közötti szakaszból bontottak ki. Új, műanyag tiplikkel és kötőelemekkel találkozhatunk majd, továbbá az egykori 9 kilogramm/folyóméteres sínszálak helyett jelentősen erősebb, 24 kilogrammos sínszálak lesznek, amelyek részben az alsó, márianosztrai szakaszból származnak, részben az Alföldről vásárolták.

A Kisirtás feletti csúcsfordítónál várja feladatát az MD40-es: jut neki bőven, hiszen ő is továbbítja a zúzottkővel megrakott tehervonatokat, de munkálatokban a C50-es mozdonyok is kiveszik a részüket. A felvételre kattintva a pályafelújításról készült galériát tekinthetik meg

A Börzsöny 2020 Kft. paphegyi üzemében királyréti típusterv alapján korábban személyszállító kocsi épült a kisvasút vonalára, továbbá ugyanitt légfékrendszert építenek egy C50-es mozdonyba.

A pálya felújítását úgy tervezték meg, hogy szombat, vasárnap csak olyan munkálatokat végeznek, amelyek nem befolyásolják a személyvonatok közlekedését, így a közforgalmú menetrendben meghirdetett időpontokban indulnak a kisvasút járatai.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

20-as: szerda hajnaltól szünetel a vasúti forgalom Veszprém és Ajka között

MÁV/iho   ·   2024.12.10. 19:10

A pályafelújítás várhatóan fél évig tart Szentgál–Városlőd-Kislőd szakaszon, az utasok közlekedéséről ez idő alatt is maradéktalanul, részben autóbuszokkal gondoskodik Veszprém és Ajka között a MÁV-csoport. Információink szerint két helyen is átmosás alakult ki, elmozdult a töltés. A fővárosból Zalaegerszegig kétszer kell majd átszállni a vonalon, ha vonattal akarunk utazni arrafelé.