Raptor után Raptor? Új javaslat újragyártásra

iho   ·   2016.04.28. 16:15
f-22_cim

Két F-22-es, vagy húszfőnyi kiszolgáló személyzettel egy KC-135-ös tanker kíséretében Romániába majd Litvániába repült: a gépek a Tyndall légibázison állomásozó 95. század állományába tartoznak, de annak a kontingensnek a tagjai, amely már korábban az angliai Lakenheath-be települt.

Az egyik Raptor érkezése Romániába (fotók: The Aviationist)

A világ jelenlegi egyetlen, képességei teljes birtokában lévő, csapatszolgálatba állított ötödik generációs harci típusából összesen tizenkettőt küldtek Európába, plusz a Légi Nemzeti Gárda egy F-15-ös alakulatát. Az áttelepítés, majd főképp a két Raptor vándorlása, eléggé egyértelmű válasz elsősorban a Balti-tenger övezetében történt legutóbbi eseményekre, amikor is egy orosz Szu-24-es géppár egy amerikai hadihajót „sturcolt meg”, majd a következőkben egy Szu-27-es palástorsóval tisztelt meg egy ugyancsak amerikai RC-135-öst, mintegy 15 méteres távolságban vagy inkább közelségben. Az F-22-esek megjelenését tehát elsősorban ezeknek az incidenseknek a következményeként, orosz megfogalmazás szerint erőfitogtatásként magyarázzák a sajtóban.

Ugyanakkor az amerikaiak láthatóan próbálják javítani az F-22-esek bevethetőségének a feltételeit. Az alacsony észlelhetőségű gépek üzemeltetésével kapcsolatban eddig általában arról szóltak a hírek, hogy rendkívül nehéz a Raptorokat kiszolgálni, egyik bevetés után a következőre felkészíteni. Már a tavalyi F-22-es áttelepüléseknek is célja volt annak gyakorlása, hogyan lehet, ha a helyzet úgy kívánja, a lehető leggyorsabban és viszonylag kevés háttértechnika kíséretében a szükséges közelségbe hozni a Raptorokat a bevetések helyszínéhez.

Leszállás Litvániában

Ennek a koncepciónak a még „kihegyezettebb” formája a kétgépes formáció mozgása, még kisebb műszaki háttérrel, még rövidebb idő alatt, és még rövidebb időre. A Raptorok csak néhány napot töltöttek a Mihail Kogalniceanu légibázison, tehát nem messze a Fekete-tengertől, amely szintén elég sűrűn helyszíne orosz és amerikai hadihajók és harci gépek találkozásának. A litvániai Siauliai légibázisra érkezett géppár a hírek szerint ugyanaz a két gép, vagyis egyenesen a romániai bázisról repültek át a balti zónába.

Közben érdekes vita kezd kibontakozni Washingtonban a típus körül. A Pentagonban megkezdődött ugyanis egy hatodik generációs harci gép programjának felvázolása, amely az F-22-eseket és az F-35-ösöket váltaná, természetesen több mint egy évtized múlva, ami egyébként elsősorban az F-35-ösök esetében lenne különösen furcsa, amelyek három változata közül kettő még nincs is hadrendben. Más szakemberek szerint olyan típus, amely a Raptor és a Lightning képességeihez képest radikálisan több képességgel rendelkezne, mostantól fogva csak körülbelül húsz év múlva tudna szolgálatba állni.

Az utolsó legyártott Raptor – legalábbis eddig az utolsó...

Ennél jóval egyszerűbb, olcsóbb, és nagyobb gépmennyiséget ígérő megoldás lenne, mondják egyre többen, ha az F-22-esekenek megújítanák a gyártását, illetve a meglévő gépparkot fejlesztenék majd szükség szerint: javítanák a hajtóművek vektoros kormányzását, sisakkijelzőt kapnának a pilóták, és más modernizációra sor kerülhetne. A gondolatot egyébként most a Lockheed legendás fejlesztési központja, a Skunk Works egyik volt főnöke vetette fel, de pártfogolják az elgondolást a politikusok közül is jónéhányan: 2012-ben ezt programba vette az Obama ellen induló republikánus Romney, most pedig a javaslatot a törvényhozás hadügyi bizottsága a Pentagonnak továbbította megfontolásra.

Kétségtelen, ez sok pénzbe kerülne és az erőforrások elvonása esetleg lassítana más programokat, például a nemrég meghirdetett B-21-esét. De még mindig ez a kevésbé drága megoldás, állítják.

Az már biztos, hogy az F-22-eseket modernizálják, de a gyártósor is még megvan a raktárakban

Az utolsó, a fejlesztésben használt példányokkal együtt 195-ödik Raptort 2012 májusában kapta meg a légierő, de a állítólag a gyártósort leszerelték ugyan, de nem semmisítették meg, ha szükséges, komoly költségek árán ugyan, de ismét be lehetne indítani.

Egyébként a napokban jelent meg a neten az a gyönyörű videófelvétel, amely az Angliába települt gépek közül néhányat a híres alacsonyrepülő terep, a walesi Mach Loop hegyei között mutatja. Az utolsó Raptor-forduló egyébként (1:20) elég jól demonstrálja, hogy azért van ezekben a gépekben most is komoly manőverező képesség...

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.