Színes programok az ország legrégibb kisvasútján
A látogatóknak ingyenes tanösvénytúrát, kézműves-foglalkozást, íjászatot, lovaglást, bábszínházi előadást, kirakodóvásárt szerveznek. Kóstolhatnak vadételeket, az erdészet által készített gyümölcsleveket, és természetesen vonatozhatnak is a május elejétől menetrend szerint közlekedő kisvasúton – közölte a fenntartó Mecsekerdő Zrt. csütörtökön.
A 600 milliméteres nyomtávú vasútvonal első, 7,2 kilométeres szakaszát 1901-ben építette ki az Almamelléktől északra fekvő erdők tulajdonosa, Biedermann Rezső.
A bárót a MÁV 1899-ben épült Szigetvár–Kaposvár vasútvonala által nyújtott szállítási lehetőségek ösztönözték. Az eleinte lóvontatású kisvasút biztosította, hogy a környéken kitermelt fát, majd a németlukafai hamuzsírégető boksa és üveghuta termékeit, valamint mezőgazdasági terményeket egyszerűbben eljuttassák a nagyvasúthoz. Már ekkor beindult a személyszállítás is: a báró Sasréten alapított iskolájába vonattal utaztak a környék gyerekei.
A kisvasutat 1945 után államosították, vonalait egy kivételével erdőgazdasági kezelésbe adták. A lovakat 1955-ben motormozdonyok váltották fel, és a személyszállításra használt kocsikat is egyre komfortosabbakra cserélték. Még ma is közlekednek azok a „Dunakeszi-kocsik”, amelyek az 1960-as években kerültek Almamellékre.
A 22 ülő- és 26 állóhellyel rendelkező négytengelyes, eredetileg kályhafűtéses, villanyvilágítással ellátott kocsik miatt a kisvasút alkalmazottai gyakran piszkálták a nagyvasút dolgozóit, hogy ott fapados kocsik közlekednek, míg a kisvasúton bőrüléses kocsikban lehet élvezni az utazást.
Az almamelléki kisvasutat folyamatosan fejlesztették. Az 1960-as években a talpfákat vasbeton aljakra, a fahidakat vasbeton hidakra, a könnyebb síneket nehezebbekre cserélték, s egyebek mellett átalakították a vágányhálózatot is.
A kisvasút működésére és a Zselic vidékének életére károsan hatott, hogy 1977. január 1-jén megszüntették a MÁV Kaposvár–Szigetvár szárnyvonalát. A döntéssel a kisvasútnak megszakadt a közvetlen nagyvasúti összeköttetése, s azóta elszigetelten működik.
A teherszállítás a korszerű tehergépjárművek megjelenésével már az 1960-as évek közepétől kezdett visszaesni, és 1991-ben szűnt meg. A vasútüzem fenntartása az 1980-as évek közepére gazdaságtalanná vált, a kisvasutat azonban megmentette a személyszállítás.
Bár a Zselic nem tartozott a frekventált turisztikai területek közé, mégis vonzott annyi turistát, hogy a vasút bezárása az 1990-es években lekerült a napirendről.
A ma Almamellék és Sasrét között közlekedő erdei vasúton évente átlagosan 5-7 ezren utaznak. Nagy részük a sasréti Kikerics Erdészeti Erdei Iskola programjain részt vevő diák, de az éves forgalom nagy részét az Almamelléki Kisvasút Napján bonyolítják le.
A hagyományosan május második szombatján megrendezendő esemény igen kedvelt a kirándulók és a vasút szerelmesei körében, ilyenkor ezernél is több látogató lepi el Sasrétet és környékét.