Repül a SkyCourier, a kéthajtóműves Caravan-utód
Két és egynegyed órát töltött a levegőben az első felszállás után a Textron új igáslova, a Cessna 408 SkyCourier, amit a rendkívül népszerű 208 Caravan nagyobb, erősebb, terhelhetőbb, mondhatni megduplázott kapacitású váltótípusának szán a cég. A repülés jól sikerült, a berepülő pilóták különösen a gép stabilitását dicsérik kis sebességeknél, fel- és leszálláskor: az első repüléshez képest meglepően „érett” a konstrukció.
A prototípust további öt követi a légi és földi tesztek végrehajtására, vagyis a gyártó láthatóan erőltetett menetben akarja elérni a típusalkalmassági engedély elnyerését. A gép koncepciójának lényege: „robusztus” építés és teljesítmény olcsóbb üzemeltetés mellett, ezt annak ellenére remélik elérni, hogy a gép a Caravannal szemben nem egy, hanem két hajtóművel repül – egyébként a sok éve a világ minden táján ismert és kedvelt klasszikus Pratt & Whitney Canada PT6-osokkal, amelyek egyenként 1100 lóerőt teljesítenek.
A teherszállító verzió a gyártó adatai szerint 2,7 tonna körüli rakományt, három padlóhoz rögzített LD3-as konténert továbbíthat a Caravanhoz képest szintén nagyobb, 370 kilométeres óránkénti utazósebességgel. A hatótávolság is megnő: lehet akár 1600 kilométer, maximális terhelés mellett is 740. A személyszállító verzió maximális hasznos terhe valamivel kisebb, de így is 19 utas fér el a tágas kabinban. A pilótákat is jól bevált avionika segíti, digitális műszerfallal, a Garmin G1000. Ami a Caravan sárkányához képest erősen eltér, az a T-vezérsík a hagyományos elrendezés helyett, viszont, nyilván a kisebb szerkezeti tömeg és az egyszerű üzemeltetés kedvéért, maradtak az erős, nem behúzható futók.
A fejlesztés eddigi üteme eléggé biztató, a programot 2017-ben indították el, a prototípus befejezését a járvány sem hátráltatta. Ezzel együtt az első példány leszállításáról a cég közleményében nem közöl határidőt, azzal a megjegyzéssel, hogy a koronavírus a beszállítóknál okozhat fennakadást.
Az új Cessna első megrendelője korábbi híradások szerint a FedEx Express, amely egyébként a Caravanból is igen komoly flottát, 238 gépet üzemeltet. A Courier ötven példányos fix szerződést kapott a cargocégtől, még ötvenre szóló lekötéssel, a FedEx gépei eleve tágas teherajtóval készülnek., tekintettel a konténeres szállításra.
A felszálláshoz ezer méteres pályára van szükség, vagyis nem ez lesz az a Caravan-utód, ami Pápua Új-Guinea hegyes-völgyes dzsungel-vidékein háromszáz méteres, meredek, döngölt földes pályákra viszi a kistelepüléseknek az élelmiszert. A SkyCourier a Caravan és a FedEx által szintén használt ATR-ek között helyezkedik el a csomagküldő-teherszállító flottában, a kisebb gép üzemeltetési előnyeivel, viszont a nagyobbhoz hasonló konténeres rakodási lehetőséggel, ami rövid fordulóidőket enged. Azonban gyanítható, hogy a légcsavaros-gázturbinás meghajtás gazdaságossága, a gyártó ígérete szerint a Caravanhoz hasonló egyszerű karbantartás és olcsó üzemben tartás máshol is, a földön sokfelé teszi vonzóvá a típust.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!