Rémálom a Forum Romanum alatti metróalagút fúrása
Rémálomról beszélt a Forum Romanum alatti fúrással kapcsolatban Andrea Sciotti mérnök, az olasz főváros ókori történelmi központjában zajló metróvonal-építés műszaki vezetője, amikor a külföldi sajtónak bemutatta a legújabb állomásokat.
Sciotti napokig nem aludt az idegességtől, amikor a fúrófejek a Colosseumtól indulva végighaladtak az úgynevezett császári fórumok alatt, és utat vájtak maguknak Traianus császár diadaloszlopa alatt. „Rómában metrót építeni rendkívüli mérnöki feladat. Nem túlzás azt állítani, hogy az egész világon itt a legnehezebb metrót fúrni” – hangoztatta Andrea Sciotti.
Ami a földalatti közösségi mobilitást illeti, az olasz főváros le van maradva az ország és Európa többi nagyvárosa mögött. Az első, B jelű metróvonalat Rómában 1955-ben nyitották meg, a másodikat, az A-t, 1980-ban, a harmadikat, vagyis a C-vonalat, 2014-ben. Mostanáig mindegyik elkerülte a több ezer éves, egyedülálló ókori régészeti emlékekkel teli városközpontot, ami a Colosseumnál kezdődik, érinti a Forum Romanumot és a Capitolium dombját, és egészen a Velence térig halad. Róma rendkívüli helyszín sajátos geológiai adottságai és egyedülálló régészeti öröksége miatt. Londonban vagy New Yorkban teljesen más feltételek között dolgoztak, ezért már a XIX. század végén metrót tudtak építeni. Fordulathoz a rendkívüli mérnöki technológiák alkalmazása vezetett, amelyeknek köszönhetően megkezdődött a C-metró útvonalának meghosszabbítása új állomások kiépítésével.
Decemberben megnyitják a Colosseum alatti új metrócsomópontot, és 2032-re tervezik a Piazza Venezia, vagyis a Velence tér közepén épülő állomás avatását. A római önkormányzat tulajdonát képző metróépítési vállalat vezető mérnöke a külföldi tudósítókkal járta körbe az új megállók helyszíneit. Az MTI kérdésére a műszaki vezető elmondta, hogy az óriási fúrófejek, amelyek a Shira és Filippa névre hallgatnak, jelenleg Traianus császár diadaloszlopáig jutottak el. Hangoztatta, hogy Rómában nem az alagútfúrás jelent nehézséget, mivel a szerelvények útja majdnem nyolcvanméteres mélységben halad. A kihívást a megállók kiépítése jelenti. „Akárhol fúrunk le, az első tizenöt méteren lépésről lépésre kell haladnunk a speciális régészeti és műemlékvédelmi hatóság szakértőinek felügyelete alatt, ez igényel nagyon sok időt” – mondta a mérnök, hozzátéve, hogy a Colosseum és a Forum Romanum épületei csak a jéghegy csúcsai, Róma alatt „láthatatlan" régészeti örökség bújik meg. A Velence tér alatt középkori falakat találtak, az ókori via Flaminia út szakaszát, amelynek két oldalán épségben megmaradt római üzlethelységek sorakoznak, valamint Hadrianus császár úgynevezett, kora egyetemeként ismert auditóriumát. Egy másik ponton egy teljes római villa és egy ókori kaszárnya bukkant napvilágra – ezeket a metróállomás kiépítése során eredeti helyükön hagyták.
„A Colosseum és a Velence tér metróállomása bizonyítja, mekkora tudással vagyunk képesek ötvözni a mérnöki technológiát a kulturális örökség védelmével. Ezek nem egyszerű állomások, hanem múzeumi pólusok lesznek, ahol a mozgólépcsők ókori emlékek között haladnak majd. A Velence téri metrómegálló több mint hatszáz millió eurós beruházást jelent. A következő lépés a Velence tértől az Angyalvárig haladó metróvonal kiépítése lesz, amelyre Róma főváros már kétmilliárd eurót különített el. A tervezett határidőt 2042-re tűzték ki. Ez természetesen azt jelenti, hogy a metróépítés miatt a következő húsz évben Róma belvárosában még nagyobb lesz a közlekedési dugó” – közölte Sciotti.
A római metró építéséről az Indóház április–májusi kiadásában számolt be részletesen szerzőnk, Pavletits Péter.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!