Rampinit Rampini vált a Wiener Linien belvárosi hálózatán

A hidrogénhajtású elektromos minibuszok az olasz gyártó korábbi e-buszai helyére érkeznek.
Az év szeptemberétől az olasz Rampini hidrogénüzemű elektromos buszai szolgáltatnak majd a bécsi belvárost átszelő 2A és 3A viszonylatokon. A Hydronok a gyártó e-minibuszai helyébe lépnek majd az említett járatokon. Megnövelt hatótávolságuknak köszönhetően a járműveknek nincs szükségük töltőinfrastruktúrára a belvárosban, így a 2A és 3A vonalak járműflottája tizenkettőről tíz buszra csökkenthető. Ugyanakkor a belvárosi Schwarzenbergplatz végállomásra telepített, a mini elektromos buszok hagyományos, tetőre szerelt áramszedővel történő töltését megoldó kettős felsővezetéket elbontják, a Siemens villamos berendezéseivel ellátott Rampini Eltronokat pedig kivonják a forgalomból. (Utóbbiakat 12 éve nálunk is tesztelték.)
A Rampini új, a tisztán e-buszokhoz képest jelentős hatótáv növekedést nyújtó új buszait előzetesen széles körben tesztelték. A 230 kW-os villanymotor nemcsak egy 170 kWh-s akkumulátorból táplálkozik, a jármű hidrogén üzemanyagcellája ugyanis elektromos energiát termel menet közben, így a busz a technológának köszönhetően egész nap töltés nélkül üzemelhet. Az olaszok saját fejlesztésű, a Busworld Europe 2023-as Digitális Díjára jelölt Hy4Drive rendszere az adott körülményektől és az akkumulátor állapotától függőn négy töltési és vezetési mód közül választhat.
A Bécs közösségi közlekedési hálózatának túlnyomó hányadát fenntartó Wiener Linien az osztrák kormány a mobilitásért és a közlekedési infrastruktúráért felelős szakminisztériumával, továbbá az Európai Unióval közösen mintegy 12 millió eurót fektethet be az új, kizárólag zöld hidrogénnel működő buszok beszerzésébe és karbantartásába.
Rampini Hydron, főbb adatok.
- Gyártó: Rampini Carlo SpA (Passignano sul Trasimeno, Perugia, Olaszország)
- Méretek, hosszúság: nyolc méter; szélesség: 2,2 méter; magasság: 3,25 méter
- Kapacitás: 42 utas (13 ülőhely és 28 állóhely, egy kombinált ülés)
- Energiatárolás/üzemanyagcella: 175 kWh-s vontató lítium-titanát akkumulátor (LTO), 30 kW teljesítményű üzemanyagcella
- Hajtás: állandó mágneses szinkronmotor (PSM) 230 kW csúcsteljesítménnyel
- Hidrogéntárolás: három hidrogéntartály a tetőn, egyenként öt kilogrammos kapacitással
- Hatótávolság: a hidrogénfogyasztástól függőn hozzávetőlegesen 350 kilométer
(fotó: Wiener Linien)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!