Régóta várjuk, jövőre végre elkészülhet több tervezett kerékpárút

iho   ·   2018.01.09. 16:15
kerek_kislid

A kormány tavaly év végén döntött arról, hogy 3,6 milliárd forinttal támogatja az olyan kerékpárutak megépítését, amelyek építési engedéllyel rendelkeznek, így kivitelezésük azonnal indítható – jelentette be Révész Máriusz, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) kerékpározásért és aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztosa. Ezen szakaszok kiegészítik a már meglévő kerékpárutakat. Így egyfelől forgalomnövekedés várható, de cél a kerékpáros turisták és a vendégéjszakák számának növelése is. A kormánybiztos elmondta, hogy mivel eddig jellemzően nyugat-magyarországi kerékpáros fejlesztések kaptak támogatást, a mostani döntéssel a cél az, hogy az ország északi és keleti része, valamint Pest megye is részesüljön hasonló támogatásból.

Révész Máriusz utalt arra, hogy az önkormányzatok az elmúlt években pályázhattak kerékpárút-fejlesztésre. Ugyan sok útszakasz megépült, de nem alkotnak egységes hálózatot. – Megkerestük az önkormányzatokat és bekértük a meglévő engedélyes terveket. Negyven–ötven terv érkezett, amelyeket szakértőink átvizsgáltak, s azok a területek, ahol ugyan hosszabb utak épültek, de még mindig vannak hiányzó útszakaszok kerültek a kormány elé.

A már engedélyeztetett tervvel rendelkező kerékpárutak épülhetnek meg 2019 nyarára.

Az alábbi, építési engedéllyel rendelkező kerékpárutak megépítésére lehet számítani:

  • Hajdú-Bihar megye:Debrecen - Látóképi-tó

A tervezett kerékpárút a 33-as út mellett a Látóképi-tó és Debrecen közigazgatási határa között vezet, ezzel kipótolva egy hiányzó szakaszt. Amennyiben a szakasz megépítésre kerül, úgy elérhető lesz Balmazújváros, valamint a tervezett Hortobágyi Nemzeti Parkhoz vezető kerékpárút. A szakasz egyben része a tervezett EuroVelo14 nemzetközi kerékpáros túraútvonalnak is.

  • Komárom-Esztergom megye

Az Esztergom–Esztergom kertváros közötti szakasz a Mária Valéria-hídtól a Palatinus-tóig tart, csatlakozik az EuroVelo6 nemzetközi kerékpáros túraútvonalhoz.

Tata Baj: A Baj felőli része már megépült az útnak, de a tatai ökoturisztikai központ és a meglévő kerékpárút között van egy másfél kilométeres megépítésre váró szakasz. Csatlakozik a Baj területén már kiépült kerékpárúthoz, Tatán keresztül pedig az Által-ér kerékpárúton az országos hálózathoz, valamint a Sacra Velo útvonalhoz.

  • Heves megye

Hatvan–Apc: A fejlesztés illeszkedik az EuroVelo rendszerbe, következményeként a meglévő és megvalósítás alatti kerékpárutak csatlakoztathatóak az EuroVelo14 hálózatba és elérhető válik a Mátra északi oldala.

Eger–Egerszalók:A kerékpárút kiemelt turisztikai attrakciók között hoz létre kapcsolatot, megépítésével Egerből el lehet jutni kerékpárral az egerszalóki fürdőig, a tervezett EuroVelo14 része.

  • Szabolcs-Szatmár-Bereg megye

Tiszatelek–Dombrád: A Rakamaz–Dombrád szakasz a Tokaj–Tiszabecs útvonal része. A fejlesztés ezen ütemében a töltéskorona és töltést keresztező rámpák stabilizálása történik meg, ezáltal a Tisza gátja kerékpározhatóvá válik.

  • Jász-Nagykun-Szolnok megye

Tószeg (Szolnok): A fejlesztés ezen ütemében a töltéskorona és töltést keresztező rámpák stabilizálása történik meg

  • Pest megye

Pomáz-Szentedre (Dera-patak mentén): Kerékpáros-barát közlekedésfejlesztés Pomázon, a Pomázt és Szentendrét összekötő kerékpárút létrehozásával, mely Szentedre déli részéről Pomáz felé vezető főút mentén vezet egészen a Dera-patakig, ahol befordul a patak mentén és így csatlakozik az EuroVelo6 kerékpárút hálózathoz.

