Törekszünk a szebbre, a jobbra, a minőségibb kiszolgálásra, bízunk az utasainkban és a vasutas munkatársainkban

iho   ·   2020.12.28. 15:57
kerekgyarto_jozsef_0

Évvégi beszélgetés a járműfejlesztésekről Kerékgyártó Józseffel, a MÁV-Start vezérigazgatójával.

A vasút reneszánszát éli a világban, a közösségi közlekedést egyre inkább felismerik és használják az emberek. A szolgáltatók pedig mindent megtesznek annak érdekében, hogy utasaik magasabb színvonallal, jobb kiszolgálással találkozzanak. A jobb utasélmény eléréséért tett erőfeszítések széleskörűek, a fejlesztések komplexek és minden mindennel összefügg – ahogyan Kerékgyártó József, a MÁV-Start vezérigazgatója mondja. Most mi elsősorban a járműállományra fókuszáltunk kérdéseinkkel, amelyekre Kerékgyártó József készséggel és örömmel válaszolt.

– A jövő közösségi közlekedésének többek között zöldebbnek, kényelmesebbnek, fenntarthatóbbnak kell lennie. Ehhez modernebb, gyorsabb, környezetbarátabb járművekre is szükség van: az új beszerzésekkel kezdve, milyen további szállítási, engedélyezési és forgalomba állási stációkat lehet meghatározni az emeletes villamos motorvonatoknál, a KISS-eknél?

– A közösségi közlekedésnek a nemzetgazdaság és a társadalom működésében stratégiai szerepe és helye van. Ahhoz, hogy a versenyképességünket fenntartsuk, folyamatosan fejlődnünk kell. Nekünk az a célunk, hogy utasaink minél többször válasszák a közösségi közlekedést, hogy ehhez a vasút minél jobb, biztonságos és környezetbarát megoldást kínáljon. Azt szeretnénk elérni, hogy Budapest és vidéki nagyvárosaink között a vasút váljon a leggyorsabb és legversenyképesebb közlekedési móddá. Ez a vasúti és a közúti közlekedés számára a legfontosabb rendezőelv.

Budapest agglomerációjának közlekedése utasforgalmunk felét teszi ki, ezért nagyon fontos az elővárosi közlekedésünk modernizációja. Az emeletes KISS-ek érkezésével éppen az elővárosi közlekedés színvonala és menetrendszerűsége fog javulni. Jelenleg kilenc emeletes szerelvény jár a váci és ceglédi vonalakon. Budapest elővárosi forgalmát 2022 végére szinte teljes egészében korszerű, kényelmes és tiszta motorvonatokkal szolgáljuk majd ki.

Kerékgyártó József (fotó: MÁV-START)

Ahhoz, hogy szolgáltatási színvonalunk emelkedjen, a személyszállítás komplexitásában kell gondolkodnunk, hiszen minden mindennel összefügg. Nekünk a versenyképesség fenntartásához folyamatosan fejlődnünk kell, az értékesítési rendszereinktől kezdve a kommunikációig, és természetesen a járműveink minőségéig. Minden új beszerzésünkkel, minden modernizálást célzó felújítási programunkkal ezt célozzuk. Hogy vonaton utazni kényelmes, biztonságos és „zöld” megoldás legyen. A jegyértékesítési rendszerünk fejlesztése, a MÁV applikáció újításai, a vonalaink folyamatos fejlesztése, a Nyugati pályaudvar tetőszerkezetének teljeskörű cseréje, a csarnok belső részének felújítása, a Keleti pályaudvar modernizálása, akadálymentessé tétele, P+R és B+R parkolók kiépítése mind-mind e stratégia mentén halad.

– Hol tart jelenleg a MÁV-Start jövőbeni vontatását alapjaiban meghatározó száztizenöt mozdony beszerzése?

– A mozdonybeszerzésünk is egy olyan léptékű megújulás, amelyet évtizedek óta nem láttunk. Haladunk a korral és haladunk a technikával, hiszen a vontatójárműveink is öregednek. Kilencven kétáramnemű és huszonöt három-áramnemű jármű beszerzését céloztuk meg. Az eljárás folyamatban van, két gyártó nyújtott be ajánlatot, jelenleg folynak még a tárgyalások, szeretnénk 2021. I. negyedévében eredményt hirdetni és szerződést kötni.

Azt látni kell, hogy a száztizenöt korszerű villamos mozdony beszerzése is a komplex fejlesztéseket célozza, hiszen javítani szeretnénk a minőségi távolsági, azaz a megyeszékhelyek összeköttetését biztosító közlekedési szegmens szolgáltatási színvonalát. Az infrastruktúrafejlesztések eredményeképpen valamennyi vasúti fővonalon lehetővé válik majd a 160 kilométer/óra sebességű közlekedés, ami előrevetíti a vontatójárművek szükséges képességeit. A növekvő sebesség az eljutási idők csökkenésével, a vasút versenyképességének jelentős növekedésével jár. A gazdaságos és hatékony üzemeltetésben is nagy előrelépés lehet az egységes vontatójármű flotta.

– Tavasszal megígérték, december elejére teljesítették: elkészült az ötvenedik IC+-kocsi. Hogyan tovább?

– Igen, megígértük, és a tervet a pandémia ellenére is tartani tudtuk. Az ötvenedik IC+-kocsi jubileumi matricát is kapott, hogy amerre jár, hirdesse a teljesítményt. Nagyon büszkék vagyunk erre a munkára. Szolnokon csaknem nyolcvan százalékos magyar hozzáadott értékkel mi gyártjuk a jövő távolsági vasúti közlekedését jelentő IC+-kocsikat. Ez, és az a tudásbázis, ami Szolnokon a Vasúti Járműjavítóban van, számunkra nagyon fontos. Öröm és büszkeség mind a mérnöki talentum, mind a járműszerelők értékes szaktudása, amely révén megvalósulhatott ez a jármű. Mindennel együtt 500 darabos flottát tervezünk létrehozni úgy, hogy folyamatosan figyelembe vesszük az utasészrevételeket, az igényeket is. Ennek megfelelően már tervezés alatt van az alacsonypadlós kivitel is, és a nagykapacitású kerékpárszállítás lehetőségét is vizsgáljuk. Az IC+ gyártásra az egykor ragyogó hazai vasúti gépgyártás újraindításaként tekintünk. A már elkészült ötven személykocsi között található másodosztályú termes és másodosztályú többcélú teres  is. 2021 első felében készül el az első, bisztrószakaszt is magában foglaló elsőosztályú kocsi.  A nyári balatoni szezonban várhatóan már találkozhatnak ezzel a típussal is az utasok. A tervek között szerepel két prototípus vezérlőkocsi építése is – ennek tervezése folyamatban van. A vezérlőkocsi alkalmas lesz az ingavonati közlekedésre a beszerzés alatti, előbb említett száztizenöt villamos mozdonyunkkal. Szolnokon több mint 2 milliárd forint értékű beruházás zajlik, amely segíteni fogja a kompetenciában történő fejlődést is, komplex és hosszútávon fenntartható bázist – tudásbázist – építhetünk ki.

– Maradva a járműveknél, hol tart a Talentek és az Uzsgyik korszerűsítésének a folyamata, illetve a piros Flirtök felzárkóztatási programja?

– A 2006 és 2010 között vásárolt hatvan Flirt motorvonat mindegyike át fog esni az egységesítésen, ez azt jelenti, hogy a Flirtflotta 2023 végére kívül-belül teljesen egységessé válik. A fejlesztésnek köszönhetően a hatvan Flirt motorvonatot azonos műszaki színvonalra hozzák a kék-fehér festésű, azonos típusú, de bizonyos részegységeiben modernebb és újabb gyártmányokkal. Jelenleg három jármű van teljesen készen, azaz kívül és belül is, a teljes flotta 2023. december végére lesz meg. A teljes flotta belső egységesítése érdekében korszerűsítették az utastájékoztató-rendszert, laptopok, mobiltelefonok töltéséhez használható dugaszoló aljzatokat és usb-töltőket szereltek be az ülések mellé. Tovább fejlesztették az ajtóknál beszerelt mozgássérült-emelőket, amelynek köszönhetően a liftet használók már nem csak szemből, hanem oldalról is fel tudnak szállni a járművekre. A mosdók belső felületét graffiti- és karcálló fóliával fedték be, a vakok és gyengénlátók egyértelmű eligazodása és tájékoztatása érdekében Braille-írásos szövegeket helyeztek el a fedélzeten. Az utasbiztonság fokozása érdekében korszerűsítették a videós térfigyelő rendszert, a képminőség javulása mellett a készülékek éjjellátó funkcióval is rendelkeznek. A vezetőállás tabletdokkolóval egészült ki a járművezetők érdekében.  A belső mellett a külső is egységessé válik, hiszen a kék-fehér színezéssel egységes lesz az arculat. A Talentek is szépülnek, a tíz járműből már hét átesett a teljes felújításon, 2021 augusztusára minden Talent elkészül. Az Uzsgyik korszerűsítése is zajlik, az állomány harmada már meg is újult.

