Rollerparkolók Budapest belvárosában – a fővárosiak nevezték el a pontokat
Mától több mint háromszáz helyszínen lehet kerékpárral és rollerrel parkolni Budapest belvárosában. Az elmúlt időszakban kialakított parkolóhelyeknek immár hivatalos nevük is van: Mobi-pontok. Az elnevezésről Budapest lakosai döntöttek.
A Budapesti Közlekedési Központ a fővárossal és a kerületekkel együttműködve olyan ponthálózat kialakításába kezdett, ami segíti a biztonságos közlekedést, emellett hozzájárul a rollerkáosz megszüntetéséhez, azaz a rendezettebb városképhez is. Ennek első lépéseként több mint háromszáz olyan pontot jelöltek ki az V., a VI., a VII., a VIII., és a IX. kerületben, ahol a megosztott közlekedési eszközökön kívül saját kerékpárral, vagy rollerrel is lehet parkolni.
A Mobi-pontokat zöld felfestés és/vagy tábla jelöli, emellett a közlekedési eszközöknek kialakított támaszokról is felismerhetők – a három elem közül legalább az egyik mindegyik helyszínen megtalálható. A helyszínek egy-két perc sétára találhatók egymástól a belvárosban, azaz bárhonnan gyorsan elérhetők. Jelenleg ott lehet felvenni, vagy leadni megosztott rollereket, ahol az adott szolgáltató applikációja azt jelöli.
A VI., a VII., és a VIII. kerületek belső részein már teljesen elkészült a hálózat.
A hivatalos átadóval együtt egy keresztelő is volt: az eddig mikromobilitási pontokként emlegetett helyszíneket a jövőben Mobi-pontoknak fogják nevezni. A BKK az új név kiválasztásában a fővárosiak segítségét kérte.
A társasághoz mintegy ötszáz különböző névjavaslat érkezett, amelyekből zsűri választotta ki a három legjobbat. A végső döntést pedig Budapest lakosai hozták meg, akik a bringás reggelin, számos helyszíni szavazóponton, illetve a Facebookon mondhatták el a véleményüket. Az online és offline szavazatok összesítése után a legtöbb szavazatot végül a Mobi elnevezés kapta.
Bár a háromszáz új Mobi-pontot már átadták, azonban a használatra vonatkozó szabályozás csak ütemezetten lép életbe. A megosztott közlekedési eszközöket és járműveket – például a Donkey Republic kerékpárjait, vagy a BIRD, a TIER és a Lime rollerjeit – a jövőben csak a kijelölt pontokon szabad majd elhelyezni. A Mobi-pontokat magánhasználatú kerékpárok, rollerek parkolására is lehet használni, kivéve az I. és II. kerületben.
Az új szabályozás első lépésként június 1-jétől, szerdától csak a pesti oldalon a Nagykörúton belüli részeken, illetve a VIII. kerület Orczy úton belüli részén lesz kötelező, június 30-áig tartó türelmi időszakkal. A szabályozás további kiterjesztéséről a BKK később ad tájékoztatást.
Mit jelent az, hogy mikromobilitás és miért fontos?
Mikromobilitásnak nevezzük azoknak a közlekedési eszközöknek a használatát, amik a hagyományos városi közlekedési rendszereket kiegészítik. Közös jellemzőjük, hogy csendesek, kis helyet foglalnak, kicsi a súlyuk, maximális sebességük – amely jellemzően 25 kilométer/óra – pedig illeszkedik a városi közlekedéshez. Ilyen jármű például a kerékpár és a roller, illetve ezek elektromos rásegítésű változatai.
Egy sűrűn beépített, jelentős lakosságszámmal rendelkező nagyvárosban különösen fontos, hogy elterjedjenek a mikromobilitási eszközök. Ezek a járműtípusok megfelelő közlekedési alternatívát kínálnak a városban közlekedőknek az utazás utolsó kilométereinek megtételéhez, vagy akár önállóan is helyettesíthetik a személyautó-használatot egyes utazások esetén. Ennek köszönhetően csökkenhet a forgalom és a károsanyag-kibocsátás, nem mellesleg ezek az eszközök gyors eljutást is biztosítanak.
A Budapesti Közlekedési Központ olyan újszerű megoldások meghonosításán dolgozik, amik kiszolgálják a legújabb mobilitási igényeket. A társaság kiemelt célja, hogy a mobilitás tervezése és szervezése során a lehető legjobban érvényesüljenek a fenntarthatóság szempontjai.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!