Tengeri sikló: a közeljövő vízi-légi közlekedése?
Ekranoplán, szárnyashajó és elektromos regionális repülőgép egyszerre - már jövőre repül a prototípus, mondja a gyártó.
Eddig nemigen látott kombináció a lényege, ráadásul kibocsátásmentes kivitelben: a Siemens mérnöki tervezőeszközeire támaszkodva dolgozta ki a konstrukciót egy amerikai cég, a 2020-ban alapított REGENT (Regional Electric Ground Effect Nautical Transport) .
A Siemens szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleménye először a lehetséges piaci kört határozza meg: „A világ lakosságának 40 százaléka tengerparti településeken él.” A tervezők egy 12 utasra méretezett járműben gondolkodnak, amely kizárólag vízen, víz felett közlekedik, három üzemmódban: „a kikötőben klasszikus vízi járműként a törzsén lebeg, indulás és érkezés közben viszont már szárnyashajóként, óránként 40 csomós (74 kilométeres) sebességgel szeli a habokat, úti célját pedig pár méterrel a hullámok felett, óránként közel 300 kilométeres sebességgel száguldó repülőgépként közelíti meg.”
A Viceroy 1 fantázianevű szerkezet klímabarát, csendes és olcsó üzemeltetést ígér, a meglévő kikötői infrastruktúrákhoz alkalmazkodva. Az új technolódia pedig az elektromos meghajtáson túl részben a fly-by-wire vezérlésként jelenik meg, ami megkülönbözteti a seaglidert a hagyományos értelemben vett légpárnásoktól illetve ekranoplántól. Külön kiemeli a cég azokat a víz alatti felületeket, amelyek révén a tengeri sikló könnyen manőverezik a kikötőkben, majd gyorsuláskor be lehet vonni őket, ami nyilván nagyban csökkenti a közegellenállást ebben a szakaszban. Az utazósebességre gyorsult és a vízből kiemelkedő jármű már hagyományos szárnyakkal repül, ugyancsak hagyományos függőleges és vízszintes vezérsíkkal és kormányfelületekkel.
A hatótávolságot – tehát 12 utassal és kétfőnyi személyzettel – 300 kilométerben adják meg, hozzátéve, hogy a következő generációs akkumulátorokkal ez eléri majd az ötszáz kilométert. A szárnyakra szerelt, a mostani fantáziarajzok szerint összesen nyolc TBA elektromotor egyenként 120 kW teljesítménnyel hajtja a légcsavarokat.
A tervek szerint lenne a gépnek cargo-változata is, amely 1300 kilónyi hasznos teherrel tudja elkerülni a szárazföldi közúti zsúfoltságot, utas- és teherkivitelben egyaránt szolgálhat a gép tengeri platformok kiszolgálására, légimentésre, parti őrjáratozásra és mentésre (Coast Guard), illetve lehetséges a kifejezetten katonai jellegű alkalmazás is. Mint korábban jelezük, az amerikaiak intenzíven keresik a „kétéltű kapacitásokat”, amelyek alkalmasak a partraszállások támogatására, ilyen, állítólag hamarosan megvalósuló terv például a REGENT siklójánál több kategóriával nagyobb C-130 amfíbia.
A REGENT honlapján lévő illusztrációk nem teljesen egységesek, például, van, ahol tiszta és van, ahol dúcolt, egyenes vagy sirály-szárnyat látunk, egyes képeken szárnyvégi pontonok is megjelennek, amelyekre a gép a kikötőben támaszkodhat, de a cég is jelzi, hogy a konfiguráció még változhat. Ezért is tűnik a jövőre remélt első repülés és a 2025-ös lehetséges szolgálatba állítás meglepően optimistának, miközben a cég szerint „már 325 seaglidert előértékesítettek világszerte” légitársaságoknak és kompjáratokat üzemeltető cégeknek. A REGENT mindenesetre ezt a számot a honlapján fix megrendelésként tünteti fel, 6 milliárd dollár értékben. A befektetők között szerepel a MESA és a Hawaiian Airlines, a mérnökcsapat egy része a Boeing alkalmazottja volt korábban.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!