Répaszezon: hajdúsági helyzetjelentés

Szever Dániel   ·   2013.10.27. 16:15
CSC_0614

Régmúltat idéző intenzitással közlekednek a kaposvári feldolgozóüzembe tartó vonatok az ország számos pontjáról. Évről évre új meglepetéseket tartogat a felrakóhelyek sora. Debrecen vonzáskörzetében a 2010 decemberétől szünetelő személyforgalmú Macson is hegyekben tornyosul a cukorrépa. Balmazújvárosban, Hajdúböszörményben, Kunmadarason, és Tiszavasváriban ez már tavaly is megszokott látvány volt.

A Macson rakodott vonat a Látóképi csárda mellett halad<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(a felvételeket a szerző készítette)</br>

Legnagyobb rendszerességgel a 109-es vonalon találkozhatunk répavonatokkal, vagy éppen a tiszavasvári rakodás helyszínére igyekező üres szerelvényekkel, amelyek Hajdúböszörményben oszlanak. Visszafelé itt ismét tolatás vár a 628-asra: további rakott kocsikat vesz fel.

Tócóvölgy állomásra érkezik a Hajdúböszörményből startolt répavonat

Szergej-fanok számára különösen kedvező időszak ez, mivel a projektben három mozdony is (628 163, 203, 232) aktívan részt vesz. Érdemes megjegyezni, hogy egyikük sem ős-debreceni, hanem Záhonyban B vizsgát kapott, majd ezután a keleti országrészben ragadt járművekről esett szó. Velük ellentétben az elmúlt évtizedeket Hajdú-Bihar megye fővárosának fűtőházánál lehúzó 628 191-essel képsorozatunk készítésekor nem sikerült összefutnunk. Aggodalomra azonban nincs ok: információink szerint 2014-ben négy társához hasonlóan ő is B vizsga keretében újul meg. Rövid időre, de belekóstolt az idei répafordába a 628 210-es is, de kardánszakadás miatt hamar kiesett a csatasorból.

Indulásra készen Balmazújvárosban

A szezonon kívül eső hónapokban sem pihennek a környék 628-asai, de feladatkörük jelentősen eltér az őszihez képest. Nyaranta például szinte naponta láthatók a 110-esen közlekedő gabonavonatok élén, majd az év utolsó hónapjaiban fordul a kocka: nyárig a mátészalkai vonalról tűnnek el. Eközben a 105-ösön soha nincsen megállás: a Nyírábránynál ki- és belépő tehervonatok folyamatosan közlekednek. Répavonatokon ugyan a classicok állandósultak, de minden más munkát remotorizált társaikkal párhuzamosan űznek. Idén viszont nem így történt: november közepéig plusz remot mozdonyokra van szükség Püspökladányban, ez fel is emészti a debreceni háromszázasok sorát.

Debrecen-Kondoros megállóhelyen halad a Nyírábránynál belépett tehervonat

Ők a biharkeresztesi vasútvonal nemzetközi forgalmát látják el. A flotta erősítésének oka, hogy szeptember végétől Bükkábrány és Biharpüspöki között, naponta közlekedő tehervonatok nem Nyíregyházán át, püspökladányi gépcserével, hanem a 103-ason haladnak, Füzesabonytól remot Szergej vontatásával. A Karcag és Tiszafüred között húzódó vasútvonal bevonása a teherforgalomba leginkább azért különös, mert 2009. december 13-ától 2010. július 4-éig szünetelt rajta a személyforgalom. Újraindítása óta napi két vonatpár koptatja rajta a síneket, illetve előfordul a kunmadarasi répavonat is.

Balmazújvárosból indult tehervonat dübörög el a Látóképi csárda mellett

A Szergejek folyamatos felújításaik ellenére be kell látnunk, fotótémaként mégis egyre nagyobb népszerűségnek örvend a napjainkra igencsak megfogyatkozott létszámú mozdonytípus. Mi sem bizonyíthatná ezt jobban annál, hogy cikkünk képanyagának öt napon át tartó készítése közben többször is összefutottunk egy holland rendszámú személygépkocsi fotósaival.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek