Repülés futóaknában: túlélhető vagy nem túlélhető?

iho   ·   2014.04.22. 14:30
cim

Felkavarta a húsvéti netes nyugalmat a hír, amit az iho/repülés is közölt, és amely szerint egy 16 éves kaliforniai potyautas túlélt egy többórás repülőutat San Jose és a Hawaii-szigetek egyik reptere, Maui között, egy Boeing 767-es egyik futóaknájában ücsörögve.

Hawaiian 767-es az utashídnál: a poggyásztérben több esély lenne, de oda végképp nehéz bejutni észrevétlenül

Egyik állandó pilóta-olvasónk, Roszkos Károly alapos magyarázatát adta a hír kapcsán a kétkedésnek. A dolog lényege, hogy a srác ezt a kalandot nem élhette túl, mert:

„1. gyorsulásnál 220–240 között jön be a futó. Egy motoron tudnál ülni áramvonalazás nélkül?

2. orr- vagy főfutó? Végülis mindegy. Típustól függ, hogy egy egér vagy egy macska elfér e azon a helyen, amit a mechanizáció nem tölt be a futó aknában;

3. ha maradna akkora hely, hogy egy ember elférjen, az nem egy sarkában lenne a futóaknának. De összesen sem marad annyi;

4. 9500–10000 méteren leáll a bőrlégzés, ami a felvehető oxigén felét biztosítja;

5. a szükséges, maradék másik felének a 10 százalékát sem kapod meg;

6. nem tud teljesen, tökéletesen zárni az aknaajtó. A vakum ennek jó részét is kiszippantja;

7. a külső hőmérséklet –50, –70 fok;

Felszállóban: még kint a futók

8. a futót minimum 5–10 mérföldre a küszöb előtt nyomják ki, 240–280-nál. Amíg lelassul 180-ra és utána is, kapaszkodik, megfagyva, megfulladva?

9. földet éréskor az egész gép rugózik a teleszkópokon. A futón ilyenkor nem ritka a 8–13 g-s gyorsulás. Képtelen megtartani magát. Ha elengedi, akkor még mindig 180 körül ér betont;

És még sok minden más, ami most nem jut az eszembe, de ezekből is elég egy.

A hír igaz, de:

– nem közforgalmi gépen, hanem Wilgán vagy Blanikon, nem Kaliforniában, hanem Dunakeszin, vagy Tökölön, nem futóaknában, hanem szárnyon vagy fotóról lelógva, nem 16 éves tanuló, hanem Kivés György 38 évesen, kaszkadőrként.

– nem összeveszett, hanem filmforgatás volt.

Az utóbbiaknál legalább 15–20 tanú volt és film is van róluk. Na meg én is ott voltam. Én vezettem mind a két gépet.”

Felszállóban: a futók már majdnem teljesen behúzva

Roszkos Károly véleményét sokan osztják, miközben a hír a jelek szerint mégis csak legalábbis komoly. A Wall Street Journal a Szövetségi Légügyi Hivatal közlésére hivatkozik, és arra a hivatalos adatsorra, miszerint 1929-ben próbálkozott először repülőgéppel potyautas, 1947 óta 105 ember rejtőzött el repülőgépek futóaknáiban, és 25 túlélte közülük az utazást. Az Egyesült Államokban hosszú ideig, 1972-től 2010-ig nem kísérletezett senki ilyen kalanddal, 2010-ben viszont egy fiatal „felszállt” egy gépre, amely Charlotte és Boston között repült, és akkor vesztette életét, amikor a kinyílóban lévő futóról zuhant a földre.

Az utolsó ismert túlélő, aki ilyen fura módját választotta az utazásnak az Egyesült Államokba, 2004-ben érkezett a Dominikai Köztársaságból Miamiba. 2000-ben valaki túlélt egy Polinézia–Los Angeles-repülést egy Air France 747-es futóaknájában. Egy szenegáli úriember először sikeresen abszolvált egy utazást Franciaországba, majd feltehetően kitoloncolták és újra kísérletezett, ezt a második utat viszont már nem élte túl. A legdurvább esetek egyikét az AP hírügynökség idézte fel: 2012-ben egy Angolából érkező gép futóaknájából egy fiú egy londoni utcára zuhant.

Itt élte túl az utazást a potyautas <br>(fotó: airchive.com)

A híradásokból egyébként az is kivehető, hogy a mostani eset az FAA részéről nem azért volt igazán fontos, mert a tinédzser túlélte az utazást Hawaiira: kétségkívül kiemelik, hogy a potyautasnak hihetetlen szerencséje volt. Sokkal inkább érdeklik azonban a légügyi hatóságot az indulási reptér biztonsági hiányosságai, vagyis hogy milyen kerítés volt az, amelyen a fiú átmászhatott, és hogyan sikerült észrevétlenül megközelítenie a gépet.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek