Szliacs: jó program a levegőben, sajtótumultus a földön
Augusztus 27–28-án rendezték meg szlovák szomszédaink a SIAF-nak nevezett Nemzetközi Repülő Fesztivált. A rendezvénynek már hosszú évek óta egyetlen harci repülőbázisuk, a Szliacsi támaszpont ad otthont. A Szlovák Nemzeti Felkelés legendás Try Duby (Három Tölgy) repülőterére épített repülőbázison jelenleg egy század MiG-29 vadász és egy század L-39CM (ZAM) gyakorló repülőgép állomásozik.
A SIAF-okon a nemzetközi szereplők mennyisége általában kisebb, mint például Kecskeméten. Idén a nagy reveláció az Ukrán Légierő Szu-27-esének dinamikus bemutatója volt. A statikus bemutató sztárja az USAF B-52G stratégiai bombázórepülőgép, amely 2013-ban már volt Szliacson.
Mellettük a SAAB nagy marketingje dübörgött, hiszen nyolc Gripent szeretnének lízingelni a szlovákok, a svéd gyártó pedig boldogan adná, de üres zsebbel nehéz még bérelni is harci repülőgépet. Szlovákia pedig kiköltekezett, igaz nem stadionokat építettek, hanem beszereztek egy tucatnyi S-60 BlackHawk helikoptert az Egyesült Államoktól, két C-27J Spartant a Leonardo (volt Alenia) cégtől, és egy használt Airbus A319-es VIP szállítógépet a Külügyminisztérium Nemzeti Légiszolgálatának. Utóbbit valószínűsíthetően két, szintén használt Fokker 100-as is követi, mert a Tu-154M mellett a két JAK-40-est is kivonnak, selejteznek.
A Gripen-közösség országai közül a demót most a csehek JAS-39C-je repülte, hazánk statikus bemutatóra a 32-es oldalszámú Gripent küldte, és ott volt egy rég látott Charlie mock-up, amelynek szárnyain a jelen és a modernizáció egyaránt látható volt. A mock-up egyik oldalán a nálunk is teljes légiharc fegyverzetnek számított két AIM-120 AMRAAM és egy AIM-9 Sidewinder volt függesztve, de másik oldalon bizony a modern európai METEOR, és a törővégen pedig az IRIS-T jelezte, hogy a legkorszerűbb légiharc-rakétákat is integrálták a C/D Gripenekhez is.
Vissza a dinamikus bemutatókra! A harcászati repülőgépeket a fentieken kívül a Belga Légierő F-16A+ (MLU) repülőgépe képviselte, amely délelőtt még a Svéd Légierő repülőnapján tartott demót, délután pedig már Szliacson dübörgött a Gyzmo névre hallgató bemutatógép. A hazai légierő öt-hat üzemképes MiG-29ASz és UBSz gépe is több alkalommal volt a levegőben, nyitókötelék részeként, Renegate gyakorlat közben, valamint szóló bemutató során is.
A Román Légierő Lancer B (modernizált MiG-21UM) vadász-gyakorló repülőgépe szintén dinamikus bemutatót repült, akárcsak egy cseh oldtimer MiG-15UTI. A három kétüléses közös áthúzására is vártunk, azonban végül egymás után repültek át a beton felett. A cseh MiG-15UTI egy éve repül, és ismét unikum Európában, mivel a lengyelek 15-ösét eladták Amerikába, mert nem tudták rentábilisan üzemeltetni, a mienk összetört a berepülés során. Így egy norvég gép mellett csak a messzi Oroszországban van még repülőképes 15-ös.
A gyakorló repülőgépeket a Szlovák Légierő L-39CM (ZAM) és egy veterán L-29 Delfin képviselte. A Red Bull négygépes Zlin-köteléke mellett az Ocsovai Pásztorok Blanik vitorlázói már a kötelékeket erősítették, a nap formációja pedig a spanyolok Patrulla Áquila democsapata volt, a szintén már nem fiatal és ritkán látható CASA Aviojet 101-es repülőgépeivel. Egyik gépük bal oldali főfutója a bemutatót követő landolás során durrdefektet kapott, és felniig lekopott, így a repülőgép levontatása és a kifutópálya tisztítása fél órás csúszást okozott, ami miatt szombaton nem is repülhetett a belgák Red Devils köteléke SF-260 légcsavaros gépeivel.
Két szép egyéni műrepülő bemutatót is láttunk, egyiket Veres Zoli MXS gépével, a másikat Jurgis Kairys Szu-31-essel repülte. A szlovák rendőrség Mi-17 és Bell-429 helikopterekkel repült. Statikusan román C27J, Lengyel CASA 235, ukrán AN-26-os, brit Hawk, Lengyel Szu-22M3, német Tornado IDS, holland F-16-os, szlovák MiG-29, L-39, L–410UVP repülőgépeket, amerikai és osztrák UH-60 Blackhawk, német CH-53G, Szlovák Mi-17 helikoptereket is megtekinthetett a nagyérdemű.
Sz-300-as légvédelmi rakéták, T-72-es harckocsi, BMP-2 lövészpáncélos, és egyéb szárazföldi fegyverek is láthatóak voltak.
A szépszámú közönség finom enni-innivalókat ehetett, még nagy sorban állás sem alakult ki. Az egész repülőnap jól szervezett lett volna, de a verőfényes szélcsendben a program még a kiadotthoz képest is többször változott, valamint a sajtó elhelyezése sem okozott boldogságot, mert a sajtóhelyet nemes egyszerűséggel elfoglalta a Szlovák Televízió „kommandója”, és senkit sem akartak beengedni.
A média többi képviselőjét összezárták a spotterekkel egy kis zónában, amelynek felét ráadásul a hivatalos SIAF média először lezárta három saját fényképészének. Eléggé tumultuózus jelenetek voltak reggel helyfoglaláskor, de bár végül kicsivel nagyobb területen zsúfolódhattunk össze, a szlovák TV-sek szinte direkt úgy helyezték el a mikrofonjaikat, hogy zavarják a többi média munkáját és néhány hazai fotósuk pedig külön zónájukban szándékosan zavarták a képek készítését. A rendezők szervezési problémákra hivatkoztak, és közben lezárt üres zónák maradtak a sajtónak kijelölt helyeken, ahova végül nem engedtek be minket.
Ez egyébként az elmúlt években nem volt jellemző a SIAF-ra.
Összességében a sajtós probléma ellenére, egy színvonalas repülőnapot láthattunk, jó időben jó programokkal. Találkozunk a Három Tölgynél 2017-ben.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Mentés