Felújított Uzsgyi (fotók: Vörös Attila)

– A közelmúltban háló-fekvőkocsikat is beszereztek. Mely vonatokban láthatjuk ezeket a kocsikat?

– Elsősorban a nemzetközi közlekedésben találkozhatnak majd velük utasaink. Ma Nyugat-Európában az éjszakai közlekedés erősen fellendülőben van. Mi szeretnénk ehhez az áramlathoz csatlakozni, szeretnénk Budapestet is bekötni ebbe a hálózatba azzal, hogy ezen a téren is emeljük a szolgáltatási színvonalunkat. Ahhoz, hogy a szerepünket meg tudjuk őrizni, jó minőségű szolgáltatást kell nyújtanunk és nagysebességű járműveket kell biztosítanunk. Jó hír, hogy vásárolni tudtunk huszonkét klímás, 200 kilométer/órás sebességre képes, jó állapotú kocsit. Itt is rendkívül fontos szempont volt a környezetbarát, úgynevezett „zöld” közlekedés, és a versenyképesség fenntartása. Megújulunk, utasközpontú, versenyképes céget építünk! A vásárlásnak köszönhetően fokozatosan új vonatok indulhatnak, és bővülhet a meglévő járatok kapacitása is. A huszonkét jármű mindegyike megkapja a MÁV-Start flottájával megegyező arculatot. Jelenleg a forgalomra való felkészítésük zajlik, nyolc kocsi belső felújítása már megtörtént. Bízunk benne, hogy a pandémiás helyzet okozta korlátozások jövő év első felében csökkennek és megszűnnek, így teljesen megindulhatunk a nemzetközi forgalomban. Terveink szerint jövő év közepétől fokozatosan forgalomba állhatnak a kocsik, az Erdélybe tartó Corona éjszakai vonatban és a V4 országokba, emellett tengerparti célpontokra is közlekedhetnek. A folyamatosan növekvő keresletet kényelmes és modern utazási körülmények megteremtésével kell kiszolgálnunk, ehhez szükséges a gördülőállományunk folyamatos és minőségi bővítése, megújítása. Itt sem maradhat el, hogy munkatársaimat dicsérjem, hiszen a járműpark mellett természetesen a legnagyobb erőnk a fedélzeti munkatársaink szakértelme, kedvessége, mindennapi utasbarát hozzáállása.

– A MÁV-Start a közelmúltban hozott létre a Magyar Kerékpárosklubbal egy, a vasúttal kapcsolatos kerékpáros utazási szokásokat felmérő, a vasúti kerékpárszállítási lehetőségeket feltérképező munkacsoportot. Eddig milyen megállapításokra jutott ez a testület?

– Igen, november közepén együttműködést kötöttünk a Magyar Kerékpárosklubbal a kerékpárral való vasúti közlekedés fejlesztésének jegyében. Fontosnak tartom az együttműködést, a zöld közlekedés akkor tud nagyot fejlődni, ha közösen teszünk érte és felelősen, egymást támogatva működünk a jövőben. Tulajdonképpen a Kerékpárosklub a maga elméleti és gyakorlati kompetenciáival, mi pedig járműveinkkel, személyszállítási és vasúti infrastrukturális tapasztalatainkkal járulunk hozzá az együttműködés sikerességéhez. Az együttműködés keretében szeretnénk a kerékpárszállítás szolgáltatási színvonalát növelni, és a kerékpárral történő munkába járást támogatni. Az idei nyáron a vírushelyzet ellenére a kerékpáros forgalmunk minden korábbi évnél magasabb volt, csaknem 88 ezer biciklis kerekedett fel a Balatonhoz vonattal. Egyre többen élnek a vonaton történő kerékpárszállítás lehetőségével és a jövőben ez még inkább növekedni fog. A munkacsoport jelenleg a jobb kerékpároskapacitás elosztás érdekében dolgozik. Például a kerékpárszállító-kapacitás bővítésén – kiemelten az elővárosban, a vasúti átkelőknél a gyalogosok/kerékpárosok biztonságosabb átvezetésén, B+R témákban, és egy közös pilot kampány indításán, a vonaton történő kerékpárszállítás népszerűsítésére. A csapat kiemelt hangsúlyt fektet a meglévő és a jövőben készülő fejlesztésekhez kapcsolódó infrastruktúra kialakítására.

– A közösségi médiában az egyik legnagyobb, és egyértelműen pozitív visszhangot keltő újításuk volt a több közlekedési társvállalattal közösen bevezetett, a Dunakanyarba szóló napijegy. Kíváncsiak lennénk egyrészt a szolgáltatói tapasztalatokra, másrészt a szaldóra: megérte?

