Új AEA-elnök a Turkishtől, talán nem véletlenül

Veréczi Frick Zsuzsa   ·   2013.12.11. 10:00
temel_kotil_5b_cim

Új elnököt választott a kontinens hagyományos vállalatait tömörítő Európai Légitársaságok Szövetsége (AEA) brüsszeli ülésén. 2014. január 1-jétől Temel Kotil, a Turkish Airlines vezérigazgatója veszi át a stafétabotot Bernard Gustintól, a Brussels Airlines első emberétől, aki két évig töltötte be a tisztséget. Az ülésen határoztak a szervezet átalakításáról, az elnök mellett létrehozták a vezérigazgatói és megszüntették a főtitkári funkciót.

A vezérigazgatói tisztet a jövőben az eddigi főtitkár, Athar Husain Khan tölti be. Az új szervezeti struktúra szerint ők fogják képviselni az AEA-t minden nemzetközi szervezetben és szakmai fórumon, az elnök nemcsak magát a szervezetet, hanem annak valamennyi tagját képviseli számos testületben, amelyek a légiközlekedési iparággal kapcsolatos üzleti és szabályozási ügyekben döntenek.

Nem véletlenül esett a választás a Turkish Airlines első emberére. A török légitársaság utóbbi években elért sikerei az ő nevéhez kötődnek, az ő irányítása alatt lett napjaink egyik legfejlettebb, és egyike a világ legnagyobb légitársaságának, a Turkish mindeközben idén harmadszor nyerte el Európa legjobb légitársaságának címét. Erős növekedésére jellemző, hogy jelenlegi flottája gépeinek számát (233) erősen megközelíti megrendelt gépeinek száma (213).

A Turkish egyike azoknak a légitársaságoknak, amelyek az igazi növekedést egy új bázisreptér, a törökök esetében a most tervezés alatt álló hatalmas isztambuli légikikötő elkészültéhez kötik. Kotil legfrissebb nyilatkozata szerint a légitársaság, ellentétben a versenytársakkal, nem próbálkozik sem szoros szövetségi rendszerrel, sem más légitársaságok megvásárlásával, hanem függetlenül terjeszkedik.

Temel Kotil 1959-ben született, az isztambuli egyetemen repülőgépmérnöki diplomát, az Egyesült Államokban PhD-fokozatot szerzett. 2003-ban kezdődött karrierje a Turkish Airlines-nál, mint a Turkish Technic vezérigazgató-helyettese. 2005-ben választották a légitársaság vezérigazgatójává. 2006 óta a IATA kormányzótanács tagja, 2010 óta az AEA Igazgató tanácsának tagja. Nős, négy gyermeke van, számtalan tanulmányt publikált légügyi szakmai folyóiratokban, és jelent meg előadóként szemináriumokon és konferenciákon.

Az új vezérigazgató, Husain Khan holland állampolgár húsz éves nemzetközi légügyi szakmai tapasztalattal rendelkezik. Jogi végzettsége van, első munkahelye a holland közlekedési minisztériumban volt, később a KLM kormányzati és ipari ügyeit irányította. 2007 óta dolgozik az AEA-nál mint Infrastrukturális igazgató, majd Környezetvédelmi igazgató. 2011-ben választották a főtitkár helyettesének, egy évvel később főtitkárnak.

Vezérigazgatói kinevezése után bemutatta az AEA „A repülés pályája 2019” stratégiáját, amelynek alapja konszenzusos kapcsolat kiépítése a politikai döntéshozókkal az Unió új ciklusában, hogy a repülés hozzáadott értéke mind nagyobb legyen Európa, a polgárok és a vállalkozók számára.

Az Európai Légitársaságok Szövetsége 32 fuvarozót egyesít. Összesen 400 millió utast és több mint 6 millió tonna árut fuvaroznak évente. Az AEA tagok 2600 repülőgéppel 170 ország 640 városába repülnek, naponta 11 ezer járatot indítanak. Közvetlenül 390 ezer munkavállalót foglalkoztatnak, éves forgalmuk 93 milliárd euró. A szövetség sok fontos témában meglehetős súllyal képviseli a kontinens hagyományos társaságait, például kemény véleményt mondott a később visszavont, majd mostanság újra kibocsátott uniós kezdeményezésről a légitársaságok széndioxid-adója ügyében. Az AEA általában fellép az ellen, hogy az uniós tagállamok és maga az EU gyakrolatilag inkább kezeli a légitársaságokat megterhelhető adóalanyoknak, mint fejlődésre optimalizált, és ezért a kontinens jövőjét megalapozó gazdasági vállalkozásoknak.

Ugyancsak erősen szorgalmazza Brüsszelnél az AEA az Egységes Égbolt megvalósítását, amitől azt reméli, hogy az európai légiközlekedés fejlődésének egyik fontos gátja, a légtér megosztottsága szűnne meg. Ugyancsak a szövetség céljai közt szerepel az európai repülőtérfejlesztési programok támogatása.

Az 1952-ben alapított szövetség tagjai az Adria Aiways, az Aegean, az Air Baltic, az AirBerlin, az Air France, az Air Malta, az Air Serbia, az Alitalia, az Austrian Airilines, a British Airways, a Brussels Airlines, a Croatia Airlines, a Cyprus Airways, a Czech Airlines, a Lufthansa, a Finnair, az Iberia, az Icelandair, a KLM, a LOT, a Luxair, a SAS, a SWISS, a TAP Portugal, a TAROM, a Turkish Airlines, az Ukraine International Airlines és a Virgin Atlantic légitársaságok, valamint három cargo társaság, a Cargolux, a DHL és a TNT. A legújabb tag az olasz Meridiana.

A kétnapos tanácsokozáson több mint 150 delegáció vett részt, a légitársaságok küldöttségei mellett az Európai Bizottság, az Európa Parlament képviselői, de jelen voltak a légiközlekedési ipar jelentős szereplői is. Elfogadták az AEA új logóját és Kotil bejelentette, hogy a következő ülésnek 2014 nyarán Isztambul ad otthont.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút Röviden

Az EU több mint 35 ezer ingyenes Interrail-bérletet oszt szét fiatalok között, 779-et a magyar fiataloknak

MTI   ·   2024.06.03. 16:16

Az EU Erasmus+ program részét képező DiscoverEU-program legutóbbi pályázatának nyertesei 2024. július 1. és 2025. szeptember 30. között egyedül vagy legfeljebb ötfős csoportokban utazhatnak Európa-szerte. A fogyatékossággal élő vagy egészségügyi problémákkal küzdő résztvevők kísérőket is vihetnek magukkal.