Több mint 1,7 millió tonna szén-dioxid-kibocsátást takarítottak meg az utasok a vasúti közlekedéssel

iho/vasút   ·   2023.02.17. 15:00
00_mav_co2

Két éve indult a MÁV-Volán-csoport szén-dioxid-megtakarítás kampánya, ettől az időponttól a MÁV-Start szén-dioxid-számlálóval mutatja ki a károsanyag-kibocsátás megtakarítást. Az adatok szerint az indulás óta eltelt időszak alatt több mint 1,7 millió tonna szén-dioxid-kibocsátást sikerült megelőzni, amely hozzávetőlegesen egy 140 ezres nagyváros – például Pécs – összes lakosának éves kibocsátását fedezi. Ezt a szén-dioxid-mennyiséget több mint 23 millió fa tudta volna megkötni. A MÁV–Volán-csoport célja 2050-ig a klímasemlegesség elérése.

2021. február 17-étől a MÁV-Start a vonatjegyeken, bérleteken is feltünteti a távolságra vonatkozóan a szén-dioxid-kibocsátás megtakarítását. A kezdeményezést azzal a céllal indította el a vasúttársaság, hogy az utasokban tudatosítsa: a közlekedési mód megválasztásával is jelentősen csökkenthető a légkörbe kerülő károsanyag mennyisége.

A MÁV–Volán-csoport leányvállalatai által nyújtott személyszállítási szolgáltatás adja Magyarország közösségi közlekedésének gerincét. Az üvegházhatású gázok kibocsátásának negyedéért a közlekedés felelős, ehhez a vasúti ágazat csak egy százalékkal járul hozzá. Jelentősen növelni kell a közösségi közlekedés szerepét a személyközlekedésben, illetve a vasút részarányát az áruszállításban ahhoz, hogy az Európai Unió által 2050-re megfogalmazott klímacél elérhető legyen, és kilencven százalékkal csökkenjen a szén-dioxid-kibocsátás. Ezt a célt hatékonyan támogatja a villamosított vasútvonalak hosszának, az elektromos járművek darabszámának növelése, az áruszállítás vasútra terelése, valamint a járműpark korszerűsítése.

A környezeti szempontokat leginkább kihasználó online értékesítés térnyerése jól kimutatható: az Elvira online felületén vagy a MÁV applikációval jegyet váltó utasok aránya a tavalyelőtti huszonnyolc százalékról harmincöt százalékra emelkedett 2022-re.

2021 decemberében a papíralapú nyugtát elektronikus váltotta fel a jegykiadó automatáknál és a pénztárakban vásárolt jegyek esetében. Ezzel az intézkedéssel évente huszonnyolc tonna papírral kevesebbet használ fel a MÁV-Start.

2023. február 14. óta mind a pénztárakban, mind a jegykiadó automatákban új, bankkártyaméretű jegyeket vezetett be a vasúttársaság. A 80×54 milliméteres jegyek az eddigieknél kisebbek, gyorsabban nyomtathatók, egységes kinézetűek. Éves szinten tizennégy futballpályányi terület lefedéséhez elegendő jegypapírt, azaz mintegy 1100 kilométer jegycsíkot spórol meg a MÁV-Start a fejlesztéssel.

A Volánbusz járműállományának szén-dioxid kibocsátása a 2019-es 338 ezer tonnához képest 2022-re 13 ezer tonnával (325 ezer tonnára) csökkent.

A MÁV–Volán-csoport célja 2050-ig a klímasemlegesség elérése, ennek érdekében kidolgozta fenntarthatósági célkitűzéseit. A zöldstratégiai célokat 2021. április 22-én a Föld napján ismertette a vállalatcsoport, amelyek között kiemelt jelentőségű a közlekedési szolgáltatók szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése, a zöld digitalizáció, a hatékony energiagazdálkodás, a hulladékok környezeti terhelésének csökkentése és a körforgásos gazdaságra való áttérés, valamint a környezetbarát, fenntartható vállalati működés kialakítása. A zöldstratégiai célkitűzések részletei mellett a legfőbb fenntarthatósági mutatókról, az aktuális zöld hírekről és érdekességekről is tájékozódhatnak az érdeklődők a MÁV–Volán-csoport fenntarthatósági weboldalán, ahol a szén-dioxid-számláló aktuális állása is megtekinthető.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.