Pardubice: modernek és veteránok

Kelecsényi István   ·   2012.06.09. 11:30
cim

Csehországban 1910-ben Eugen Cihák Bleriot IX típusú repülőgépével kezdődött Pardubice városában a repülés. Az első repülőklub már 2011. április 26-án megalakult. A repülőtér 1933-ban épült, először polgári vitorlázó és motoros repülőgépek használták. A második világháború idején a Luftwaffe pilótáit oktatták a városban. 1950-es években modern 2500 méteres betonpályát építettek a füves pálya helyén és a Csehszlovák Légierő 4. és 18. Repülőezrede települt a repülőbázisra. A csehek az S-199, MiG-15/MiG-19/MiG-21, lL-28/IL-14, Szu-22 és Szu-25 típusokat üzemeltettek Pardubicében. 1990-es évektől a katonai jelenlét fokozatosan csökkent majd 2003-ban a légierő elhagyta a repülőbázist. A volt katonai támaszpontra, csak a szabvány repülőfedezékek emlékeztetnek. 1993-tól polgári légiforgalmat is lebonyolít a repülőtér. Jelenleg a Bulgaria Air, a Kuban Airliners a Transaero és a Travel Service menetrendszerű járatai érintik Pardubicét, ahol az utasforgalom eléri az évi 100.000 utast.

Pardubice immár több éve azonban a keleti veterán repülés egyik fellegvára. A város repülőnapján a Cseh Légierő modernebb repülőeszközei mellett, elsősorban veterán katonai valamint a cseh repülőipar alkotta repülőgépek bemutatóit tartják. A repülőtechnikával párhuzamosan látványos földi bemutatók színesítik az eseményt, az I. Világháborútól a Varsói Szerződés végéig terjedő időszakból. A hagyományőrző egyesületek mellett a cseh katonai múzeumokból kihozott járművek, köztük Hetzer rohamlöveg, Opel Blitz, Kübelwagen, BMW oldalkocsis motorkerékpárok, a csehek Varsói Szerződésben használt OT-810, OT-62 Topaz OT-64 SKOT lövészpáncélosai is parádéztak és vívtak „ádáz csatákat”.

Nyitókép, ALCA és Gripen géppár - a cseh légierő fő harci típusai <br>Kattintson a képre és nézze meg a szerző pardubicei galériáját!

Általában a levegőben lévő repülőgépek típusához alkalmazkodott a földi bemutató is. Az Nagy Világégés központi hatalmainak és antantnak a bakái harcoltak a földön, miközben egy Fokker Dr1 háromfedelű és egy Sopwith Strutter küzdelmét láthattuk a levegőben. A Luftwaffe Me-108F sportgépe küzdött egy Jak-11-esel, vagy éppen Spitfire Mk-XVI-al a légtérben, közben egy német Waffen SS alakulat érkezett meg és csapott össze szovjet egységgel. A csendes-óceáni hadszínterekre emlékeztetett a N3N amerikai biplán repülése, amelyre egy Japán A6M2-nek átépített T-6 Texan támadott, de szerencsére felszállt egy P-40 Warhawk, ami lelőtte a Zero-t. Levegőbe emelkedett a P-51D Mustang, amely szintén rettegett vadásza volt a második nagy háborúnak. A torpedóvetők közül a Grumann TB Avenger a torpedókamráját is megmutatta a repülése közben. A vietnami háborút idézte két T-28 Trojan támadása, eközben a Vietkong katonái harcoltak a G.I.Joe-kkal, a dzsungel helyett a Pardubicei reptéren, az amerikaiakat ráadásul egy Bell-47 helikopter is támogatta.

A csehszlovák repülőipar tündöklésére emlékeztetett a 16 Zlin26 Trainer kötelék levegőbe emelése, amely mellett még, tovább öt Zlin Z-26-os tartott egyéni és csoportos műrepülést. Szintén a cseh repülőipar remekeivel, Zlin Z-50-es gépekkel repült bemutatót a Flying Bulls. A katonai sugárhajtású múltat egy szlovák felségjelzésű L-29 Delfin mellett a lengyelek MiG-15UTI-ja képviselte.

A talán legszebb régi vadász, a Spitfire Mk XVI

A jelen cseh légierejét a készültségi JAS-39C Gripen géppár áthúzása (éles AIM-9L rakétákkal) valamint egy L-139 ALCA dinamikus bemutatója és a lengyel gyártmányú W-3 Sokol kutató-mentő helikopter bamby-bucket tűzoltása, valamint műrepülése képviselte. Statikus bemutatón L-39 Delfin, JAS-39C Gripen CASA-C295 szállítórepülőgép, Mi-2 és Mi-17 helikopter volt látható. A statikus bemutató sztárjai a Luftwaffe JG 71 vadászezredének Phantom F-4F vadásza, és a Bolgár Légierő SzU-25UBK Gracs csatarepülője voltak. A német gépek kaptak még másfél évet a kivonásukig, az orosz Varjú pilótái is hasonlóban reménykednek. A Szuhojt egy vadonatúj C-27 Spartan kísért el Bezmerből a cseh városba. A bolgár gépek érintették egy tankolás és szélvédőmosás erejéig Kecskemétet, ahol pénteken és hétfőn délelőtt lehetett látni a gépeket a légtérben.

A kilátogató közönség a sok repülés és a földi bemutatók mellett veteránautó kiállítást, makettankok párviadalát és sok egyéb programot is megtekinthetett. Az árusoknál a rengeteg makett, modell, poszter, és könyv mellett, a kulináris élvezetek is domináltak. A híres cseh kolbászok, pecsenyék és a finom cseh sör volt tisztességes alacsony áron kapható. Minden repülőbarátnak javaslom, hogy járjon tavasszal Pardubicében és élvezze az évente megrendezésre kerülő repülőnapot.

Kapcsolódó hírek