Szellemrepterek – 1. rész

iho   ·   2015.10.04. 11:15
cim

Az „elátkozott” Berlin Brandenburg repülőtérről szóló cikkünkkel kapcsolatban sok hozzászólás érkezett, láthatóan nem kis megütközést keltett, hogy ilyen pokolian elhúzódó beruházás lett ebből a hatalmas légikikötőből. Ugyanakkor a repülősajtó meglepően sokszor számol be olyan repterekről, amelyeknek az építése nem feltétlenül húzódott sok évig, mégis üresek, vagy gyakorlatilag alig van forgalmuk – pedig, a berlinivel szemben, elkészült, átadott repülőterekről van szó.

Ciudad Real: hatalmas forgalmi előtér, minimális kisgépes forgalom

Ilyen például a Madridtól 200 kilométernyire fekvő spanyolországi Ciudad Real International. A Don Quijote névre keresztelt légikikötő eredeti elképzelések szerint a Madrid–Sevilla gyorsvasút közelségét is kihasználva egyrészt a diszkont légiforgalom, másrészt a teherszállítás fontos központja lett volna, elsősorban a spanyol exporttermékek európai terjesztésének bázisa, de a spanyol gazdaság felfutása erősen lelassult. Nyáron egy kínai cég jelentkezett, megvenné, az ő belépése inkább az áruk beáramlásáról és disztribúciójáról szólna: a kínai cégek légi áruszállításának európai csomópontja lenne Ciudad Real. (Magyarországon is léteztek tervek hasonló, elsősorban cargo-forgalomra szánt repülőterek megépítésére.)

Megveszik a kínaiak? Vagy a britek?

A repülőtér mindössze három évet üzemelt és a globális világgazdasági válság idején lett a működése végleg veszteséges, 2012-ben pedig be is zárták. A nehéz szállítógépek fogadását szolgálja a 4100 méter hosszú pálya, ami bőven sok a jelenlegi, nem túl sűrű, kisgépes magán-forgalomhoz képest. Friss hír szerint a kínaiakkal szemben egy brit cég tűnt fel, és tett komoly ajánlatot a szellemreptér megvásárlására.

A szerb légibázis, az új torony és a terminál

2016-ban tervezik egy már 2012-ben elkészült új repülőtér megnyitását Szerbiában, Kraljevótól tizenöt kilométerre. A Morava Airport nem más, mint a szerb légierő Ladevci bázisa, amelynek elkészült a terminálja, de addig a szerb kormány nem akarta megnyitni a légikikötőt, ameddig nem szélesítik 45 méteresre és nem hosszabbítják meg 2750 méteresre a betont, és így alkalmassá nem válik nagyobb gépek menetrend szerinti forgalmára, illetve nagy polgári teherszállítók leszállására. A munkálatok nagy része és az új irányítótorony is elkészült, nem teljesen világos, hogyan állnak az egyéb feltételekkel, például a fénytechnikával és a műszeres leszállítórendszerrel. A szerb közlekedési miniszter nyilatkozata szerint először készüljön el teljesen a repülőtér, azután lehet kiajánlani a légitársaságoknak.

A nyitást 2016 közepére tervezi a kormány, de még nem tudni, ki jár majd ide

Igazi szellemreptérnek minősülhet egy sokmilliós forgalomra tervezett amerikai légikikötő, amelynek évi utaslétszáma jelenleg mindössze 16 ezer, a járatok száma pedig mindössze heti négy. A MidAmerica Airport Illinois államban, a valóban elég zsúfolt Lambert-St.Louis tehermentésítésének gondolatával épült, a 313 millió dolláros beruházást 1997-ben indították el. Az első komoly légitársaság, amely forgalmat generált volna, a TWA volt, de a TWA 2001-ben megszűnt. 2000-től két évig járt ide a Pan American, amely szintén csődbe ment, aztán a Great Plains Airlines látott benne fantáziát, de ez is tönkrement, és csak néhány évig tartott fenn járatokat a Transmeridian és az Allegiant.

Hetente négyszer látni utasokat a MidAmerica egyébként szép termináljánál

Egyébként valójában ez a repülőtér is egy meglévő légibázis, a Scott AFB  kiegészítése volt egy új pályával és polgári terminállal, de most abban gondolkodnak a tulajdonosai, talán az egészet vissza kellene adni a légierő kezelésébe. A beruházást támogató helyi területi önkormányzat képviselője és a reptér igazgatója viszont azt reméli, idővel mégis felfut majd a forgalom. Az eddigi tiznnyolc éves működés alatt egyszer sem hozott profitot, a tavalyi veszteség 13 millió dollár volt. A teljes kiépítésre tervezett nyolcvanöt utashídhoz képest most kettő is elég. Ezekben a hetekben egy új járattól remélik a forgalom felfutását Las Vegasba, és ezzel az Allegiant Air visszatérését a légikikötőbe esetleg más desztinációkkal is.

Sok amerikai légibázisra települt polgári légikikötő, de a MidAmerica forgalmi előterén ez a műholdfotó sem mutat forgalmat

Sorozatunk következő részében bemutatunk egy másik spanyolországi szellemrepteret is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek