Repül a Global 7000: új gép igazi globális hatótávval

iho   ·   2016.11.07. 13:45
cim

Új típus a business-jetek top kategóriájában: talán nem véletlenül időzítette a Bombardier a Global 7000 első repülését épp a Floridában zajló nagy üzletigép-szalon, az NBAA idejére. A szépvonalú gép a kanadai cég torontói repteréről startolt, két óra huszonhét percet repült, az elért maximális magasság valamivel több, mint 6000 méter, a sebesség 240 csomó volt, a gép rendszerei rendben működtek, a szűzfelszállást a cég emberei kitűnőre minősítették.

A 7000 duplán fészkeli be magát az üzleti gépek nagykabinos és szupernagy hatótávolságú kategóriájába. Egyrészt a Bombardier saját típuscsaládjában a Global 6000 és a 8000 közé, valamivel kisebb, mint az utóbbi, viszont nagyobb a hatótávolsága, másrészt a jelenlegi csúcstartó Gulfstream két legnagyobb hatótávolságú típusa, a G650 és annak ER változata közé, viszont azokhoz képest több, mint két méterrel hosszabb kabinnal.

(fotók: Bombardier)

Az ilyen, optimális körülmények között és kisebb hasznos teherrel akár 13 ezer 700 kilométer hosszú repülésekhez már bizony szükség lehet a személyzetnek berendezett külön pihenő kabinra. Ezen kívül lehet a gépen berendezni négy külön szekciót. Mach 0.825-ös, utazósebességgel repülheti a gép a valóban globális, tehát szuperhosszú távokat, például a cég adatai szerint Sydney és San Francisco vagy New York és Mumbay (vagy ami talán még nagyobb márkaérték, New York és Dubai) között, vagy akár 0.925-tel a rövidebb, mondjuk észak-atlanti átkeléseket.

Eközben az új hajtóművel (GE Aviation Passport 20) és a szárny kialakításával sikerült a felszállási úthossz maximumát 1800, a leszállásét 900 méter alá szorítani, és az új szárny, illetve annak mechanizációja eleve lehetővé teszi a standard három fokosnál meredekebb megközelítéseket. Vagyis a gép teljesíteni fogja az etalonnak számító London City-féle követelményeket, ami egyébként nagyban növeli is egy-egy üzleti gép vonzerejét, tehát hogy nagy távolságot berepülve landolhat egy-két kilométerre a világ egyik legfontosabb üzleti központjától.

Persze ezek a várt és ígért paraméterek, amelyeket a berepülési programnak még igazolnia kell, egyébként a teszteket Torontóból hamarosan átköltöztetik a sokkal kellemesebb klímát, és több repülési lehetőséget kínáló kansasi Wichitába, az első átadást a cég 2018-ra tervezi.

Amire a Flightglobal figyelmeztet, az a gép szűzfelszállásának sikere a cég egészének állapota szempontjából. Portálunk is sűrűn adott hírt a Bombardier súlyos bajairól, a regionális CSeries programja épp úgy késett, mint a Global 7000, amely két évvel maradt el az eredeti ütemezéshez képest. A pénzügyi nehézségeknek, a fejlesztések túlköltéseinek áldozatául esett a kisebb business-jet kategória ígéretes újdonsága, a Learjet 85-ös is.

Viszont a Global 7000-programban a kanadaiak immár sok buktatót épp a CSeries nehézségeinek tapasztalataival kerülhetnek el, egyébként a 7000-es repülése is annak jele, hogy a tavaly év végén beindult radikális átalakítások a cégnél meghozták a kívánt hatást. Az üzleti gép sikere mellett a Bombardier magára találásának legfőbb jele és bizonyítéka azonban mindenképp az lesz, ha az új utasszállító, a CSeries CS100 nyáron történt, nagyrészt zökkenőmentes forgalomba állítása után – mint beszámoltunk róla, a Swiss vette át az elsőt, és azóta már három példányát repüli – még az idén utasokat szállít majd a nagyobb CS300 is az Air Baltic színeiben.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek