Szárnyalt a cseh buszpiac

Ács Attila   ·   2013.01.22. 11:30
sornb18_fooldal

Noha a 2011-es rekordmennyiséget nem sikerült elérni, így is kiemelkedően jó eredménynek számít a 2012 során gyártott több mint 3200 M2 (minimum 8+1 ülőhely és 5 tonnánál kisebb össztömeg) és M3 (minimum 8+1 ülőhely és 5 tonnánál nagyobb össztömeg) kategóriájú busz Csehországban. A korábbiakhoz hasonlóan ezúttal is az olasz tulajdonú Iveco-Irisbus vysoké mýtoi üzemének kapuján gördült ki a legtöbb jármű – a fent említett mennyiség közel 86 százaléka – a másik „nagy”, a SOR 13,02 százalékkal részesült a képzeletbeli tortából, a maradékon a kisebb cégek osztozkodtak. 2011-hez képest az Irisbus több mint 2 százalékkal tudta növelni a termelését, a SOR viszont 13 százalékos visszaesést volt kénytelen elkönyvelni.

Buszgyártás Csehországban 1993-2012<br>(Ábra: www.autosap.cz)

Némileg felcserélődnek a szerepek, ha a belföldön forgalomba állított új buszok piacát vizsgáljuk. Itt még mindig a SOR-é a vezető szerep, noha a 2011-es kiemelkedően jó eredményüknek (409 busz) a közelébe se tudtak érni 2012-ben (228 busz). A legnagyobb megrendelőjük a főváros; mint emlékezetes, összesen 720 NB12-est és NB18-ast rendeltek még 2009-ben, ezeket folyamatosan, 2016-ig szállítják le.

A második hely az Iveco-Irisbusé, akik itt is növelni tudták a részesedésüket (2011: 193, 2012: 205 eladott jármű – ebből 178 volt Irisbus, 27 Iveco kisbusz).

Bár Lengyelországgal ellentétben itt nem piacvezető, de az előkelő harmadik helyen szerepel az Evobus, ők 2012-ben 111 buszt adtak el a cseh piacon, amiből 88 volt Mercedes-Benz, 23 Setra gyártmányú. A lengyel Solaris 59 eladott busszal a negyedik, az MAN 32-vel az ötödik (a szintén ide tartozó Neoplanból ezen felül négy kelt el). A svéd Volvo huszonkettőt adott el (az Irizar által karosszált buszokat is ideértve), őket egy szlovák minibusz-átalakító cég, a Rošero követi 20 járművel. A holland VDL kilenc buszt értékesített, a cseh Tedom pedig hetet, és ezután fel is hagytak az autóbuszgyártással. Az ázsiai gyártók is jelen vannak már a cseh piacon: a japán Isuzutól három, a kínai Higertől két járművet vásároltak.

2012-ben is a SOR volt a piacvezető, a legnagyobb megrendelőjük a főváros<br>(fotó: Ács Attila)

Kapcsolódó hírek

Közút Infrastruktúra

Újra van győztese az észak-erdélyi autópálya építésének, talán most már elkészül a hiányzó tizenhat kilométer Aranyosgyéresnél

MTI/iho   ·   2022.08.09. 17:20

Az osztrák Strabag és a német Geiger romániai leányvállalatainak a konzorciumát hirdette ki győztesnek a romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság az észak-erdélyi A3-as autópálya Kolozsvár és Marosvásárhely közötti hiányzó szakaszának a megépítésére kiírt pályázaton.

Közút Infrastruktúra

Lánchíd: az év végén visszaadható a hídpálya a forgalomnak

iho/közút   ·   2022.07.23. 12:00

Rekordidő alatt elkészült az új acél útpálya, ami a régi, elöregedett vasbeton-pályaszerkezetet váltotta fel. A behelyezett pályatáblák a híd teljes hosszán egybefüggő részt alkotnak, ennek köszönhetően már végig lehet sétálni a Lánchídon. A hídpályát várhatóan év végén visszaadják a forgalomnak.