Fót: Az országos kerékpár úthálózathoz csatlakozó fóti kerékpárút fejlesztése. Az OTrT szerint meghatározott 3A jelű Kelet-magyarországi kerékpárút (Budapest Fót-Mogyoród-Szada–Gödöllő) része. Az engedélyezési eljárás folyamatban van.

Ipolydamásd: A Duna bal parti EV6 Szob–Ipolydamásd közötti hiányzó szakasza. A hiányzó kerékpárút-szakasz megépülésével kapcsolat jön létre a szlovák oldallal az Ipolydamásd és Helemba közötti híd megépítését követően 2020-ig. Az engedélyezési eljárás folyamatban van.

Ráckeve–Szigetbecse–Makád:A fejlesztés célja az árvízvédelmi szakaszon belül 12,4 kilométer hosszan a Gyálai rámpa és Ráckeve belterület között, a töltés koronáján kerékpározásra alkalmas útpálya-szerkezet készítése, amely a fenntartási munkák elvégzéséhez használt nehéz munkagépek közlekedésére is alkalmas

A 2004/2017 kormányhatározat 300 millió forint összegű támogatást biztosít engedélyezési szintű kerékpárút tervek elkészítésére is, hogy a forrás rendelkezésre állása után azonnal indulhasson a kivitelezésük. A tervek között szerepel többek között:

  • Komárom-Esztergom megye

a) Tata–Agostyán–Tarján (19 kilométer)

b) Tarján–Héreg–Bajót (22 kilométer)

c) Oroszlány–Majk–Várgesztes–Vérteskozma–Csákvár–Nadap (36 kilométer)

2.) Jász-Nagykun-Szolnok megye

Zagyva menti kerékpárút

  • Pest megye

Rákos-patak menti kerékpárút

  • Az Eurovelo 14 hiányzó szakaszainak tervezése
  • Az EuroVelo Budapest–Mohács közötti hiányzó szakaszainak tervezése

Az elmúlt években épült kerékpárutak üzemeltetése és karbantartása hagy kívánnivalókat maga után, ezért a Magyar Közút Nonprofit Zrt. veszi át a hazai kerékpárút-hálózat üzemeltetését, és az ehhez szükséges forrásokat is megkapta – jelentette a kormánybiztos.

A meglévő kerékpárutak sok esetben annyira balesetveszélyesek, hogy biztonságosabb az úttest szélén kerékpározni.

Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója hozzáfűzte, hogy a fejlesztések azokat az utakat érintik, amelyek az országos közutak mentén futnak. Egyes településeken a kerékpárutak ugyan megépültek, de megfelelő üzemeltető híján rossz állapotúak, ezért logikus volt a döntés. – A Közút logisztikai hálózata képes ezt a feladatot elvégezni, bár a kisebb utak karbantartása nehéz lesz a meglépő gépek és a humán erőforrás tekintetében is – jelezte Szilvai. A közel 1100 kilométeres kerékpárút-hálózat fejlesztésre a kormány 2017-ben 2,054 milliárd forint többletforrás biztosításáról rendelkezett, ebből gép- és eszközbeszerzéshez összesen legfeljebb 531 millió forint összegű kötelezettség vállalható. A fennmaradó 1 milliárd 523 millió forint összeget a társaság a kerékpárút-hálózatkezelési, üzemeltetési (kaszálás, cserjézés, tisztán tartás, síkosságmentesítés, útellenőrzés stb.) és fenntartási (burkolat javítás, hídfenntartás, táblák pótlása, burkolati jelek festése, korlátok, szegélyek javítása stb.) munkáira fordítja majd. A 2018-as költségvetésből pedig újabb 1 milliárd forint jut majd üzemeltetésre.

A kormányrendelet szerinti az érintett kerékpárút-szakaszok átvétele jelenleg folyamatban van. Az átvételt követően kezdődhetnek meg a szükséges munkálatok. Burkolatjavítási munkák elvégzésére például több mint 600 millió forintot tervez felhasználni a Magyar Közút Nonprofit Zrt. 2018 első félévében.

A sajtótájékoztatón az is elhangzott, hogy várhatóan változtatást terjesztenek elő a KRESZ-ben is. Magyarország élen jár a kerékpáros gázolások tekintetében Európában. A tervezett előterjesztés értelmében előírnák, hogy lakott területen kívül minimum 1,5 méteres előzési oldaltávolságot – az autósok jelenleg 30–70 centiméter előzési távolságot hagynak általában –, vezessenek be. Mindez Dániában, Hollandiában, sőt, Romániában is már gyakorlat.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek