Új alvállalkozói szerződések Budapesten?
Budapest közgyűlésének 2011. augusztus 31-i ülése hatalmazta fel a Budapesti Közlekedési Központ Zrt.-t az autóbusz-közlekedés alvállalkozói rendszerének felülbírálására. A jelenlegi szerződések egy része (Nógrád Volán, VT Transmann) 2012. április 30-án lejár. A két társaság összesen 86 autóbuszt üzemeltet jelenleg Budapesten. A harmadik alvállalkozó, a kamaraerdei járatokat üzemeltető Volánbusz szerződése meghatározatlan időre szól.
A tenderről a Főváros Közgyűlés augusztus 31-i ülésén hoztak döntést, mivel a jelenleg érvényben lévő alvállakozói szerződések 2012. április 30-án lejárnak. A közgyűlési határozat indoklása szerint az így kieső autóbuszok pótlására a fővárosnak jelenleg nincsen anyagi fedezete. Az új autóbuszok beszerzésére azonban nem csak a pénz hiányzik: ennyi idő alatt nehéz lebonyolítani egy új buszokra szóló pályázatot – áll az előterjesztésben.
Egy uniós jogszabály értelmében a jelenlegi szerződések féléves meghosszabbítására is lett volna lehetőség – amennyiben a kérelmet a lejárat előtt egy évvel, azaz 2011. április 30-ig benyújtják. Ez elmaradt, és a személyszállítási törvény megalkotása is késik. A jelenlegi tender száz használt autóbusz alvállalkozói üzemeltetéséről szól, a „nagy számok törvénye” alapján a működéssel és járműállománnyal már most is Budapesten levő cégek várhatók győztesnek – új vállalatok jelentkezése erre a rövid időtartamra nem tűnik valószínűnek.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) állásfoglalása szerint a balesetveszélyes Alfa Localo autóbuszoknak nem lenne szabad tovább közlekedniük, a tendert legalább részben új autóbuszokra kellett volna kiírni. A helyzet a civil szervezet szerint így nem más, mint az eddigi állapotok konzerválása.