Rekordév lehet az idei a bécsi kerékpáros fejlesztésekben

iho/zöldút   ·   2023.04.23. 09:00
01_becs_kerekparos

Soha nem látott nagyságrendű bicikliút-építési programot hirdetett tavaly az osztrák főváros: négy év alatt 100 millió eurót fordítanak kerékpáros infrastruktúrafejlesztésekre. Idén húsz kilométernyi kerékpárút építését tervezik, ami új rekord az osztrák főváros életében.

Noha a tizenhét kilométernyi új bicikliúttal már a tavalyi év is rekord volt a bécsi kerékpáros infrastruktúra-fejlesztések terén, 2023-ra még ambiciózusabb célokat tűzött ki az osztrák főváros. Városszerte összesen húsz kilométernyi új kerékpárút építését tervezi, ehhez jönnek még a kerületi fejlesztések, ami tavaly plusz tizenöt kilométert jelentett. Ráadásul nemcsak a bringaút-hálózat hossza nő, de minőségi ugrást is terveznek: tavaly óta kizárólag az úttesttől építészetileg elválasztott bicikliutakat építenek és ahol lehet, sok fát és zöldet telepítenek a bringautak mellé, hogy kellemesebb legyen a tekerés.

Az osztrák főváros csak tavaly 26 millió eurót – az előző évekhez képest ötször annyit – fordított kerékpárút-építésre, 2025-ig pedig összesen 100 millió eurót szán erre a célra. Ütemterv szerint halad például Bécs első kerékpáros szupersztrádájának építése, amelyen Donaustadtól a belvárosig lehet majd végigtekerni. A hét kilométeres biciklis sztráda második szakaszát éppen a napokban adták át és 2024-re készül el teljesen. A Ringen futó kerékpárútba torkolló szupersztráda négy méter széles, kétirányú és építészetileg elkülönül az úttesttől. A most átadott kilencszáz méteres szakaszán, a Lasallestraßén – amely Bécs egyik legforgalmasabb biciklis útvonala – harminchat új fát is ültettek.

Az Alsó-Ausztriából kerékpárral ingázóknak jelent majd minőségi ugrást a Déli Kerékpáros Sztráda, amely kilenc kilométeren át a Kärntner Ringtől vezet a városhatárig. A beruházásról a lakosság megkérdezése után döntöttek még 2022-ben, idén pedig kezdődik a kivitelezés. A déli sztráda egyik szakaszán, az Argentinierstraßén tavaly például több mint egymillió kerékpárost számoltak az automata forgalomszámlálók.

Bécs 2023-as kerékpáros fejlesztési terve (térkép: Mobilitätsagentur)

A sztrádákon kívül a nagy bécsi bicikliút-építési program keretében pedig tíz kerékpáros projektet valósítanak meg Favoritenben, Donaustadtban pedig két év alatt tizennégy kilométernyi új kerékpárút épül. Ráadásul a kerékpáros fejlesztésekhez kapcsolódóan százötven új fával gazdagodik a kerület. Tavaly városszerte egyébként összesen ötvenöt kerékpárút-építési projektet valósítottak meg és sok helyen pótoltak hiányzó szakaszokat.

De Bécsben nem csak bicikliutat építenek, hanem a kerékpározást is igyekeznek népszerűsíteni – például ingyenes képzési programokkal iskoláknak, óvodáknak. A város és a hozzá tartozó Mobilitási Ügynökség szervezésében tavaly 6400 kisiskolás tanult meg biciklizni, ingyen. Ezen kívül a kicsik ügyességi pályákon gyakorolhatnak, a felnőtteknek pedig ingyenes kerékpáros térképpel és biciklis útvonaltervezővel igyekeznek kedvet csinálni a bringázáshoz. Nyaranta a strandok előtt bárki ingyenesen ellenőriztetheti a biciklijét, és az igazán elkötelezettek támogatást is igényelhetnek cargobike beszerzéséhez. Az ezer eurós támogatást eddig száztizenhat pályázó kapta meg, további kétszázharminc pályázat pedig még elbírálás alatt van.

Nyitóképünkön az Erzherzog-Karl-Straße látványterve Donaustadtban (látványterv: ZOOMVP / Mobilitätsagentur)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Városi vasút Vasút

Mérföldkő Grácban, jönnek az új Flexityk

iho.hu   ·   2024.02.14. 17:55

A körülbelül nyolcszáz munkavállalót foglalkoztató gráci autóbusz- és villamosközlekedési vállalat, a Graz Linien, a stájer közlekedési szövetség tagja tizenöt Flexity villamos szállításáról és karbantartásáról írt alá szerződést a gyártó Alstommal.