Qatar: a türelem fogyóban

iho/repülés   ·   2011.11.15. 11:56
nyito

A Qatar utasszállító repülőgépekből gyárilag átalakított teherszállító Airbus A330-asokkal bővítené flottáját. Akbar Al Baker, a cég vezetője és egyben az iparág ismert szereplője a most megrendelt két Boieng 777F teherszállító géppel kapcsolatban jelezte: ha az Airbus továbbra is ragaszkodik ahhoz, hogy csakis új építésű teherszállító A330-200-asokat hajlandó értékesíteni, akkor váltanak. A váltótípus pedig nem más, mint a Boeing 767F változata. A Boeing 767-esből nem csak új építésű teherszállítót lehet rendelni közeli leszállítási időponttal, hanem számos vállalat rendelkezik megfelelő jogosítványokkal a használt utasszállítók átépítésére.

Ez a 767-es is utasszállítóként kezdte <br>(fotó: staero.aero)

A bejelentés pikantériáját az adja, hogy az Airbus és a Boeing képviselői ugyanazon terem ajtajában találkoztak. A Qatar ugyanis a két céggel egymás után tartott sajtótájékoztatót, ugyanabban a teremben. Ráadásul csak tartott volna: az előre beharangozott, előre nem meghatározott mennyiségű és típusú Airbus-megrendelésről szóló Quatar-Airbus tájékoztatót lemondták. A helyszínt dolguk végezetlenül elhagyó Airbus-képviselőket pedig a Boeing szakemberei engedték ki az ajtón, akik a két megrendelt cargo 777F-ről számolhattak be a sajtónak a Qatar-ral együtt.

Bár hivatalosan nem közölték, pontosan milyen Airbus-üzlet hiúsult meg, de az iparági megfigyelők szerint nagy a valószínűsége annak, hogy éppen a gyári A330-átalakítást akarták nyélbe ütni Dubajban.

Újonnan drágállja a Qatar az A330-as teherszállító változatát <br>(fotó: arabianaerospace.aero)

Ráadásul Akbar Al Baker figyelmeztetett: az Airbus gyors ütemben fogyasztja el azt a biztonsági időtartalékot, melyet az A350 rendszeresítésének terveibe építettek be. Az Airbus éppen a napokban jelezte az A350-900-as gépek leszállításának újabb féléves csúszását, így a gépek csak 2014. első félévében kerülhetnek az első megrendelőkhöz. A Qatar mindhárom (A350-800, -900 és -1000) változat első megrendelője. Mint Al Baker jelezte, a légitársaság már nem tud elfogadni újabb csúszást, a gépeknek meg kell érkeznie. A légitársaság terjeszkedési tervei ugyanis az új típusra és azok – most már – haladéktalan forgalomba állítására alapulnak.

A számítógépeken már repülhet a Qatar A350-ese <br>(fotó: free.fr)

Al Baker elégedetlen a legnagyobb méretű A350-1000 változat idei áttervezésével, finomításával is. Véleménye szerint a gép „ugyanolyan maradt” , és emiatt „nem boldogak”. Olyannyira, hogy komoly érdeklődéssel várják a Boeing 777-esek új generációs változatát, és akár nagy mennyiségben is vásárolnának belőle.

A 777-es éppen Dubajban  aratta a típus történelmének legnagyobb sikerét: a rivális Emirates 50 777-300ER-t vásárolt és 20 további gépre opciót jelentett be. Ezt egészíti ki a Qatar két cargo 777F-es megrendelése.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.