Szabad az út a Rail Baltica előtt
A balti államok fővárosai (Vilnius, Riga, Tallinn), valamint Lengyelország közötti normál nyomközű vasúti összeköttetés megépítésének engedélyezését elsőnek az észt parlament szavazta meg idén júniusban, a lettek pár nappal később bólintottak rá egyhangúlag. Utolsóként a litván parlament döntött a napokban, szintén teljes egyetértésben. A megállapodás tartalmazza a kétszáznegyven kilométer per órás legnagyobb üzemi sebességre tervezett vasútvonal útvonalát, a műszaki paramétereit, a menetvonalakat, a finanszírozási feltételeket, valamint a tulajdonjogot. A pálya fővonala az észt fővárostól, Tallinntól a lengyel határig vezet. A vasút a két végpont között áthalad a Balti-tenger partján található Pärnun, Lettországban a fővároson, Rigán, Litvániában pedig Panevėžysen és Kaunason, ahonnan egy mellékvonal nyúlik ki a főváros, Vilnius felé.
A projektet irányító vállalat, a három állam által közösen létrehozott RB Rail vezérigazgatója szerint a végső ratifikálás mérföldkő az érintetteknek, beleértve a vállalkozókat, a leendő utasokat, fő beruházóként az Európai Uniót, valamint a beruházásban partner Finnországot és Lengyelországot. Az új vasúti pálya várhatóan 2025-re készülhet el, a menetrendszerű forgalom pedig egy évvel később indulhat meg. A megállapodás értelmében a balti államok közösen próbálnak uniós finanszírozást elnyerni a Kaunas–Vilnius szakasz létrehozásához. A kiágazás építését úgy kell ütemezni, hogy az nem okozhat csúszást vagy leállást a teljes projektnek – számol be a Railway Gazette.
A projekt első fázisaként 2015-ben Litvániában 380 millió euróból új, normál nyomtávú pályát hoztak létre, továbbá felújították a meglévő széles vágányt is. A Rail Baltica az Európai Unió TEN-T programjának 27. számú kiemelt projektje.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!