– Személyszállítási közszolgáltatóként a pandémiával sújtott idei nyár egyik kiemelkedő feladata a belföldi turizmus aktivizálása, a vasúti közlekedés fellendítése és a vasúti utazás népszerűsítése volt. Az új jegytípusra igen nagy volt az érdeklődés, hiszen a Volánbusszal és a Maharttal közösen bevezetett Dunakanyar Napijeggyel a Pilis, a Duna és a Börzsöny népszerű kirándulóhelyei egyetlen jeggyel váltak megközelíthetővé, feloldva az évtizedes, töredezett szolgáltatások hozzáférési problémáit, támogatva az önfeledt túrázást, kirándulást a festői Dunakanyarban. A közösségi közlekedésnek kiemelt szerepet kell betöltenie a többi közlekedési alternatívával szemben. Ez a lépésünk is ezt a célt szolgálta. Nekünk versenyképesebbé kell tennünk a tömegközlekedést az egyéni közlekedéssel szemben, minden ebbe az irányba mutat, és ahogyan mondtam, minden mindennel összefügg. Ide tartozik az egyik legfontosabb folyamat, a MÁV és a Volánbusz közös stratégiai irányításának ügye is, és ide tartozik minden olyan együttműködési megállapodás, amely a közösségi közlekedést azonos platformra hozza. A dunakanyari ajánlatot három hónap alatt 2500-nál is többen vették igénybe, ezt kiemelkedő eredménynek tartom, egyik oldalról azért, mert ilyen típusú közös jegyek korábban nem léteztek, másik oldalról a korábbi években a szezonális, turisztikai ajánlatok nem tudtak ennyi embert megszólítani. A tervezés során kifejezetten az utasok számára hasznos és keresett előnyökre, illetve a versenyképes árazásra helyeztük a hangsúlyt, ezt a megközelítést továbbvisszük jövőre is, vannak a Dunakanyaron túl más célpontokra is terveink.

A Mahart hajóján

– Hogyan készül a MÁV-Start a vasút 2021-es európai évére? Ismeretes, hogy ennek keretében kívánja az Európai Bizottság népszerűsíteni a vasutat a széles nyilvánosság körében, különösen a fiatalok előtt. Mit gondol, hogyan lehet megszólítani többek között őket is?

– Úgy gondolom, hogy a fiatalabb generációnak, amely nyitott a modernizációra, sok olyan fejlesztést, újítást tudunk mutatni, amellyel vonzóbbá tehetjük számukra az utazást. Kedvező és pénztárcabarát jegyeket tudnak megvásárolni most már teljesen elektronikusan, például a MÁV applikációban, sorban állás nélkül, egyszerűen, mint egy mozijegyet. Környezetbarát megoldásainkkal, a „zöldvasúti programmal” őket is elérjük. Komfortosan, kényelmesen utazhatnak, biztonságosan szállíthatják a kerékpárokat, wifi-kapcsolattal dolgozhatnak, tanulhatnak utazás közben, vagy ha pihenni, kikapcsolódni vágynak. A Balatonra menet még egy sört is megihatnak, vagy egy hamburgert is megehetnek, ezért is dolgozunk folyamatosan az Utasellátó fejlesztésén, hogy ebben a szegmensben is versenyképesek és szerethetők legyünk. Keressük az új desztinációkat, vasúttal biztonságosan és takarékosan bejárhatják egész Európát. Jövőre lesz a Vasút éve Európában, egyben a magyar vasúti közlekedés 175 éves évfordulója. Reméljük, ez az évforduló segíteni fogja terveink megvalósulását. Régóta nem voltak ilyen jók a kötöttpályás közlekedés lehetőségei, derűsen és optimistán nézünk a jövőbe, abban bízunk, hogy 2021 jó év lesz a közösségi közlekedés és a magyar vasút számára is. Mi erre törekszünk, és ezért mindent megteszünk. Törekszünk a szebbre, a jobbra, a minőségibb kiszolgálásra, bízunk az utasainkban és bízunk a vasutas munkatársainkban.

(X)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Idén sem maradnak ki a balatoni retróhétvégék

iho/vasút   ·   2022.06.17. 15:00

Az északi part ikonjainak számító Nohabokon felül Púposok, Bobók, és száll majd a 424-es gőzös. Ráadásul a környéken eddig nem látott járműveket is bevet a MÁV-Volán-csoport: MDmottal, Samuval és ABbmottal is lehet majd utazni!